Byggahus.se
Heij83
kan någon påläst hjälpa mig att tyda hur bred kantbalken ska vara, måttangivelserna slutar ju inne i cellplasten.

Ska den vara 450mm?

• F9E049D2-68D5-4670-8D02-F54890623A65.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Der ut som att någon försökt förtydliga ritningen i efterhand. Den är ju inte ritad 450 utan snarare 350-370, men du har rätt i att det inte framgår tydligt på ritning.
Men jag gissar att du har byglarna redan? Då är det ju bara att anpassa placeringen av cellplastskivorna efter dem.

Förövrigt väldigt konstigt ritat överlag. Mycket täck i ÖK, att b-järn till vägg inte ligger under längsgående järn i balken, att cellplasten tandar in i tredje lagret, att det är styvare cellplast under kantbalk men inte på sidan o.s.v.

Heij83
C C.Lundin skrev:
Der ut som att någon försökt förtydliga ritningen i efterhand. Den är ju inte ritad 450 utan snarare 350-370, men du har rätt i att det inte framgår tydligt på ritning.
Men jag gissar att du har byglarna redan? Då är det ju bara att anpassa placeringen av cellplastskivorna efter dem.

Förövrigt väldigt konstigt ritat överlag. Mycket täck i ÖK, att b-järn till vägg inte ligger under längsgående järn i balken, att cellplasten tandar in i tredje lagret, att det är styvare cellplast under kantbalk men inte på sidan o.s.v.
Tyvärr så har jag inte byglarna så dessa har jag ingen hjälpa av.

Vad bekommer konstruktionen så är jag verkligen ingen expert, men det ska muras jackonblock ovanpå denna kantbalk.

Heij83
Andra väggar där det ska vara vanlig trästomme stämmer måttet.

• 711E4EED-B112-4A23-923F-7ACAC81B52C5.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara så enkelt att den som ritat klantat sig och skrivit 450 på första snittet och att ingen granskat handlingarna. Det är ju tydligt att första kantbalken inte är bredare utan att det är måttet som är fel.

Kantbalken har ju en lite oregelbunden form, men eftersom det verkar vara skalriktigt ritat är det bara att mäta med en skallinjal. 450 mm måttet är uppenbart felritat.

Heij83
Jag fick svar idag från min konstruktör, det var ett slarvfel, balken ska vara 350mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.