Hej!
Vi ska bygga ut vårat hus och kommer att gjuta en platta för tillbyggnaden.
I plattan skall 2-3 golvvärmeslingor gjutas in.
Befintligt hus har källare.
Jag har ett schakt i det befintliga huset där jag skulle vilja gå ner med golvvärmeslingorna till en fördelare.
Mellan tillbyggnaden och den befintliga delen är jag orolig över att det kan komma att bli en liten nivåskillnad i golvet. Slingorna kommer således att förskjutas några millimeter i höjdled.
Det jag undrar är, rent allmänt, hur påverkas golvvärmeslingorna av skillnader i höjdled?
Sen undrar jag också hur tätt isär man kan lägga golvvärmeslangarna den biten från schaktet till tillbyggnaden.
Tack på förhand.
Vi ska bygga ut vårat hus och kommer att gjuta en platta för tillbyggnaden.
I plattan skall 2-3 golvvärmeslingor gjutas in.
Befintligt hus har källare.
Jag har ett schakt i det befintliga huset där jag skulle vilja gå ner med golvvärmeslingorna till en fördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan tillbyggnaden och den befintliga delen är jag orolig över att det kan komma att bli en liten nivåskillnad i golvet. Slingorna kommer således att förskjutas några millimeter i höjdled.
Det jag undrar är, rent allmänt, hur påverkas golvvärmeslingorna av skillnader i höjdled?
Sen undrar jag också hur tätt isär man kan lägga golvvärmeslangarna den biten från schaktet till tillbyggnaden.
Tack på förhand.
Jag har golvvärme i köket och fördelaren i källaren - helt och hållet väl under slingorna. Det har funkat helt utan problem. Lite konstigt blev det däremot att sätta fördelaren "upp-och-ner" med slingornas anslutningar uppåt, men det funkar oklanderligt.
Bästa svaret
Har du radiatorer i övriga huset så behövs en shunt av något slag, raddarna ska ha högre temp än GV och det bästa är då med en ren shunt som styr från utgivare + en cirkpump,. Sen ska du lägga slingorna så det varmaste ligger utmed yttervägg och gå inåt. Gjort lite streck på din skiss
Klicka här för att svara