Byggahus.se
Har några funderingar på en hur elen på en gammal Debe djupvattenpump ska kopplas. Tidigare ägaren har rivit huset och påbörjat att bygga ett nytt hus, men tröttnat. Utanför husväggen finns en borrad brunn med en kopplingsplint under locket till brunnen där fyra kablar kommer upp från brunnen. En jordkabel som går utanför plinten samt en svart, blå och orange kabel som är kopplad till plinten och därefter går alla kablarna inklusive jordkabeln vidare med 4 svarta ledare in i huset där kabeln ligger på golvet. Har varit i kontakt med Debe efter att jag ohm mätt mellan svart,blå, orange. Fick värdena 0.39 mellan de tre kablarna. Fick ett kopplingschema av Debe vad jag kan läsa ut av det så verkar det vara en 0.55 kw motor i pumpen 3 x 400 V alt 2 x230V1500 N. Debe var osäker men sa att jag skulle koppla en vanligt Schneider 3 poligt motorskydd och sedan direkt till elcentral.
Är lite fundersam om det är rätt med tanke på färgerna. Någon som vet mer säkert, gärna tips om hur tryckströmbrytare skall kopplas också med tanke på att jag ska ha en hydropress alt hydrofor. I min värld kommer djupvatten pumpen gå hela tiden om jag inte kopplar en tryckströmbrytare någonstans.

Är inte fel med en elektriker.

Eftersom du mäter lika mellan samtliga tre ledare så är det troligen en trefaspump och ska då anslutas till tre faser. Inte troligt med en enfaspump nere i borrhålet. Borrfirmor brukar lämna efter sig lite papper på vad det är för pump... Du behöver ju veta vilken ström som motorskyddet ska ställas in på.

Kedjan av elektriska komponenter är vanligen säkringar - motorskydd - tryckbrytare - pump.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jo, det är ett typiskt svar på det här forumet förstod nästan att jag skulle få det svaret. Har redan haft en här men han tyckte jag skulle ta upp hela pumpen och läsa av märkningen. Vet inte om jag orkar göra det, den ligger på 55 meter djup.
Någon annan som kan svara.

Elektriker kan inget om sånt! Samt att de vill ha ryggen fri, koppla in den, mät med strömtången, ställ ev motorskydd strax över.

Tack för svaret Bo,
Motorskyddet ska vara på 1.6 amp så det vet jag. Det jag undrar över om man ska ha en separat tryckbrytare från djupvattenpumpen eller ska de vara densamma som jag har vid hydropressen/hydroforen.

Elis vill som sagt ha ryggen fri.
Jag skulle bli mycket förvånad om det är något annat än en 400V trefaspump. Vilka färger det är i kabeln beror på vilken standard den är tillverkad efter, är det en sån där platt rackare?
Mät strömmen när pumpen är inkopplad, observera om den tar jämt på faserna, ställ motorskyddet efter värdet. Välj säkringar med tanke på kabellängden...

U Ujul skrev:
Tack för svaret Bo,
Motorskyddet ska vara på 1.6 amp så det vet jag. Det jag undrar över om man ska ha en separat tryckbrytare från djupvattenpumpen eller ska de vara densamma som jag har vid hydropressen/hydroforen.
Det beror ju lite på hur rörmokeriet är kopplat, hur skiftar du mellan vattenkällorna? Hur har du tänkt att det ska fungera?

Jag misstänker också att det är en 3 x 400 volt. Har räknat ut det genom genom att läsa Debes kopplingschema (effekt, märkström, lindningsmotstånd) Vattnet är inte kopplat ännu. Det ligger en pem slang som kommer upp bredvid brunnen. Förslag hur jag ska fortsätt?Måste väl först kontrollera om pumpen fungerar, tänkte göra det genom att sätt dit motorskyddet tillfället och sedan ansluta säkring och ström. Vad jag förstår skall det väl spruta vatten då, får väl kontrollera att faserna ligger rätt.
Tänker jag rätt?

Fotografen,
Nej det är vanliga runda 1.5 mm ledningar. Kabellängden blir inte många meter eftersom brunnen ligger precis utanför ytterväggen.

Du tänker rätt. De djuppumpar jag stött på pumpar klart mer med rätt fasföljd, låt utloppet mynna fritt ut i det gröna och prova båda hållen så ser du i vilket läge det är mest fart på vattnet.
Är borrhålet enda vattenkällan? Isf bara en tryckbrytare.

Tack fö r svaret fotografen,
Ja, jag har ju sommar vatten med eget pumphus i området som så jag behöver inte egentligen inte använda brunnen så länge sommarvattnet är påslaget. Men det vet jag hur jag ska koppla. Så vad jag förstår ska ledningarna från brunnen kopplas in i serie gemensamt i tryckkontakten vid hydropressen och sedan vidare till motorskydd och säkringscentral.

Ja med 1.6Amp kan det endast vara en trefasare, kommer det en blå,svart,orange upp från brunnen/pumpen? Konstiga färger, tycker det borde vara en jord också..

Tack för alla bra svar.
Suveränt forum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.