16 066 läst · 82 svar
16k läst
82 svar
Hittar inte elmätaren
Eftersom det i takvinkeln går en "grov" kabel är det väl inte omöjligt att mätaren sitter i lådan. Eftersom mätaren helt säkert blev bytt för några år sedan vid "det stora mätarbytet" så sitter den på ett ställe som man hittade då och borde även ganska lätt hitta nu.
Lagändringen om månadsvis avläsning har gällt sedan 2009-07-01 så lite mer än ett eller några år är det allt sedan vi fick nya mätare 
Då var det första omgången av mätarbyte.snaggletooth skrev:
Sen kom omgång två eftersom det hade varit problem med kommunikation till mätarna och detta var 2011.
Nu inom en snar framtid ska mätarna bytas ut igen.
Var ute på en felsökning för ett tag sedan i ett parhus där en inkommande fas saknades och det var lögn att hitta huvudsäkringarna. det visade sig att mätartavlorna var samlade i egen byggnad på en samfällighet i kvarteret.
Att man sedan byter i underhållssyfte är ju en annan sak.
Har bara hört talas om det stora bytet i samband med förra lagändringen och det som är på gång, men där är vi ju inte än. Här sitter fortfarande samma mätare sedan 2008.U Uffe A skrev:
Att man sedan byter i underhållssyfte är ju en annan sak.
Här nere i Skåne var det Eon som gjorde ett byte av sina mätare 2011 eftersom det var problem med fjärravläsningen på en stor andel av dom. Kommer jag ihåg rätt så var det ca 16000 mätare som skulle bytas utsnaggletooth skrev:
Den grova kabeln i taket är till en gammal 3-fas i garaget. Elektriker kapade den då den var felkopplad.E elmont skrev:
Magrand skrev:
Avloppet från våningen ovan går ner till rummet bredvid det med elcentralen. Rören är synliga.Stickan56 skrev:
Tror dock ni är något på spåret. Det skulle kunna vara vatten till garaget. Bifogar VA-ritning. Inkommande vatten går in i rummet nederst på ritningen precis ovanför duschen i nedre hörnet. Ritningen visar att vatten till garaget går från hörnet mellan tvättstuga och hobbyrum. Finns inget synligt rör som går dit i källaren så då går det antingen genom väggen eller taket i källaren/köksgolvet. Jag skulle tippa på att det går genom köksgolvet och sedan ner i lådan, för att hamna på rätt djup, dvs under golvet i garaget.
Vågar inte borra i det nu och kolla vad det är om det nu är en vattenledning som går där. Det verkar ju vara det mest troliga.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värt att veta angående elritningar är att dom i första hand visar "funktioner" och bara visar positioner när "detaljen" är måttsatt. Placeringarna av "detaljer" styrs i första hand av bla Svensk standard och ELAMA, Och oftast är det ritat efter standarden och ELAMA men ofta har man "justerat" utförandet så att det inte är exakt som på ritningen. Det finns en mängd orsaker till att man inte gör exakt som ritat, bla stämmer inte verkligheten med det som ritaren trott sig förstå.
Eftersom jag bor i ett kataloghus från 70-talet kan jag tänka mig att ganska mycket skiljer. De som byggde huset har frångått originalritningarna på många ställen. Ibland med lyckat resultat och ibland med mindre lyckat. Bland annat la de till belysning i garaget som är så konstigt kopplad att man aldrig vet vilken lampknapp som släcker vad.E elmont skrev:Värt att veta angående elritningar är att dom i första hand visar "funktioner" och bara visar positioner när "detaljen" är måttsatt. Placeringarna av "detaljer" styrs i första hand av bla Svensk standard och ELAMA, Och oftast är det ritat efter standarden och ELAMA men ofta har man "justerat" utförandet så att det inte är exakt som på ritningen. Det finns en mängd orsaker till att man inte gör exakt som ritat, bla stämmer inte verkligheten med det som ritaren trott sig förstå.