1 369 läst · 18 svar
1k läst
18 svar
På tal om elpriset...
Sida 1 av 2
Såg nordnytt igårkväll och sitter och funderar på hur våran familj hade klarat av den elräkningen....Inte kul för den drabbade i alla fall....
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/han-fick-elrakning-pa-18-000-kronor-for-januari
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/han-fick-elrakning-pa-18-000-kronor-for-januari
18000kr och dom har bergvärme. Då bör dom ha förbrukat nånstans kring 7000kWh el räknat på ett högt elpris. Vet inte om bergvärmen klarar cop på 3, men i så fall har dom förbrukat 21000kWh för uppvärmning mm. Låter helt galet för en månad i ett nybyggt hus.
Det hade varit intressant med en artikel med ytterligare fakta kring borrdjup, husets och garagets yta mm.
Det hade varit intressant med en artikel med ytterligare fakta kring borrdjup, husets och garagets yta mm.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Kommer den nya abbonemangsavgiften som beräknas att införas genom att mäta högsta förbrukningen under en månad att bli dyrare än dagens system? Finns det möjligheter att planera sin förbrukning o betala mindre än dagens system. Eller har de räknat ut att alla kommer att få betala ett högre pris än förrut och förlorarna är alltid förbrukarna?
Skulle tro att konsumenten alltid blir förlorare....kitco skrev:
Kommer den nya abbonemangsavgiften som beräknas att införas genom att mäta högsta förbrukningen under en månad att bli dyrare än dagens system? Finns det möjligheter att planera sin förbrukning o betala mindre än dagens system. Eller har de räknat ut att alla kommer att få betala ett högre pris än förrut och förlorarna är alltid förbrukarna?
Jo, jag var lite snabb där. Saknar ändå uppgifter kring den faktiska elförbrukningen.Workingclasshero skrev:
Sen tycker jag att du kan läsa lite i länken här under så kanske även du blir en bättre människa någon dag.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Härskarteknik
Anledningen till att det saknas information om förbrukningen är nog för att den inte var anmärkningsvärd. Det artikeln egentligen handlar om är att elbolaget dels har infört någon form av effektbaserad taxa som gör att det blir dyrare på vintern och dels efterfakturerat ett antal felfakturerade månader.
Man kan ju tycka att det vore lite snyggare om elbolaget inte hade lagt på båda pålagorna på samma faktura...
Man kan ju tycka att det vore lite snyggare om elbolaget inte hade lagt på båda pålagorna på samma faktura...
Förvisso sant. Dock tycker jag det känns som lite sensationsjournalistik över hela den artikeln när man inte riktigt redovisar för vad som ryms inom de summor som nämns.
Men jag håller med dig om att det inte är schysst att lägga på ytterligare på det som förmodligen är årets största räkning.
Men jag håller med dig om att det inte är schysst att lägga på ytterligare på det som förmodligen är årets största räkning.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
5000kwh låter mycket också, kallt visserligen..
Ja med dessa avgifter skulle jag skippa Bergvärme och börja bränna nåt, men även kolla över hur jag ”sparar” många har ingen aaaaning...
Ja med dessa avgifter skulle jag skippa Bergvärme och börja bränna nåt, men även kolla över hur jag ”sparar” många har ingen aaaaning...
Ja, känns svårt att komma runt effekttaxan också. Det skulle vara väl vara att köra tung konstruktion med temperaturhöjning nattetid eller ackumulatortankar då.
I det här specifika fallet får jag en känsla av att man valt att borra för lite.
I det här specifika fallet får jag en känsla av att man valt att borra för lite.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Då har de alltså ingen fast avgift? Fasta avgiften styrs alltså av effekten..
Men låter ändå hutlöst med 13000:- i fasta kostnader för en enda vintermånad.
Är nog bara att börja elda...skulle aldrig i livet acceptera detta, men taskigt när man borrat..
Eller skaffa ett elverk..
Men låter ändå hutlöst med 13000:- i fasta kostnader för en enda vintermånad.
Är nog bara att börja elda...skulle aldrig i livet acceptera detta, men taskigt när man borrat..
Eller skaffa ett elverk..
Redigerat: