Byggahus.se
Funderar på att täcka trädäcket med plasttak, och hade tänkt bygga takstolarna själv ..
Frågan är hur man gör enklast med förutsättningarna som framgår på bilderna ..

För att behålla "takhöjden", och få till en vettig lutning på taket, har jag tänkt mig den tvärgående balken som inbyggd i takstolen, är det möjligt, eller har jag tänkt galet?

Jag tänker mig nån form av fackverk, i stål eller trä, eller?

• uteplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • balk.png
Känns inte som det finns så mycket plats för en takstol om det största måttet är 600 mm?

Borde väl funka att köra med en högre balk och sedan använda balkskor för att fästa in tvärbalkarna?

Snözon kan nog vara intressant och avstånd mellan balkarna (= där du kan tänka dig att få ner pelare)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag skulle testa med en lätt konstruktion (pulpettak) som startar på en högre höjd än bostadshuset. Bärningen kan man alltid fixa. Jag tror att det blir enklast om det är fristående från huset.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hur mycket högre än bostadshuset vore lämpligt?

Edit: Jag ska byta all panel på "kanten" runt taket på huset, så det kommer finnas alla möjligheter att göra infästningen i den änden korrekt, om det har någon betydelse..

J justusandersson skrev:
Jag skulle testa med en lätt konstruktion (pulpettak) som startar på en högre höjd än bostadshuset. Bärningen kan man alltid fixa. Jag tror att det blir enklast om det är fristående från huset.
Varför högre? Tänker det skapar en större snöficka?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur mycket högre än bostadshuset vore lämpligt?
Bara så det går fritt och ser estetiskt tilltalande ut. Jag har testa idén på några projekt med knepiga höjdförhållanden och det kan faktiskt bli ganska bra. Om det finns risk för snöfickor beror på husets takform, var det ligger och vilka väderstrecken är. Västra Götaland kan ju betyda Bohuslän och där är ju inte snö det stora problemet.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.