Byggahus.se
M
FreQa FreQa skrev:
Förkroppa är det snyggaste och bästa. Springan syns inte när trät torkar eller huset rör sig på samma sätt.
Denna länken är bra
Innerhörnet ser ju för jävligt ut väl? :surprised::surprised:

M Marcussjogren skrev:
Innerhörnet ser ju för jävligt ut väl? :surprised::surprised:
Jag kan hålla med om att det innerhörnet inte är speciellt vackert. Sen om det beror på valet av list eller inte vet jag inte, mina innerhörn ser absolut inte ut sådär :)

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Jag tänkte väl det, ser ut som de två lister jag satte ihop en gång innan jag ägde en hammare :D

• Haha
Maria T
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Jag tänkte väl det, ser ut som de två lister jag satte ihop en gång innan jag ägde en hammare :D
Fick du bättre innerhörn med hammare menar du :p;)

M
T Tokfarbrorn skrev:
Fick du bättre innerhörn med hammare menar du :p;)
Nej nej, att jag inte ägde en hammare talar om nivån på kunskap som jag besatt då, nämligen ingenting :D

Innerhönen sitter ogerade mot varandra bara :crysmile:

M Marcussjogren skrev:
Nej nej, att jag inte ägde en hammare talar om nivån på kunskap som jag besatt då, nämligen ingenting :D
Jag förstod det. Det var ett, av mig, misslyckat försök att vara lustig såhär på måndag e.m :D

• image.png
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Att förkroppa är det rätta sättet att göra det om man vill vara inredningssnickare och inte byggnadssnickare. Med den där listen är det tyvärr inte möjligt. Jag hade i ditt ställe valt en annan list, hellre än att sänka mig till byggnadssnickeri. En byggnadssnickare gerar innerhörn. Märk väl att jag gärna krånglar till saker och är dokumenterat dryg.
Efter att ha tittat i någon annan tråd du svarat, samt vägt in den sista meningen i ditt tidigare svar, så lurar jag på om jag kanske måste tolka det där som att du egentligen inte svarade seriöst på frågan :worried:

Jag är inte riktigt med på varför man inte skulle kunna använda metoden med att förkroppa.

Jag har aldrig provat med en så "svår list". Men metoden som jag lärde mig via en länk här på byggahus för många år sedan, gick ut på att du först sätter en listen 90 grader sågad direkt mot väggen. Sedan tar du den andra listen och sågar i 45 grader som om båda vore gerade. Då sticker det ju ut en massa material som måste bort. Det gör man med en lövsåg som får följa "spetsen" av den gerade listen. Man sågar med lövsågen ungefär 45 grader. Och brukar få hjälpa till lite med en rasp på slutet. Men spetsen på listen skall alltså vara exakt som den blev vid 45 graders sågningen.

H hempularen skrev:
Jag är inte riktigt med på varför man inte skulle kunna använda metoden med att förkroppa.

Jag har aldrig provat med en så "svår list". Men metoden som jag lärde mig via en länk här på byggahus för många år sedan, gick ut på att du först sätter en listen 90 grader sågad direkt mot väggen. Sedan tar du den andra listen och sågar i 45 grader som om båda vore gerade. Då sticker det ju ut en massa material som måste bort. Det gör man med en lövsåg som får följa "spetsen" av den gerade listen. Man sågar med lövsågen ungefär 45 grader. Och brukar få hjälpa till lite med en rasp på slutet. Men spetsen på listen skall alltså vara exakt som den blev vid 45 graders sågningen.
Jo exakt, förkroppning är namnet på den teknik jag använder mig av i det här fallet, har jag nu lärt mig av tidigare inlägg. Exakt den metoden du beskriver har jag använt med perfekt resultat på alla andra tak och golvlister.
Det är det att vid själva droppnäsan/pärlan/droppen på bilden så får jag inte till det.
Även om jag tar bort allting ända "ner till färgen" på baksidan så blir det fel/passar inte. Jag kanske kan ta en bild på det jag har hemma så kanske det blir lättare att förstå vad jag menar.

Det är absolut möjligt att jag gör något generalfel och att det är därför det blir tokigt.

T Tokfarbrorn skrev:
Efter att ha tittat i någon annan tråd du svarat, samt vägt in den sista meningen i ditt tidigare svar, så lurar jag på om jag kanske måste tolka det där som att du egentligen inte svarade seriöst på frågan :worried:
Jodå, jag var helt seriös. Det går inte att förkroppa om listen du skall montera har ett "baksläpp" Låt mig förklara vad jag menar: Om du exempelvis monterar en hålkälslist, kommer den vågräta delen av hålkälen närmast taket att bli närmast oändligt tunn när du förkroppar den. Om du tänker dig listen i monteringsläget, får ingen del av listen passera läget där den är vågrät. Hänger du med? Jag skulle kunna illustrera med en bild, men inte just nu.
Edit, eller, jo, jag har ritat en pil där problemet är.

list.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jodå, jag var helt seriös. Det går inte att förkroppa om listen du skall montera har ett "baksläpp" Låt mig förklara vad jag menar: Om du exempelvis monterar en hålkälslist, kommer den vågräta delen av hålkälen närmast taket att bli närmast oändligt tunn när du förkroppar den. Om du tänker dig listen i monteringsläget, får ingen del av listen passera läget där den är vågrät. Hänger du med? Jag skulle kunna illustrera med en bild, men inte just nu.
Edit, eller, jo, jag har ritat en pil där problemet är.
Jag om ursäkt för det felaktiga antagandet och jag är nog med på vad du menar.
Det är där jag får problem också, där du ritat in pilen.

Jag får helt enkelt nöja mig med s.k "byggnadssnickare"-metoden (;)) eller leta efter en annan list som vi gillar.

M

Den här har ju samma lilla plupp i överkant, ser ju ut att funka där.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Precis i slutet av filmen ser man att det inte finns någon kant som vänder förbi vågrätt. Den som påstår att det är möjligt har troligen aldrig förkroppat själv.

Martin_B
Vad är problemet med förkroppning på denna list, mer än att droppen som ni har ringat in inte blir helt perfekt just innerst i hörnet?
Förkroppar man denna list så kan man ju bara trycka i lite fogmassa precis bakom den här halvrunda droppen i profilen.

Det lär man ju inte se ända nerifrån ändå, med tanke på att listen sitter i taket.

Man har ju detta att välja mellan eller att gera. Bara till att välja mellan pest eller kolera.

Ser det okej ut hade jag valt förkroppning ändå.

Kan TS lägga in en bild på hur den ser ut som förkroppad? Vore kul att se.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Martin_B
M Marcussjogren skrev:
Den här har ju samma lilla plupp i överkant, ser ju ut att funka där.
Nej, det har den inte. TS list har en springa som går upp mot taket. Den blir således omöjlig att förkroppa perfekt.

Dock tror jag inte det är någon större fara, utan borde gå att lösa med lite latexfog just precis där inte listen fyller upp och blir ett litet hål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.