Byggahus.se
Hej vi har ett hus byggt 1928 med kupat plåttak är det ngn som kan svara på om det funkar att lägga betongtak istället?
kanske svårt att svara på om man inte sett taket
mvh Kenta

Frågan är, hur ser takstolarna ut? Det är inte säkert att de klarar belastningen.

Betongpannor väger runt 50kg/m2. Vanligtvis dimensionerar man väl tak för en snölast på iallafall 300kg/m2, så den extra vikten från pannorna _borde_ inte vara något problem?

Rickard.
Tänkt på att du går från ett tak som väger bara nått enstaka kg/m2 till ett som väger drygt 40kg/m2. Och den eventuella extra snövikten som kan bli.

Du bör hitta någon kunnig som kan beräkna och garantera att det håller och jag tror detta kan kräva bygglov, värt att kontakta kommun innan start.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
man kan tyvärr inte se takstolarna ,det finns ingen lucka in till vinden

Kan du inte se dom vid takfoten?

Vad menar du med kupat plåttak?

inte falsad plåt utan sånt som ser ut som tegel

Du har pannimiterande plåt. Som useless skrev i inlägg #3 så brukar vikten av takmaterialet vara försumbar i förhållande till snö- och vindlast. Taklutning och snözon påverkar bedömningen lite grann. Vill du få en mer noggrann bedömning så får du tala om var du bor och vilken lutning taket har.

Hej justus taklutningen är 36gr bor i Huddinge i Stockholm

Med 36° taklutning blir lasten från betongpannorna ca 40 kg/kvm i takets plan. Snölasten blir ca 200 kg/kvm i horisontalplanet. Jag vågar säga att du lugnt kan byta till betongpannor. Sedan tycker jag att ett hus från 1928 förtjänar riktigt lertegel på taket, men det är en annan historia.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
det låter jättebra, jag tackar så mkt för svaret
det får bli tegelpannor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.