3 469 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Söker tips - Kallgarage/förråd 30kvm - hur göra med fukt?
Hej,
Garaget är inte isolerat. Har idag ingen värme eller avfuktning. Det finns ett hål för ventilatation i varsin ände. Det är 30kvm och det finns en liten avskiljande vägg mellan förråd och garage.
Vad har ni för olika förslag för att hjälpa mig?
Vad kan jag göra/köpa för att få till detta på bästa sätt?
Vi har bil på vintern (som släpper massa snö)
Vi har massa prylar i "förrådet"
Avfuktare?
sorptionsavfuktare?
Installera en fläkt vid "utblåset"?
Installera radiatorer?
Något annat?
Please help
Garaget är inte isolerat. Har idag ingen värme eller avfuktning. Det finns ett hål för ventilatation i varsin ände. Det är 30kvm och det finns en liten avskiljande vägg mellan förråd och garage.
Vad har ni för olika förslag för att hjälpa mig?
Vad kan jag göra/köpa för att få till detta på bästa sätt?
Vi har bil på vintern (som släpper massa snö)
Vi har massa prylar i "förrådet"
Avfuktare?
sorptionsavfuktare?
Installera en fläkt vid "utblåset"?
Installera radiatorer?
Något annat?
Please help
Som Åsa säger, avfuktare är förmodligen det effektivaste. Men då bör garaget vara lufttätt.
Annars som vanligt så beror det på...
...Hur fuktigt det blir i garaget?
...Eller kanske viktigare, Hur mkt fuktigare blir det i förrådet pga bilens tillförda fukt?
I ett ouppvärmt/oisolerat garage kan det räcka med bättre ventilation, vilket kan åstadkommas antingen med fläktar eller med fler ventiler. Om du t ex bor i ett lite blåsigare läge så behövs inga fläktar.
Alla ouppvärmda lokaler, såsom förråd, blir mkt fuktiga under vinterhalvåret. I princip bör inget organiskt mtrl förvaras under sådana förhållanden då det är stor risk för mögelskador. Men till gräsklippare, trädgårdsverktyg, utemöbler, grill etc duger det fint.
Annars som vanligt så beror det på...
...Hur fuktigt det blir i garaget?
...Eller kanske viktigare, Hur mkt fuktigare blir det i förrådet pga bilens tillförda fukt?
I ett ouppvärmt/oisolerat garage kan det räcka med bättre ventilation, vilket kan åstadkommas antingen med fläktar eller med fler ventiler. Om du t ex bor i ett lite blåsigare läge så behövs inga fläktar.
Alla ouppvärmda lokaler, såsom förråd, blir mkt fuktiga under vinterhalvåret. I princip bör inget organiskt mtrl förvaras under sådana förhållanden då det är stor risk för mögelskador. Men till gräsklippare, trädgårdsverktyg, utemöbler, grill etc duger det fint.
Jag kör med frostvakt ställd på 5-6 plusgrader och en "Torrbollen" i min verkstad. Den är dock minimal (men compact-living-smart), bara uppskattningsvis 12 kbm och skapligt tät samt isolerad. Något säger mig att den större ytan kräver många "Torrbollen" så en avfuktare för kalla utrymmen kanske kan funka om du inte vill isolera och höja temperaturen.
Går ju att tillverka en större "torrboll" mha vägsalt (kalciumklorid) i ett stort durkslag och en hinkFulkemisten skrev:
Jag kör med frostvakt ställd på 5-6 plusgrader och en "Torrbollen" i min verkstad. Den är dock minimal (men compact-living-smart), bara uppskattningsvis 12 kbm och skapligt tät samt isolerad. Något säger mig att den större ytan kräver många "Torrbollen" så en avfuktare för kalla utrymmen kanske kan funka om du inte vill isolera och höja temperaturen.
Liknande trådar
-
Söker tips: vattenmantlad kamin + luft/vatten-värmepump
Värme allmänt -
Markis - Söker tips på inköpsställe!
Altan & Uteplats -
Söker 4-ledare- tips mottages!
Teknik -
Söker bra elavtal med kärnkraft och vattenkraft - tips?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Trappa i mur - Söker inspiration/tips
Trädgård allmänt