Byggahus.se
Skulle behöva en second opinion på vår planlösning i sin helhet. Någon annan smart idé så berätta gärna!

Funderar ev, på att byta plats på allrum o master bedroom, vad tror ni om det? I så fall ha öppet i nock i allrum del gaveln.
Kom gärna med tips på hela planritning!:)

Vi vill gärna bygga in nischer eller någon hylla någonstans, frågan är var...:)

• Screenshot_20190206-102726_Adobe Acrobat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20190206-102714_Adobe Acrobat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det är meningen att klädvården ska fungera som vardagsingång eller groventré bör det finnas plats för kläder och skor nära ytterdörren.

När man har tonåringar kan det vara trevligt att kunna bo på ett annat plan än vad de gör så det kan vara bra att fundera på om sovrummet där nere kan användas som föräldrasovrum eller om ni redan nu ska göra någon ändring för att det ska bli bättre.

När man kommer upp för trappan så upplever man det nog som väldigt trevligt att mötas av ett öppet utrymme och se ett fönster rakt fram jämfört med att komma upp mitt i en korridor med bara (stängda) dörrar.

Eftersom ni har så mycket snedtak kan det vara bra att fundera på om det i barnsovrummen inte är bättre att ha garderober mot snedtaken och lämna utrymme med full takhöjd fria i stället för tvärtom.

I badrummet där uppe kanske blandare och munstycken ska sitta på andra väggen så att det är framför en när man kliver in i duschen.

• Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är meningen att klädvården ska fungera som vardagsingång eller groventré bör det finnas plats för kläder och skor nära ytterdörren.

När man har tonåringar kan det vara trevligt att kunna bo på ett annat plan än vad de gör så det kan vara bra att fundera på om sovrummet där nere kan användas som föräldrasovrum eller om ni redan nu ska göra någon ändring för att det ska bli bättre.

När man kommer upp för trappan så upplever man det nog som väldigt trevligt att mötas av ett öppet utrymme och se ett fönster rakt fram jämfört med att komma upp mitt i en korridor med bara (stängda) dörrar.

Eftersom ni har så mycket snedtak kan det vara bra att fundera på om det i barnsovrummen inte är bättre att ha garderober mot snedtaken och lämna utrymme med full takhöjd fria i stället för tvärtom.

I badrummet där uppe kanske blandare och munstycken ska sitta på andra väggen så att det är framför en när man kliver in i duschen.
Tack snälla för dina åsikter, Vi har idag en groventre som vi aldrig använder, tänker att vi framöver även kommer nyttja vanliga entré.

Ja jag funderar på att ha garderober i barnrum in mot extra rum istället. Eller i vårt fall ändra dörr in så att man kan ha garderober där om man vill.

Smarr tanke med duschen, den tar jag med mig direkt:)

M Magdalenapalm skrev:
Vi har idag en groventre som vi aldrig använder
Kära @Magdalenapalm . Utan att bli för närgången ser jag på din profilbild att du har (minst) två små barn.
Just nu är de förhållandevis hanterbara. Men om bara något år kommer du att få uppleva den fulla definitionen av begreppet ”överallt” på sätt som du garanterat ännu inte har. Då kommer groventrén att vara en skänk från ovan. Tro mig, som har större barn...

• Gilla
Magdalenapalm
  • Laddar…
Här är några saker jag ser och funderar över.

Övervåningen tycker jag överlag ser bra ut, ser inget syfte i att byta plats på allrum och Master bedroom. Däremot hade jag gjort båda barnrummen lika stora. Ser att tanken är att det intill liggande rummet med takfönster är tänkt att agera förråd alt. gästrum så varför då inte göra det en m² större? Och så slipper det bli tjaffs från barnen om att den ena har större rum ;)

Sen där nere. Första spontana tanken är att det är väldigt många dörrar ut? Alla rum har minst en dörr ut.. kommer dessa verkligen användas? Som i sovrummet tex, behövs den dörren verkligen?

Sen med tanke på er inställning på groventrén så funderar jag på om ni ska ha en dörr där öht? Jag själv ser ingen anledning till en groventré, eller snarare ska man ha det ska det vara en riktig entré och inte in i tvättstugan där man vill hålla rent! Jag noterar att det är ett stort tomrum mellan matplats och sittgrupp så varför inte vrida hela köket 90° mot den andra ytterväggen som dels gett utrymme åt mer förvaring men även en större tvättstuga och möjlighet till en ännu rymligare hall!

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Här är några saker jag ser och funderar över.

Övervåningen tycker jag överlag ser bra ut, ser inget syfte i att byta plats på allrum och Master bedroom. Däremot hade jag gjort båda barnrummen lika stora. Ser att tanken är att det intill liggande rummet med takfönster är tänkt att agera förråd alt. gästrum så varför då inte göra det en m² större? Och så slipper det bli tjaffs från barnen om att den ena har större rum ;)

Sen där nere. Första spontana tanken är att det är väldigt många dörrar ut? Alla rum har minst en dörr ut.. kommer dessa verkligen användas? Som i sovrummet tex, behövs den dörren verkligen?

Sen med tanke på er inställning på groventrén så funderar jag på om ni ska ha en dörr där öht? Jag själv ser ingen anledning till en groventré, eller snarare ska man ha det ska det vara en riktig entré och inte in i tvättstugan där man vill hålla rent! Jag noterar att det är ett stort tomrum mellan matplats och sittgrupp så varför inte vrida hela köket 90° mot den andra ytterväggen som dels gett utrymme åt mer förvaring men även en större tvättstuga och möjlighet till en ännu rymligare hall!
Hej! Tack för svar! Nu har vi gjort fler justeringar i ritningen. Ska fundera ett extra varv på entré ingång där. I övrigt så har vi fler dörrar ut idag än vad d bmir i nya huset o vi använder dem alla:) /M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.