2 528 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Såga i reglar för att bekräfta att vägg inte är bärande?
Jag är i färd med att ta ner en vägg som enligt ritningen kan vara en bärande hjärtvägg, men som möjligen inte är bärande. Anledningarna till detta är:
- Huset är byggt (1976) med kraftiga fackverkstakstolar istället för de enkla takstolar som ritningen stipulerar. Takstolarna verkar dimensionerade för aktuell spännvidd.
- De stående reglarna är fastspikade in i hammarbandet snett underifrån. Det får mig att tro att väggen är byggd efter att takstolarna kom på plats. Annars hade man väl gjort det enkelt för sig och spikat ovanifrån?
- För ett tag sedan hade jag en snickare på vinden i ett annat ärende. Han kastade ett öga på konstruktionen och menade att det "nog" bara var att ta bort väggen.
- Jag har sågat försiktig i reglarna för att se om sågen "nyper", eller om något sjunker. Efter att ha sågat lite mer och mer under några dagar så är nu 6 reglar på rad avsågade till 80% utan att något sjunkit eller att sågen nypit det minsta.
Vad tror ni om detta? Kan jag ta ner väggen utan att riskera liv, hälsa och egendom?
- Huset är byggt (1976) med kraftiga fackverkstakstolar istället för de enkla takstolar som ritningen stipulerar. Takstolarna verkar dimensionerade för aktuell spännvidd.
- De stående reglarna är fastspikade in i hammarbandet snett underifrån. Det får mig att tro att väggen är byggd efter att takstolarna kom på plats. Annars hade man väl gjort det enkelt för sig och spikat ovanifrån?
- För ett tag sedan hade jag en snickare på vinden i ett annat ärende. Han kastade ett öga på konstruktionen och menade att det "nog" bara var att ta bort väggen.
- Jag har sågat försiktig i reglarna för att se om sågen "nyper", eller om något sjunker. Efter att ha sågat lite mer och mer under några dagar så är nu 6 reglar på rad avsågade till 80% utan att något sjunkit eller att sågen nypit det minsta.
Vad tror ni om detta? Kan jag ta ner väggen utan att riskera liv, hälsa och egendom?
Ofta handlar det ju inte om att så fort en bärande innervägg försvinner att allt rasar, så knapert har man sällan dimensionerat.
Jag skulle vilja påstå att det är ett vågat ingrepp om du nu inte tänkt ersätta väggen med balk eller dylikt. Dock svårt att hjälpa utan mer info.
Jag skulle vilja påstå att det är ett vågat ingrepp om du nu inte tänkt ersätta väggen med balk eller dylikt. Dock svårt att hjälpa utan mer info.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fackverkstakstolar byggs för att vara fribärande, med säkerhet även dina. Den enda osäkerheten är att normerna för snölastberäkningar (på förekommen anledning) har ändrats på de flesta håll i landet. Mer på vissa håll, särskilt i södra halvan. I Västra Götaland varierar dagens norm mellan 1,5 och 3 kN/kvm (snölastens värde på marken). I SBN 75 som gällde 1976 var motsvarande variation 0,8-1. Ganska stor skillnad med andra ord. Har du tur har du tillgång till en takstolsritning som anger vilken snölast man räknat med. I annat fall får du jämföra takstolarnas dimensioner med aktuella sådana som du kan hitta i Träguiden på nätet. Att såga i reglar för att se om en vägg är bärande är ingen metod som jag vågar rekommendera. De största taklasterna består av snö och det är inte säkert att det är maxförhållanden när du sågar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då kan du lugnt såga ner resten avr eglarna också.
HejN norfre skrev:Jag är i färd med att ta ner en vägg som enligt ritningen kan vara en bärande hjärtvägg, men som möjligen inte är bärande. Anledningarna till detta är:
Tror men bara tror att det inte är något problem men tänk på att du har 6 st reglar med 20% kvar! Att trycka ihop en regel som står rakt kräver extremt tryck ! Mycket mer än bara ett tak eller ovanvåning
Väggen är nu nere. Det var inte något tryck på någon av reglarna.
Hade en bekant som är byggnadsingenjör här för någon dag sedan och han menade att det hade märkts tydligt om väggen var bärande när man sågade i den.
Hade en bekant som är byggnadsingenjör här för någon dag sedan och han menade att det hade märkts tydligt om väggen var bärande när man sågade i den.
Liknande trådar
-
Vilken kapsåg för 220-reglar?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur förlänga reglar ovan innerdörr?
Byggmaterial & Byggteknik -
Mest bärande av reglar för framtida pergolatak
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det ok att inbyggnadsbox för vägghängd WC är byggd av träreglar?
Badrum -
Vad gör vi för fel? Förstagångshusägare elpanna vattenburen golvvärme
Värmepumpar