Elektroniktokig
· 2 435 inlägg
Hej alla duktiga snickare. Har ett projekt som kräver en gängad stång 16mm av trapetsgängad typ med 8mm stigning. skruv och flänsmutter finns att tillgå. Men jag vill gärna på ett elegant sätt som inte kräver ngn vidare bearbetning av skruven kunna fästa en vev på denna.
Tanken jag har nu är att jag köper en extra flänsmutter som monteras på med flänsen uppåt och fästs med ngn typ av gänglåsning typ röd loctite. Sedan beställer jag ett laserskuret plattjärn som jag bockar för att få en vev med samma hålbild som flänsmuttern och denna monteras sedan fast på flänsmuttern.
Men jag misstänker att det finns bättre och framförallt billigare sätt då flänsmuttern ligger på ca dubbla priset av den gängade stången.
Tackar.
Tanken jag har nu är att jag köper en extra flänsmutter som monteras på med flänsen uppåt och fästs med ngn typ av gänglåsning typ röd loctite. Sedan beställer jag ett laserskuret plattjärn som jag bockar för att få en vev med samma hålbild som flänsmuttern och denna monteras sedan fast på flänsmuttern.
Men jag misstänker att det finns bättre och framförallt billigare sätt då flänsmuttern ligger på ca dubbla priset av den gängade stången.
Tackar.
Jag brukar ta en gjutjärnsratt från en vattenkran av det större slaget och fila skruven så den passar i det avsmalnande fyrkantiga hålet i ratten.
Det är enkelt att fästa ett vevhandtag på ratten om man vill.
Det är enkelt att fästa ett vevhandtag på ratten om man vill.
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till slut blev det såhär. Ganska elegant faktiskt.
En flänsmutter extra med ett genomgående borrat hål och en rörsprint viger mutter och skruv ihop samt sedan gängade jag hålen i muttern för en vev.
Hade varit najs att fila ett fyrkantigt spår men då detta är till en produkt som ev ska ut till försäljning så var det noga att det skulle gå snabbt samt vara repeterbart för en amatör som mig.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Det "normala" hade väl varit att svarva änden på stången och satt dit en vev eller ratt från tex Eugen Wiberg, eller någon annan som har slikt.
Protte
Protte
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Det beror ju på vad du ska ha grejerna till, hur du gör med ratten alltså.
Du kan lagra trapetsskruven och koppla ihop muttrarna med styrgejdrar, sätta en mindre motor på trapetsskruven.
Du kan lagra trapetsskruven och koppla ihop muttrarna med styrgejdrar, sätta en mindre motor på trapetsskruven.
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg