Byggahus.se
Kollar lite på färdiga takstolar och fick en fundering på om ingen tillverka erbjuder dem gjorda i masonite beams istället för solid träreglar. Vad jag är på jakt efter är att ha så lätta takstolar som möjligt. Nån som har erfarenhet/sett masonite-takstolar?

Hej ! Jag har en stuga som skidsta hus(västernorrland) tillverkat..Den har masonite beams i både golvåsar och takstolar..Balkarna är tillverkade av masonite beams fabriken i rundvik i södra västerbotten.

A anis16 skrev:
Kollar lite på färdiga takstolar och fick en fundering

A anis16 skrev:
Kollar lite på färdiga takstolar och fick en fundering på om ingen tillverka erbjuder dem gjorda i masonite beams istället för solid träreglar. Vad jag är på jakt efter är att ha så lätta takstolar som möjligt. Nån som har erfarenhet/sett masonite-takstolar?
Jag har byggt både tak och mellanbjälklag av dessa till stugan. Fungerar perfekt, lätta att hantera. Lite snickrande att göra taktassar som skarvas på masonitbalken, men även det var enkelt.

Gjorde som på denna bild (inte min stuga)
Jag har byggt både tak och mellanbjälklag av dessa till stugan. Fungerar perfekt, lätta att hantera. Lite snickrande att göra taktassar som skarvas på masonitbalken, men även det var enkelt.

Gjorde som på denna bild (inte min stuga)

• masonite.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok ! Nu i sommar ska jag bygga till en bro / farstukvist på min stuga..Så jag sitter och projekterar på hur jag ska fästa åsbalk och takstolar för bron i dessa masonitebalkar.

Kontakta Masonite Beams så hjälper dom dig med dimensionering och pris på färdigkapade balkar med taktassar påspikade som bilden visar. Även nockbalk går att köpa och då är den dimensionerad av deras konstruktörer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.