Byggahus.se
engs engs skrev:
Så kan man ta kontakt med en granne och kolla upp ev. larm man får på mobilen, som då kan spika för en plywood sålänge eller liknande.
Det gör grannen gärna ändå, om du säger till henne/honom att "varsågod och plocka jordgubbarna/vinbären när vi är på semester, så kan ni väl samtidigt kolla att inget fönster har blåst sönder".

Papphammar666 lilllasrne skrev:
vid brand så kommer någon å drar ut dig om du inte själv vaknar ...
Mycket osannolikt att någon skall rädda dig från rökgasförgiftning efter att du legat och lyssnat på brandlarmets 140 dB i 20 minuter.

Men annars: Hur vet den presumtiva inbrottstjuven att ni har larm? För att det sitter en dekal på grinden/dörren/fönsterrutan?
Hur många dekaler sitter det inte på hus utan fungerande larm tro?
Hur svårt kan det vara att fixa en sådan här t.ex.:
larmdekal.jpg

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
JanneJanne123
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mycket osannolikt att någon skall rädda dig från rökgasförgiftning efter att du legat och lyssnat på brandlarmets 140 dB i 20 minuter.
Fast alla bor ju inte så långt ut i spenaten att det tar 20 minuter för brandkåren att komma dit.

• Gilla
jaronsso och 1 till
  • Laddar…
Det gör grannen gärna ändå, om du säger till henne/honom att "varsågod och plocka jordgubbarna/vinbären när vi är på semester, så kan ni väl samtidigt kolla att inget fönster har blåst sönder".
Och om grannen inte är sugen på dina bär och frukter eller plockat på sig tillräckligt för resten av veckan?

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
J
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Och om grannen inte är sugen på dina bär och frukter eller plockat på sig tillräckligt för resten av veckan?
Eller inte är hemma. Har egen semester. Har ett eget hus att sköta om.
Eller att man inte vill vara till mer belastning än nödvändigt.
För en annan som har som sommarhus där man är var och varannan helg året om och stor del av sommaren hade det blivit många "turer eller samtal till grannen" om året, fullständigt orimligt många, för att be dem se över vårt hus.

Tänk att det är så svårt för folk att förstå att alla här i världen är olika, har olika behov och har olika förutsättningar för saker och ting.

Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
J

Men annars: Hur vet den presumtiva inbrottstjuven att ni har larm? För att det sitter en dekal på grinden/dörren/fönsterrutan?
Hur många dekaler sitter det inte på hus utan fungerande larm tro?
Hur svårt kan det vara att fixa en sådan här t.ex.:
[bild]

En dekal på huset hjälper föga om något tar fyr eller springer läck i kåken.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
En dekal på huset hjälper föga om något tar fyr eller springer läck i kåken.
Nej men däremot brandvarnare /givare

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Nej men däremot brandvarnare /givare
Japp. Helt riktigt.
Kopplat mot central då givetvis, för att jämföra äpplen med äpplen och inte äpplen med päron.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Japp. Helt riktigt.
Kopplat mot central då givetvis, för att jämföra äpplen med äpplen och inte äpplen med päron.
Ja. Och om man inte bor direkt bredvid brandstationen är kåken nedbränd innan brandkåren är framme.
Är det någon som har statistik över framkörningstider för brandbilen, i olika delar av landet?

J
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja. Och om man inte bor direkt bredvid brandstationen är kåken nedbränd innan brandkåren är framme.
Är det någon som har statistik över framkörningstider för brandbilen, i olika delar av landet?
Varför skulle den vara det?
Mina brandvarnare är ganska känsliga för minsta rökutveckling i både doft och direkt rök.
Eller är det så att alla husbränder startar med en explosionsbrand och brinner ned på en kvart? Du får titta över din brandvarnare om det är det enda den reagerar på.
Hus skulle försvinna på löpande band i Sverige och du skulle läsa dagligen om folk som brinner inne stup i kvarten.

Intressant.

Redigerat:
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Japp. Helt riktigt.
Jag har helatiden jämfört äpplen med äpplen eftersom jag svara på en kommentar att uppringd larm var både dyra och värdelösa

• Gilla
jaronsso
  • Laddar…
Bowser
J jaronsso skrev:
Varför skulle den vara det?
Mina brandvarnare är ganska känsliga för minsta rökutveckling i både doft och direkt rök.
Eller är det så att alla husbränder startar med en explosionsbrand och brinner ned på en kvart? Du får titta över din brandvarnare om det är det enda den reagerar på.
Hus skulle försvinna på löpande band i Sverige och du skulle läsa dagligen om folk som brinner inne stup i kvarten.

Intressant.
Lika bra att ge upp diskussionen, blir som i Verisure tråden där man blir idiotförklarad och indirekt utpekad som en liten osäker människa som inte ska bo i hus om man oroar sig för allt i världen, fast man bara vill göra det man kan för att se till att ens hem inte går upp i rök!
Just det här att man faktiskt är villig att betala en avgift för den tjänsten sved i mångas ögon, och dem kunde inte förstå det.
Jag gav upp den tråden då jag fick motargument som löd ungefär såhär:

"Vaddå! telefonen har man ju alltid med sig! det är ju 2019!! Har man inte alltid med sig telefonen på stranden? Vad har du för dålig telefon som inte klarar vatten?. Alla har väl grannar som ALLTID är hemma och hjälper en!"

Typ så lät det där, så lägg inte allt för stor energi på denna tråd.
you´ve been warned:)

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
J
Bowser Bowser skrev:
Lika bra att ge upp diskussionen, blir som i Verisure tråden där man blir idiotförklarad och indirekt utpekad som en liten osäker människa som inte ska bo i hus om man oroar sig för allt i världen, fast man bara vill göra det man kan för att se till att ens hem inte går upp i rök!
Just det här att man faktiskt är villig att betala en avgift för den tjänsten sved i mångas ögon, och dem kunde inte förstå det.

"Vaddå! telefonen har man ju alltid med sig! det är ju 2019!! Har man inte alltid med sig telefonen på stranden? Vad har du för dålig telefon som inte klarar vatten?. Alla har väl grannar som ALLTID är hemma och hjälper en!"

Har insett detta för längesen :)
Men kan inte undvika att svara på dels galna utspel om explosionsbränder, dels irrelevanta jämförelser, och inte minst inte undvika svara de som tror att EXAKT ALLA i Sverige bor på exakt samma sätt, är hemma, borta och rör sig på samma sätt, har precis likadana grannar, rutiner, och allt vad det nu kan vara. Att det ska vara så innerligt inni-bänken svårt (för att inte använda svordomar) att förstå att alla har olika behov, förutsättningar och möjligheter till saker här i världen.

Men tackar ödmjukt för varningen ;)

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:

Jag känner lite som du ...hahah vafan är folk rädda för ??? Jag känner att folk som inte har verisure eller andra larm måste argumentera ner allt man säger med vilka medel som hellst ... . Jag sa tex att jag mer än gärna betalar för tjänsten jag får ...får jag inte det ?

• Gilla
jaronsso
  • Laddar…
JanneJanne123
T Thomas_Blekinge skrev:
Men då kan vi ju skita i att ha utryckande brandkår om de aldrig hinner fram? Bättre att ta det lite lugnare och direkt satsa på eftersläckningen.. :thinking:

• Gilla
  • Haha
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Det blir fina extra pensionspengar att låta bli betala dessa ockersummor i kanske 30-50 år ! Sätt in beloppen på fonder i stället. Tjafset i Verisure tråden om att man inte har råd är sandlåde snack, det handlar om vad man prioriterar. Jag prioriterar hellre dessa pengar på att betala in till min egen pension, eller på att bygga upp mina barns kontanta insats till deras kommande boende.

Jag drabbades av ett inbrott när jag arbetade utomlands åt Ericsson, detta trots larm. Så man tappade övertygelsen om fördelen med larm då. De hade nog span på oss eftersom det hände medans vi var och handlade + åt ute. Har dock känslan att det är ovanligt med spanande tjuvar här i Sverige, trots att man läser om en del som bara varit bort 1-2 timmar och kommer hem till ett uppbrutet hem.

Känslan efter inbrottet var dock inte så bra, man hade svårt att sova några nätter. Samtidigt är man nog förberedd på att det kan hända igen och har nu lärt sig var man skall gömma smycken, klockor etc, det är ju i 99% det de är ute efter. Kontanter har vi nästan aldrig hemma.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.