Jag är på g att bygga växthus, det är tänkt att bli 10x5 m. Väggarna kommer vara av 45x95 reglar med på skruvade begagnade fönsterbågar. Taket är tänkt att vara 10mm kanalplast.
Men mitt största huvudbry är takstolarna, just nu går det en horisontell regel mellan ytterväggarna, ca 2.5 m över marken(se bilden).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det känns inte som det blir särskilt luftigt med denna lösning. Kanske inte heller tillräckligt stark!? Dock väger ju inte kanalplast särskilt mycket.
Så tanken är att kanske göra någon typ av saxtakstol istället.
Jag har tidigare använt takstolsboken, med medföljande program, för att räkna ut takstolar. Så jag ska ta och låna den igen från bibblan.
Min fråga är egentligen ganska öppen. Hur skulle ni ha gjort? Vilken typ av takstolar? Jag ser inte att jag kan använda mig av en nockbalk som är såpass lång(10 m), vill också försöka bygga rätt billigt.
I vårt växthus om ca 2,10 x 5,50 med sadeltak skarvade jag nockbalken (45 x 195) på mitten. Växthuset delades av där med en "dörröppning" som är bärande på samma sätt som gavlarna. Dvs en stående stolpe på var sida om mittgången och en tvärbalk mellan stolparnas infästningspunkter på takbjälkarna, samt tvärslåar till hammarbanden och snedstöttor för att kunna ta upp vindlaster.
Iom att avdelningen endast består av lite regelvirke med luft emellan så upplevs växthuset som en enhet, samtidigt som det inte finns några tvärbalkar som tar ner luftigheten (3 m takhöjd i mitten). Sedan tycker jag att sektioneringen av det långsmala växthuset ger 4 naturliga zoner/områden som blir lagom hanterbart stora.
Även om plasttaket är lätt så är det snölast som måste klaras av, samt vindlast. Jag gjorde vårt tak 45 grader. Dels harmonierar det med övriga tak vi har, och dels gör det i kombination med plasttaket att det inte kan bli liggande några tjockare lager av snö, och följaktligen behöver jag aldrig bekymra mig om växthuset hur snörik vintern än blir.