1 369 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Utöka strandlinje under existerande brygga?
Ett objekt jag kikar på har en strandlinje som utökats med en brygga några meter ut över vattet (bryggan har alltså utökat strandlinjen).
Då trädgården är ganska liten så vill man ha så mycket gräsmatta som möjligt.
Frågan är då; hur är regelverket i allmänhet kring att stadfästa strandlinjen och utöka gräsmattan?
Tänker alltså att använda existerande bryggkant som utgångspunkt, men bygga en brygga i betong (under trä) som alltså tillåter att gräsmattan utökas närmare bryggkanten.
Hoppas det framgår var jag menar.
Då trädgården är ganska liten så vill man ha så mycket gräsmatta som möjligt.
Frågan är då; hur är regelverket i allmänhet kring att stadfästa strandlinjen och utöka gräsmattan?
Tänker alltså att använda existerande bryggkant som utgångspunkt, men bygga en brygga i betong (under trä) som alltså tillåter att gräsmattan utökas närmare bryggkanten.
Hoppas det framgår var jag menar.
Först bör du klargöra om fastigheten slutar i strandkanten, eller om vattenområde också ingår i fastigheten. Alla eventuella ingrepp blir ju annars på någon annans fastighet. Kan ju vara att man har servitut för bryggan idag.
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Ganska oklart vad du menar. Hur ska en brygga flytta på strandlinjen? En brygga går väl rakt ut från land i vattnet.
Eller har dom byggt ett trädäck utöver vattnet? Eller hur?
Eller har dom byggt ett trädäck utöver vattnet? Eller hur?
Jag gissar att det här snarare handlar om ett bryggdäck (alltså ett trädäck som kanske sträcker sig ut 2 m över vatten men kanske 10 m LÄNGS med stranden), snarare än en traditionell brygga som har de omvända proportionerna?
Tack, ja trädäck över vattnet.
Frågan är om man då kan omvandla trädäcket till en fast brygga och således utöka gräsmattan.
Kan trädäckets vattengräns bli den faktiska vattengränsen?
Frågan är om man då kan omvandla trädäcket till en fast brygga och således utöka gräsmattan.
Kan trädäckets vattengräns bli den faktiska vattengränsen?
Liknande trådar
-
Sätta in en vedpanna, utöka underjordiskt pannrum, gammalt hus
Ved, Pellets, Flis -
Utöka med uttag under brytare - borra i förhöjningring och lös EKK?
El -
Utöka befintlig central eller planera för ny undercentral?
El -
Ämnets inlägg under utökad svarsruta
Information & Feedback -
Utökad hemförsäkring under byggtiden.
Försäkringar