2 224 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Vinds/sommarstugelukt från otätheter
Hej,
Bor i ett Skanska hus byggt 1972.
Har en unken sommsrstuge/vinds-lukt som kommer ut från vägguttag, spottar i tak mellan första och andra plan samt från elcentralen.
Det finns ingen diffusionsspärr i väggar på nedanvåningen men ovanvåningen har spärr som dock är i dåligt skick. Vi håller nu på att byta ut till åldersbeständig plast på ovanvåningen rum för rum. Jag har tätat mellanrummet mellan eldosan och gipsen i alla uttag i hela huset men spotarna går inte att täta och där är nu lukten som mest intensiv. Misstänker att ju tätare det blir på vissa ställen desto mer luft kommer in på de otäta ställen.
Någon som vet vad lukten kan bero på?
Finns det något sätt att täta spotarna?
Har en unken sommsrstuge/vinds-lukt som kommer ut från vägguttag, spottar i tak mellan första och andra plan samt från elcentralen.
Det finns ingen diffusionsspärr i väggar på nedanvåningen men ovanvåningen har spärr som dock är i dåligt skick. Vi håller nu på att byta ut till åldersbeständig plast på ovanvåningen rum för rum. Jag har tätat mellanrummet mellan eldosan och gipsen i alla uttag i hela huset men spotarna går inte att täta och där är nu lukten som mest intensiv. Misstänker att ju tätare det blir på vissa ställen desto mer luft kommer in på de otäta ställen.
Självdrag, jag har öppnat upp två friskluftsventiler till i försök att minska undertrycket så att inte så mycket luft ska vilja ta sig in via konstruktionen. Ibadrummen sitter paxfläktar.
Jag har ungefär likadant problem, att det kommer vindslukt från otätheter. Antar att det beror på otätheter pga genomföringar mellan vind och bostadsyta. Luktar vind.S Skanska1972 skrev:Hej,
Har du fått någon ordning på ditt problem?
Liknande trådar
-
Isolera vindsbjälklag eller snedtak inifrån, eller båda?
Isolering -
Droppar från vindskiveplåt - hur åtgärdar jag?
Tak & Vind -
Struligt hål i övergången från takpanna till vindskiveplåt
Tak & Vind -
Ta bort ”snickarglädje” från vindskivor
Fritidshus -
Regnsäkerhet vindslucka som öppnas utifrån på gaveln
Byggmaterial & Byggteknik