19 680 läst · 198 svar
20k läst
198 svar
Byta uppvärmningssystem vill ha råd
V Vector skrev:Du har snurrat in dig i det här så jag blir alldeles yr... som många i tråden har sagt så ger den inte de cop du tror vid minus 15.... kw in 1.39 kw ut 8.69 är ju runt cop 6. Har säljaren sagt det så blåljuger han så näsan växt till grannkommun. Men du har ju redan bestämt dig så varför fråga om råd här..
Ja jag vet. Men tyvärr så är det ömsom seriöst uttalande och ömsom med en liten nypa humor också. Men som jag sa, troligen kryddar han starkt, för att få sin produkt att framstå som helt underbar. Jag tror man ska jämföra detta 8.6ut i -15 med max ström in (2.8kw) samt dra bort lite till för att testen är lite manipulerade så det ska bli ett extra bra resultat. För dem vill ju sälja.V Vector skrev:Du har snurrat in dig i det här så jag blir alldeles yr... som många i tråden har sagt så ger den inte de cop du tror vid minus 15.... kw in 1.39 kw ut 8.69 är ju runt cop 6. Har säljaren sagt det så blåljuger han så näsan växt till grannkommun. Men du har ju redan bestämt dig så varför fråga om råd här..
Det var ju en som ville att jag skulle lägga upp prisuppgifter osv för hen var nyfiken. Dels därför skrivet jag här.
Sen är det som lite terapi för mig att få skriva av mig mina tankar så jag får tänka klarare, och en liten typ av blogg för jag är säkert inte själv som står inför samma val eller den som är allmänt nyfiken på hur jag tänker och väljer och lite så, ingen är tvungen att läsa mina virriga inlägg, men känns trevligt att skriva med er alla så jag är bara nöjd.
U Underline skrev:
Ansåg jag att någon kryddar starkt, hade ju jag dragit av upp mot 50%, INTE 5%!U Underline skrev:
Som tidigare skrivit, känns inte som du är öppen för annat än luft värme
Jo nog är jag det. Bv är fortfarande nummer 1 på min lista över önskvärda värmesystem, men det handlar ju om kostnadseffektiv uppvärmning och hur mycket hade du lagt extra om du läser den spec, alla andra värme pumpar (luft) kroknar ju vid -15 och ger typ 1 i cop då. Då hade jag knutit näven i fickan och gett 200' till för bv över lvvp.
Jag väljer att tro på siffrorna som presenterar på Mitsubishi pumpen. Lära mig läsa det sätt som dom skrivit siffrorna på och kanske dra bort 5-10% och se på dem reviderade siffrorna, och skapa mig en uppfattning om prisskillnader. Vad som är rimligt att ge extra för bv. Vill man ha bv för det är en grej att ha just bv så dömer jag ingen, det är fint att ha bv, jag skulle bli mycket nöjd med bv det vet jag med. Men för mig är grejen är jag vill ha en kostnadseffektiv uppvärmning och då tjänar det inget till att betala 80' extra för bv om lvvp siffror stämmer. Och det måste ju finnas nån uns sanning i dem. Dom får ju inte stå och blåljuga med siffror. Men som kan hoppas att jag inte kan läsa siffrorna och misstolka dem. Typ som att ge sken av att -25 siffrorna kan läsas som att ström in är samma vid -25 som vid +7.
Jag väljer att tro på siffrorna som presenterar på Mitsubishi pumpen. Lära mig läsa det sätt som dom skrivit siffrorna på och kanske dra bort 5-10% och se på dem reviderade siffrorna, och skapa mig en uppfattning om prisskillnader. Vad som är rimligt att ge extra för bv. Vill man ha bv för det är en grej att ha just bv så dömer jag ingen, det är fint att ha bv, jag skulle bli mycket nöjd med bv det vet jag med. Men för mig är grejen är jag vill ha en kostnadseffektiv uppvärmning och då tjänar det inget till att betala 80' extra för bv om lvvp siffror stämmer. Och det måste ju finnas nån uns sanning i dem. Dom får ju inte stå och blåljuga med siffror. Men som kan hoppas att jag inte kan läsa siffrorna och misstolka dem. Typ som att ge sken av att -25 siffrorna kan läsas som att ström in är samma vid -25 som vid +7.
Jag vill fortfarande hävda att det är fysikaliskt omöjligt att en värmepump har lika bra COP från -15 som en annan pump har från 0. Dessutom har värmepumpen som jobbar mot -15 den extra nackdelen att det är luft som dels har sämre värmeledningsförmåga och dels måste avfrostas. För att ytterligare krångla till det så är det svårare att få bra COP över ett stort temperaturspann då utomhustemperaturen varierar mellan -30 till +20.
Kan någon förklara för mig hur det skulle gå till?
Jag skulle varmt rekommendera TS att ställa den ursprungliga frågan på ett värmepumpsforum. Här finns det mest tyckare utan branscherfarenhet (liksom jag).
Ett annat alternativt ställe att fråga på är en leverantör som både säljer BVP och LVVP. Fabrikat spelar nog mindre roll. Inget fabrikat ligger mer än några % före något annat.
Kan någon förklara för mig hur det skulle gå till?
Jag skulle varmt rekommendera TS att ställa den ursprungliga frågan på ett värmepumpsforum. Här finns det mest tyckare utan branscherfarenhet (liksom jag).
Ett annat alternativt ställe att fråga på är en leverantör som både säljer BVP och LVVP. Fabrikat spelar nog mindre roll. Inget fabrikat ligger mer än några % före något annat.
Eftersom du har en del frågor och annat spörsmål i detta, samt är lite villrådig om verkningsgrader så prova att gå in här så kanske du får svar som är till fylles,. Glöm då inte att säga i vilken del av landet du bor, det är av stor betydelse när det gäller luft/vatten VPU Underline skrev:
www.varmepumpsforum.com
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 729 inlägg
Vad räknar du som full cop?G guggen skrev:
Kollar man på kurvan för Nibe F2120 som jag postade tidigare så ser man att cop varierar från ca 2 vid -25 till ca 6 vid +15.
Zubudan verkar snarlik men där har vi ingen kurva att jämföra med tyvärr
Hmm, kollade ltie igen på Zubudanen då jag själv spekulerar på en sådan. Den har "full capacity" ner till -15, dvs du får ut full effekt men jag förutsätter att den lär ha sämre cop, det vore orimligt annars.G guggen skrev:
Tittar man på deras scop siffror normalt vs kallt klimat på så är det liten skillnad, 4.23 vs 4.08.
De kör ngn extra kompressor med en teknik som kallas "Flash Injection Circuit", https://mitsubishivillavarme.se/zubadanteknik/Johannes Carlsson skrev:
Edit: Fick tag o kollade i lite installations dokument för ecodan. Mycket riktigt ger de, beroende på model, mellan 2-3 i cop vid -15. De kör ngt trick med en extra injectionkompressor för att pumpen fortfarande skall kunna ge nästintill full effekt. En annan effekt vid -15 är också att max värme ut från pumpen sjunker från 60 till 55c.
Men ett scop för kallt klimat på över 4:a så mäter den sig med bergvärme.
(Jag hade dock valt bv alla dagar i veckan om jag hade hus i norra delen av landet och om pengarna inte spelade så stor roll)
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 729 inlägg
Låter som dom bara satt en bypass på kompressorn med styrbart läckage. Smart om det ger så bra resultat
Kollade in nibe broschyr, då upplever jag att dem ger noll och inget vid -15... Eller löser jag deras broschyr fel.
Jag ska skriva och fråga på värme pumps forumet där och fråga
Jag har fått en till offert på bergvärme nu.
157' för en 6kw nibe pump och 180 (det gillar jag) meters borrhål.
Installation i huset fick jag också en offert på.
inkl kulvert 25 meter, alla rör, schuntar osv. Dock ingen grävning för 50'. Är det dyrt?? Vet ej om golvvärme rören och värmespridningsplåtarna ingick för har pratat med dem tidigare om det. Så det ska lämnas osagt. Men är det dyrt eller rimligt?? Är fördelat på typ 35' material och 10' arbete och den rot så blir typ 50' totalt
Jag ska skriva och fråga på värme pumps forumet där och fråga
Jag har fått en till offert på bergvärme nu.
157' för en 6kw nibe pump och 180 (det gillar jag) meters borrhål.
Installation i huset fick jag också en offert på.
inkl kulvert 25 meter, alla rör, schuntar osv. Dock ingen grävning för 50'. Är det dyrt?? Vet ej om golvvärme rören och värmespridningsplåtarna ingick för har pratat med dem tidigare om det. Så det ska lämnas osagt. Men är det dyrt eller rimligt?? Är fördelat på typ 35' material och 10' arbete och den rot så blir typ 50' totalt
Äldre bergvärmepumpar krävde ofta närmare 6000 kWh per år beroende på var man bor. Då de inte var tillräckligt dimensionerade och ofta behövde kompletteras med elpatron då de ofta bara räckte till -10 grader. En del av elen är då också för varmvattnet och inte bara för värmen. Det går ju lätt att kolla på pannan hur mycket el den separat har dragit. Så att ett stort hus drar 10.000 kWh i Norrland förvånar inte mig. Dagens bergvärmepumpar ska vara bättre och klara åtminstone -15 grader. Även borrhålen är nu djupare och ibland med dubbla borrhål med givetvis till högre kostnad.V Vector skrev:
Redigerat: