Byggahus.se
Martin_B Martin_B skrev:
Kan TS lägga in en bild på hur den ser ut som förkroppad? Vore kul att se.
Här kommer lite bilder. Listen är duktigt sargad i kanterna nu efter allt karvande och meckande.

Bild ett och två är efter förkroppning.

37A428A7-13DA-41EE-BB9D-2D9150418F61.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F56ECF66-5BE7-4000-9932-0E844B96A5AE.jpeg
Skapa konto

Såhär passar de ihop.

8C796CC9-7D47-450E-8D9B-83BBA46977D5.jpeg
Skapa konto

Experimenterade lite och filade ur en rundning där pluppen/droppen/näsan tar i och förhindrar att de passar ihop.

D8866D1D-7518-4745-8678-B9519359E338.jpeg
Skapa konto

Sen passar de mycket bättre ihop. Dock så skadade jag allting så det ser ändå inte så bra ut :(

B21C67E1-3C4A-4E9A-8820-D6C16EF9C2B6.jpeg
Skapa konto

• 5F07EE94-FA53-4308-B578-5A28C90310E8.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
hakan_975 och 4 till
  • Laddar…
Tack för engagemanget i denna tråd. Ämnet är väl skapligt uttjatat på forumet så jag hade inte räknat med mycket till svar :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
@Tokfarbrorn Så skall det se ut! Blir bra det där. Att det inte blir 100% perfekt p.g.a den "omöjliga" profilen spelar ingen roll, det är bara charmigt. Kan ju inte bli bättre med förkroppning helt enkelt.

Blir det något litet hål så peta dit lite latexfog så blir det bra.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
@Tokfarbrorn Så skall det se ut! Blir bra det där.
....
Blir det något litet hål så peta dit lite latexfog så blir det bra.
Tack! :D Men nu nämnde du det där hemska ordet! Latexfog, brrrrr...

Nej men skämt åt sido. Jag får nog acceptera läget helt enkelt å kleta dit lite fog.
Eller göra ’som alla andra’ och bara gira.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
T Tokfarbrorn skrev:

Nej men skämt åt sido. Jag får nog acceptera läget helt enkelt å kleta dit lite fog.
Visst är det tråkigt med sådana moderna syntetiska material osv. men visst, det fungerar och besparar lite huvudvärk.

Annars finns det säkert gamla hederliga metoder för att fylla springor osv, men jag gissar att de inte är lika smidiga som en tub med latexfog.

Någonstans får man dra gränsen för hur gammaldags man vill bygga. Skall man vara riktigt ordentlig så skall man egentligen hyvla sina egna lister.

Personligen nöjer jag mig med att en konstruktion är minst lika hållbar som gamla hederliga konstruktioner med exempelvis tjocka plankväggar osv, samt att resultatet ser äkta gammaldags ut. Sedan om en fyllning är av latexfog eller någon gammal hederlig variant bryr jag mig mindre om när ytan ändå är en målarfärg, varför man inte ser vad som är under :)

Martin_B Martin_B skrev:
Visst är det tråkigt med sådana moderna syntetiska material osv. men visst, det fungerar och besparar lite huvudvärk.

Annars finns det säkert gamla hederliga metoder för att fylla springor osv, men jag gissar att de inte är lika smidiga som en tub med latexfog.

Någonstans får man dra gränsen för hur gammaldags man vill bygga. Skall man vara riktigt ordentlig så skall man egentligen hyvla sina egna lister.

Personligen nöjer jag mig med att en konstruktion är minst lika hållbar som gamla hederliga konstruktioner med exempelvis tjocka plankväggar osv, samt att resultatet ser äkta gammaldags ut. Sedan om en fyllning är av latexfog eller någon gammal hederlig variant bryr jag mig mindre om när ytan ändå är en målarfärg, varför man inte ser vad som är under :)
Jag håller med dig fullt ut egentligen. Det är en larvig typ av prestige jag har att undvika det in i det längsta.
Sen är jag larvigt förtjust i utmaningen att, iallafall försöka, göra något så bra jag bara kan bara för att se om jag fixar det.
Så när det kommer till att jag ska sätta alla lister, i skarpt läge så att säga, så kommer jag nog gena och nöja mig med att gå den ’enklare vägen’ eftersom det i slutändan förmodligen bara är jag som kommer märka av ”fusket”. Fast fusk blir det ju inte heller i det här fallet, mer en nödvändighet.

Men det är som sagt kul att veta hur man gör och vad som går och vad som inte går :)

richardtenggren
Jag följer detta konto på instagram, han känns lite som en listningsguru: carpentry_bymar

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag följer detta konto på instagram, han känns lite som en listningsguru: carpentry_bymar
Ah den där grabben har jag vart inne och tittat på en hel del. Fina jobb :)

Orkade inte läsa igenom alla svar, men här kommer ett från en snickare som alltid förkroppar.
Det går inte! Om du tittar på fotot du tagit så ser du skugga på listen där du menar.
Tänk så här: Om du har ett hörne på väggen med höger och vänster sida. Tänk dig listen på väggen på höger sida, färdigt uppsatt. Ta en ficklampa och sätt den på vänstra väggen exakt där listen skulle varit och lys på högerlisten med. Där du får skugga där går det inte att få det bra.
Där det är "nära" att bli skugga där är det svårt att få det bra för det blir väldigt tunt.

F frityreldarn skrev:
Orkade inte läsa igenom alla svar, men här kommer ett från en snickare som alltid förkroppar.
Det går inte! Om du tittar på fotot du tagit så ser du skugga på listen där du menar.
Tänk så här: Om du har ett hörne på väggen med höger och vänster sida. Tänk dig listen på väggen på höger sida, färdigt uppsatt. Ta en ficklampa och sätt den på vänstra väggen exakt där listen skulle varit och lys på högerlisten med. Där du får skugga där går det inte att få det bra.
Där det är "nära" att bli skugga där är det svårt att få det bra för det blir väldigt tunt.
Aha, det var ett smart litet trick! Jag tror faktiskt t.o.m att man ser på en av mina bilder samma skuggning som man skulle få med ficklampan och det stämmer ju med vart det inte går ihop. Den andra bilden.

mattiasp har också förklarat varför det inte går, inte med samma ord men anledningen är egentligen den samma =)

Edit: missade att du faktiskt skrev "Om du tittar på fotot du tagit så ser du skugga på listen där du menar."

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T Tokfarbrorn skrev:

Ett alternativ är att köpa omålade lister och måla dom på plats. Då kan man täcka lite mindre skavanker och spikskallarna.

useless useless skrev:
Ett alternativ är att köpa omålade lister och måla dom på plats. Då kan man täcka lite mindre skavanker och spikskallarna.
Japp, det är såklart en möjlighet det med.

Yes, Martin_B är ju inne på helt rätt spår. Bara sminka över med lite vit latex. Kostar inte många 10-or i jämförelse med att köpa helt nya lister.

Lite smink och några extra droppe med färg snyggt utlagt i innerhörnet så kommer ingen se det.

Ett hus är "fresh n clean" i kanske (om du har tur och är försiktig) 2 år. Sen kommer du ha många andra hack lite här och där som kommer sätta större själsliga spår i din kropp än de där coppade innerhörnen :)

Snygg list i övrigt!

EDIT: Oops, såg att jag trodde jag hade läst till sista inlägget men det var FEL. Fanns en hel del till efter Martin_Bs inlägg. Sorry.

T tobbbias skrev:
Yes, Martin_B är ju inne på helt rätt spår. Bara sminka över med lite vit latex. Kostar inte många 10-or i jämförelse med att köpa helt nya lister.

Lite smink och några extra droppe med färg snyggt utlagt i innerhörnet så kommer ingen se det.

Ett hus är "fresh n clean" i kanske (om du har tur och är försiktig) 2 år. Sen kommer du ha många andra hack lite här och där som kommer sätta större själsliga spår i din kropp än de där coppade innerhörnen :)

Snygg list i övrigt!

EDIT: Oops, såg att jag trodde jag hade läst till sista inlägget men det var FEL. Fanns en hel del till efter Martin_Bs inlägg. Sorry.
Ja, det är helt sant :D
Två barn hjälper också till rätt bra att göra nya fina märken lite här och där :crysmile:

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Gör dom märken i taklisterna? :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.