7 523 läst · 64 svar
8k läst
64 svar
Världens första elgrävmaskin
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Är det inte logiskt för din del att jämföra maskiner/fordon från åtminstone samma generation? Volvo EC140 som jag pratar om som skulle dra 11 liter i timmen är en maskin som försvann från Volvos sortiment för drygt 10 år sedan. Maskinen började tillverkas år 2000, nästa sista året för första generationens V70 (den som ser ut som 850). Varför i hela fridens dagar ska jag jämföra den maskinen och motorn mot en bil som tillverkades i år? Då vore det mer rimligt att jämföra med en EC145 som har femtioelva funktioner för att dra ner på förbrukningen. Tyvärr har jag inga siffror på deras motorer men jag har extremt svårt att tänka mig att de skulle dra mer än föregångarna.mexitegel skrev:
Men för din skull då:
http://extra.lansstyrelsen.se/rus/S...kor-och-bransleforbrukning/Pages/default.aspx
Jämför tabellerna "körsträcka" och "förbrukning" så ser du att förbrukningen inte är särskilt positiv.
Exempelvis Stockholm 2016
Mil per bil: 1 284
Liter diesel per bil: 953
Det får jag till 0,74.
Jag tar det igen:
Du skriver också att förbrukningen på 11 lit/h är under bra driftsförhållanden på EC140. Bilstatistiken du hänvisar till är genomsnittlig förbrukning. Det är att jämföra äpplen med päron.
Första meningen är nutid, din andra mening syftar på en 19 år gammal grävmaskin.S Squall Leonhart skrev:
Du skriver också att förbrukningen på 11 lit/h är under bra driftsförhållanden på EC140. Bilstatistiken du hänvisar till är genomsnittlig förbrukning. Det är att jämföra äpplen med päron.
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Bilar från första halvan av 00-talet har ju inte försvunnit från jordens yta, så ska du märka på tempusform som om det bestämde fordonens ålder så påverkar inte det faktum att "gamla" fordon också är med i statistiken. Snittåldern på Sveriges fordonsflotta är ändå drygt 10 år gammal.
Som du skrev det, ja. Jag har inte anmärkt på fordonsåldern i statistiken utan att du jämför olika driftsförhållanden. Ett bra driftsförhållande för grävmaskinen och ett sämre för bilen. Äpplen och päron.