Tittade på elabbonnemanget och ser att vi betalar för 20A men har en årsförbrukning på under 16.000 kwh och maxpeak på en enskild timme de senaste 12 månaderna mitt i vintern har varit ca 9,62 kwh. Maxgränsen för 16A sägs ju vara 11 kwh.
Hur som helst, lade ut en förfrågan på Offerta om pris och fick bud på 3.900 kr inkl. moms efter ROT och med anmälan till elbolaget. Låter ohyggligt dyrt eller är det vad det kostar ?
Hur som helst, lade ut en förfrågan på Offerta om pris och fick bud på 3.900 kr inkl. moms efter ROT och med anmälan till elbolaget. Låter ohyggligt dyrt eller är det vad det kostar ?
Ner säkring är ju 5min jobb och lite byrokrati. Det låter som ett pris i överkant.
Jag betalade 1350:- efter ROT för att säkra om OCH byta huvudbrytare för en månad sen, så det priset ni har fått verkar väldigt högt.
Är det samma överföringskostnad? Hos oss är den typ 18 öre vid 16A och 8 öre vid 20A säkring, så det blir inte så jättestor skillnad i slutändan även om det skiljer en del på den fasta avgiften.
Är det samma överföringskostnad? Hos oss är den typ 18 öre vid 16A och 8 öre vid 20A säkring, så det blir inte så jättestor skillnad i slutändan även om det skiljer en del på den fasta avgiften.
Jaså ? Tack för tipset. Måste kolla om överföringskostnad.useless skrev:
Jag betalade 1350:- efter ROT för att säkra om OCH byta huvudbrytare för en månad sen, så det priset ni har fått verkar väldigt högt.
Det är 34öre oavsett säkring.
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
Då kom jag undan billigt. Jag fick hjälp av en elektriker jag känner, 10 minuters jobb och han skötte det administrativa med elbolaget. När jag frågade vad det kostade sa han att jag kunde bjuda på en öl nästa gång vi sågs på krogen, nu har det gått 10 år och jag har inte sett honom en enda gång....
Skall du ladda en elbil på 16 amperes huvudsäkring så finns det en risk för att propparna brinner om dur råka slå på spisen eller kaffekokaren eller mikrovågsugnen medan bilen laddar.K koolla skrev:
Det varierar ju väldigt mellan bilmodellerna hur mycket ström de tar på långsam laddning.
Snabbladdning tror jag inte att du klarar ens på 20 amperes huvudsäkring.
Om du hade en maximal topp på 9 kwh under en timme hade du nästan säkert enstaka toppar som gick över 16 ampere under den timmen. Har man tid att sitta på post vid proppskåpet med en storförpackning tröga säkringar i fickan 24 timmar i dygnet när det är kallt så går det säkert bra endå....... men det förutsätter att minst två personer i hushållet är pensionärer eller arbetslösa och kan gå vakt om vakt.
Fjolvintern var ganska varm så om du behöver elektricitet till någonting som har med värmen att göra så skall du ha en marginal.