Hej!
Har ett gammalt parkettgolv från 60-talet och har efter en slipning fått problem att några stavar släppt lite i limningen, se bild. Då det är en ganska begränsad yta där det släppt (runt 10 stavar) och jag verkligen vill behålla originalgolvet så tänker jag att jag skulle vilja limma dessa. Det är ok om det inte blir helt perfekt, golvet har ändå en viss "patina".
Det jag klurar på är dels vad som är bästa lim att använda men framförallt hur jag ska få in limmet smidigt under själva staven. Någon som har tips?
Mvh Hillevi
Har ett gammalt parkettgolv från 60-talet och har efter en slipning fått problem att några stavar släppt lite i limningen, se bild. Då det är en ganska begränsad yta där det släppt (runt 10 stavar) och jag verkligen vill behålla originalgolvet så tänker jag att jag skulle vilja limma dessa. Det är ok om det inte blir helt perfekt, golvet har ändå en viss "patina".
Det jag klurar på är dels vad som är bästa lim att använda men framförallt hur jag ska få in limmet smidigt under själva staven. Någon som har tips?
Mvh Hillevi
Vattenbaserat trälim, något utblandat, stor injektionsspruta, grov kanyl med avkapad spets. Glad-Pack och någon trä eller plåtskiva + något väldigt tungt. Bänd upp så mycket du vågar med skruvmejsel, spruta in, lägg på Gladpacken, träskivan och tyngden, vänta någon dag, tag bort, slipa, lacka eller olja. Så gjorde jag med en valnötsfanerad byrå där faneren släppt.
Trälim fäster riktigt dåligt på befintligt gammalt trälim som behöver träfiber för att fästa, bästa är att försöka få upp hela staven och slipa båda anliggningsytor. Går inte det så är tunt kontaktlim bättre.
Staven blir även det nya limmets tjocklek högre än stavarna bredvid.
Staven blir även det nya limmets tjocklek högre än stavarna bredvid.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Hej
En kompis tog epoxi och hällde på sitt spruckna lossnade golv.
Sen tog han en gummiduk och kavlade ut/ner epoxin i golvet.
Torkade av allt och slipade efteråt, han hade iofs inte slipat golvet innan, men slipning borstning och nedsmutsning gjorde skadan osynlig.
Det var ett ekparkettgolv, vet inte om det var fiskben dock.
En kompis tog epoxi och hällde på sitt spruckna lossnade golv.
Sen tog han en gummiduk och kavlade ut/ner epoxin i golvet.
Torkade av allt och slipade efteråt, han hade iofs inte slipat golvet innan, men slipning borstning och nedsmutsning gjorde skadan osynlig.
Det var ett ekparkettgolv, vet inte om det var fiskben dock.
Jag har gjort detsamma med vitlim. Fyllde på i omgångar samtidigt som jag pillade med en tandpetare. På golvet lade jag plast. Därefter på med några järnbalkar och allehanda tunga saker ovanpå det. Väntade några dagar och sedan slipade jag alltihopa. Det har hållit i tio år hittills.
Ditt problem är att golvet redan är slipat. Därför får du nog lägga på ett lager av den ytbehandling du tänkt innan du börjar kladda med limmet. Därefter slipar du lokalt för hand innan andra strykningen.
Det tror jag är den minst dåliga idén.
Ditt problem är att golvet redan är slipat. Därför får du nog lägga på ett lager av den ytbehandling du tänkt innan du börjar kladda med limmet. Därefter slipar du lokalt för hand innan andra strykningen.
Det tror jag är den minst dåliga idén.
Stavsläpp är ju inte helt ovanligt när det är 40-50tals golv som slipas, limmet är som pulver...
Skakningar och tillförd fukt så släpper stavar, ibland nån ibland så mycket att golvet inte går att räddas med rimlig ekonomi
Jag skulle prova primer alla dar i veckan, erfaren 30+år i branschen som tipsade mig
Skakningar och tillförd fukt så släpper stavar, ibland nån ibland så mycket att golvet inte går att räddas med rimlig ekonomi
Jag skulle prova primer alla dar i veckan, erfaren 30+år i branschen som tipsade mig
nino skrev:
nino skrev:
Spruta med Ardex P51 outblandad primer, tunnare
Hittade denna tråd då jag har samma problem med stavsläpp i kortändan på några av golvskivorna på ekparketten. Vet du om Ardex P51 var något som höll i längden?nino skrev:
Mycket intressant. Så du menar att primern i sig har en limmande effekt? Tänkte du att man lyfter en stav så mycket det går, sprutar ned lite Ardex P51 och sedan sätter tryck på ovansidan?nino skrev: