2 900 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
Det här med ångspärrens täthet...
Jag ska renovera mitt badrum nu om några teckor. Kan ju meddela hur det ser ut under gipsen där?
Kan säga som såhär, det är isolerat dikt an med glasull, finns ingen luftning och inte heller någon ångspärr. Är snedtak ovanför duschen.
Med tanke på vad som diskuteras här så borde jag ha världens påväxt?
Kan säga som såhär, det är isolerat dikt an med glasull, finns ingen luftning och inte heller någon ångspärr. Är snedtak ovanför duschen.
Med tanke på vad som diskuteras här så borde jag ha världens påväxt?

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Förstår inte riktigt poängen men kör hårt, har du isolering dikt an råsponten så är det intressanta hur råspontens undersida ser ut och eventuellt isoleringsens yttersta cm.
Hur isoleringen ser ut på den varma sidan är ovesäntlig.
Hur isoleringen ser ut på den varma sidan är ovesäntlig.
Eftersom det inte finns någon ångspärr i vägen så kan jag lätt flytta undan isoleringen och på så vis se råspontens undersida.. That's my pointRickard.ag skrev:
Ok. Problem med fukt i isoleringen brukar enligt vad jag läst kunna uppstå först när isoleringen är ordentligt tjock. Nya hus har ju ibland närmare halvmetern isolering i tex taket och ofta runt 300 mm i väggen. Kanske mer.J Jarlsgård skrev:
Kan nog ligga något i det! Troligtvis är värmeläckaget i mitt hus såpass stort att fukt å dylikt torkar upp.apelton skrev:
Då blir mitt exempel kasst
Läste Påtal om tjocklek någonstans att om det var SP som rekommenderade att man skulle börja dra ner tjockleken i taken igen just pga fuktskador och återgå till ett större värmeläckage.. Men det funkar ju dock inte i praktiken med statens energikrav
Det var dock OT!
Kollade för övrigt lite på Fiskarhedenvillans filmer "Hur gör snickaren". De har två avsnitt med montering av diffussionsspärr. Blev lite förvånad över att de faktiskt inte tejpade stiften. Men det kan ju bero på att de smäller på gles över de stiftade reglarna?
Samtidigt, om det är hyperviktigt att allt är 100% tätt, tycker jag inte man borde kunna försumma att tejpa stiften.
Samtidigt, om det är hyperviktigt att allt är 100% tätt, tycker jag inte man borde kunna försumma att tejpa stiften.
Liknande trådar
-
Bytt fönster till pvc med aluminium utsida. Ska det se ut så här ?
Fönster & Dörrar -
Är det här rätt? Koppla lampa
Belysning -
Vad innebär det här hos Eon?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vad har orsakat detta? Brandfara?!?
El -
Nyligen bytt tak, från ruttet / dåligt spåntak till tät bördning, nu har det börjat komma mögel på brädorna i kattvindarna
Tak & Vind