Det är 160mm. Samma som acceptet i cyklonen. Två 15 gradare först för att kunna rikta in i våg och jäms med pelarna. Brydde mig inte om att vinkla in de stående rören intill väggen. En bonus att kunna sätta spjällen med luckan vinkelrät mot vägg. Då ser jag enkelt hela raden och vilka som är öppna var jag än är i verkstaden. Har satt så att utdraget spjäll är öppet. 2 spjäll kan vara öppna med bra drag. Ljudnivån är ok. Har förankrat spånsugen i vägg. Kan inte höra några stomljud. Bör gå in hos grannen och lyssna vid tillfälle.
Behöver hitta ett annat hem till borrmaskinen. Utan den i raden kan jag ställa maskiner lite diagonalt efter väggen så att arbetsområden inte överlappar. Dämed kan jag jobba med ca 3 metersbitar utan att möblera om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan få plats för en separat liten bordsfräs/vertikalfräs på det sättet. Kommer inte få plats för kantbearbetning av dörrar... men det gör jag ju ändå vid bänk numera av olika orsaker.
Mvh Findus
PS. Tanken slår mig när jag tittar på skissen att kapen borde stå diagonalt med virkessticket framför istället. Det blir mycket enklare att hantera material om jag slipper sträcka mig över sågbordet . Har blivit lovad en pallyftare av en snickare som vill komma som gäst på dagtid när jag ändå är på annat jobb. Har väntat på den istället för att skaffa en själv. Börjar surna till om den och går nog och köper en själv snart. Grejerna är tunga. Pallbjörnen gör det väldigt mycket enklare att testa ideer. DS
PPS. Svängt förbi och testat.
Logga in
Skapa konto
Festoolsågen fick simulera fräs. Bonus att det går att sopa bakom maskiner. DS
I eftermiddag kom upphakningsarmarna till spånkärlet på plats. Enkelt material. Lite plyfa, vinklar och m8-skruv.
Logga in
Skapa konto
Från neränden bit upp är en slits uppfräst. Ett öra högst upp ger ett distinkt stopp där spånkärlet stannar.
Logga in
Skapa konto
Vid tömning drar jag spånkärlet rakt ut/upp i handtagen på sidorna. När det tar stopp stannar det uppe. Spånet fungerar som motvikt så kärlet hänger lutat framåt.
Logga in
Skapa konto
Enkelt att trä på påsen.
Logga in
Skapa konto
Sedan är det bara att vrida vidare så åker dammet ur. Från det läget når man upphakningsarmarna. Genom att dra lite i dem lossnar låsningen och kärlet kan sättas tillbaka.
Det vill han säkert. Det är dock ganska svårt att få till det eftersom tunnan är på sugsidan av impellern. Den vill gärna sugas ihop alltså. Finns sätt att lösa det på men de är alla rätt bökiga.
En förutsättning för att en cyklon skall fungera är att kärlet är tätt. Helst skall ingen luft kunna tränga in för att störa avskiljningen så lite som möjligt. Nu är total täthet svår att ordna. Småläckor måste man räkna med.
En påse kan då lyfta och smäller igen cyklonen fullständigt.
För att lösa det leder man av lite undertryck från fläkten till botten av kärlet. Det komplicerar konstruktionen på ett helt onödigt sätt som jag slipper om jag inte har påse.
En påse i ett kärl som fylls med packat spån skall någon gång tas ur. Om kärlet inte är helt slätt och glatt kommer det vara svårt att få upp påsen hel. Kommer den upp i strimlor är jag hellre utan.
Det kan gå lättare om kärlet är koniskt. Det gör å andra sidan kärlet mindre. Samt att sluttande sidor inte lirar med länkarmar som jag har nu
Därför övergav jag tanken på ett torn med lucka och löst kärl inne. Det skulle krävt en lutande sarg för att få allt spån i kärlet. Dubbelt material och mer komplicerat.
Det var några skäl. Huvudskälet är att jag får ont i ryggen bara av att tänka på att dra en full spånsäck ur ett kärl.
Det som jag byggt går att tömma utan att sprida ut damm och med bra lyft. Lyft kan inte undvikas helt. Jag är nöjd med att de jag måste göra kan utföras nära kroppen och huvudsakligen med ben och raka armar. Så är det nu.
Tjusigt Findus, många kluriga lösningar du levererar på löpande band. Tänkte på tömningen, om kärlet blir fullt med finare spån som blivit packat, kan det vara knepigt att tömma på det där viset.
Det var en tanke bakom. Lådan är gjord för att fungera precis efter Biltemas 240 liters säckar. Det är bara några cm övermått. Påträdd blir det vädigt tätt. När jag vänder ut spånet så att säcken vill blaffa ut så kommer det inte in någon luft. Därmed blir det ett vacum som får spånet/dammet att stanna i säcken. Första gången jag testade hade jag inte slagit ut säcken tillrackligt. Nu vet jag hur det skall göras. Fungerar bra .
Just nu sitter jag mest och gruvar mig inför måndagen. Har gjort en dörr till en inbrottsskadad karm. Inåtgående med flera knepiga omständigheter vilket medfört att det är åtminstone två nya grejer jag behövt hitta på som inte testats. Förutom det där som börjar bli rutin. Som att mäta in sned och skevheter och göra en dörr som passar.
Klockan 700 skall jag vara på plats för att kunna bli klar innan restaurangen öppnar för lunch.
Alla beslag, lås och gångjärn, måste huggas om falserna måste göras om. Karmen är knäckt och skall limmas ihop.
På plussidan är att det, för ovanlighetens skull, inte är ruttet...
Det sorgliga för mig personligen är att det är mitt favorit thai ställe. Har varit halvstammis där de senaste åren. Ibland blir det så att en kund till en kund absolut vill att den där snickaren som gjorde det fantastiska jobbet på ett annat ställe skall göra just den här dörren. För mig leder det till att jag inte kan gå dit och äta då de kommer att försöka bjuda mig.
Jag tar fullt betalt när jag jobbar. Jag vill betala när jag kommer till dem senare. Jag är inte där för att jag vill äta gratis utan för att jag genuint tycker om det de gör.
Apropå ingenting @Björn Melander
Vi har gjort en provdörr till ett stort jobb med ljudkrav. 35 decibel skulle det klara. Vi överträffade kravet med 5db. Har ingen aning om det är bra eller dåligt.
Om ni överträffade kravet med 5 dB så har ni gjort ett jättebra jobb och byggt en dörr med bra dämpning. Inom mitt jobb innan den eviga semestern (pensionen) så var det nästan tårta på en lösning som sänkte t ex motorljud med 5 dB.