hej, vi köpte en sommarstuga 2015 och i prospektet står det att avlopp och vatten är kommunalt. Nu har det visat sig att så inte är fallet och systemet är i stort behov av renovering. Föreningen väljer nu mellan ett kommunalt övertagande och en gemensamhetsanlägnning. Båda alternativen kommer innebära en kostnad för fastighetsägarna.
Min fråga är om vi kan kräva något från mäklaren eller säljaren som sagt och skrivit att det ska vara kommunalt? Eller faller det under undersökningsplikten för köpare (dock svårt att kolla upp?)
/lotta
Min fråga är om vi kan kräva något från mäklaren eller säljaren som sagt och skrivit att det ska vara kommunalt? Eller faller det under undersökningsplikten för köpare (dock svårt att kolla upp?)
/lotta
Kolla i husprospektet du fick innan du köpte huset. Där står det om Vatten och Avlopp är kommunalt eller enskilt.
Men ni hade själva en stor undersökningsplikt när ni köpte huset. Där ingår att kontrollera vilket VA ni har. Om er slamavskiljare inte är tömd på 4 år, är det hög tid att beställa tömning. Normalt ska den tömmas åtminstone en gång per år.
Att gå på mäklaren lär ni inte ha någon framgång med.
Men ni hade själva en stor undersökningsplikt när ni köpte huset. Där ingår att kontrollera vilket VA ni har. Om er slamavskiljare inte är tömd på 4 år, är det hög tid att beställa tömning. Normalt ska den tömmas åtminstone en gång per år.
Att gå på mäklaren lär ni inte ha någon framgång med.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Då området är planlagt finns det troligen kommunalt VA
Gemensamhetsanläggingar brukar var kopplade till någon form av kostnad och/eller andra ansvar, så det verkar konstigt att ni inte frågade något om dom?L loppans skrev:
Samtidigt så är ju mäklaren skyldig att upplysa om den typen av kostnader, så det är konstig att inte vederbörande nämnde något. Jag tror också att ni skulle kunna gå på mäklaren i det här fallet. Oklart dock hur stor skada ni bedöms ha lidit och vilka ersättningar det kan handla om.
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
JAAAA, det var därför jag skrev troligen. Vanligt är att upptagningsområde för VA sammanfaller vid DP-utbyggnad. Av någon anledning tycker man det är bra att passa på att förlägga ledningar när man schaktar för gata.
Det är inte unikt med gemensamhetsanläggning för VA. I vissa fall är den uppkopplad med kommunens, kanske i ett senare skede. Då står samfälligheten för nätet från/till anslutning till det kommunala nätet, rimligen finns avgift till samfälligheten där detta ingår.