Byggahus.se
Bara rubriken verkar få betongföretag att vända i dörren! :rofl:
Jag har ställt frågan till en rad betongföretag om de kan gjuta platta och väggar i ett 'sutteräng'-plan (40kvm basyta inkl väggtjocklek) för garage åt mig. De flesta verkar helt ointresserade.

1. Någon som har tips på företag som skulle lösa detta?
2. Är det helt fel lösning för ändamålet?

3. Kan någon här ge en prisuppskattning?

Lite om planen:
-Garaget ska ha isolerat betonggolv eller bästa alternativ.
-Garageport kan också ändras om det fördyrar armering för mycket. Dvs två portar går också bra.
-Ovan kommer vara en träkonstruktion med ett helplan och två halvplan ovan varandra samt klädda med stående träpanel.
-Helplanet ovan garage kommer ha kök och ett mycket kompakt badrum med dusch enbart.
-Taket ska ha solceller på ena sidan.

Fler undringar:
a. Frågan är om man ska ha betongbjälklag mellan garage och plan 1 istället för trä?
b. Finns det möjlighet att klä in betongen i efterhand så att det ser ut som en naturstens-grund? Hur förbereder man den då?
c. Om ni kan ge input om isoleringsmöjligheter vore det också fint (eller tips om var jag kan läsa om det f betong.)
d. Kan man integrera eldragning i väggelementen?

Om inte ovan – är frågan om man ska använda en annan konstruktion? 'Bygg-block' av något slag?
Viktigt är att nämna att jag vill klä det med ett natursten likt ett intilliggande hus som har det.

Alla kloka tips och råd välkomna!

(obs! jag är medveten om att måttsättning i skisser är lite felaktiga och inte komplett.)

• Skärmavbild 2019-01-22 kl. 12.29.49.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2019-01-22 kl. 12.30.38.png
    Skapa konto
  • Skärmavbild 2019-01-22 kl. 12.51.32.png
    Skapa konto
Hur går det? Har du fått tag på någon?
Varför vill du just köra prefab?
Varför inte en "vanlig platta" och sedan thermomur ovanpå? Då får du ju en betongvägg och isolering. Känns som ett lagomt stort projekt för det?
Bjälklaget kan väl lösas på flera sätt...har du väl väggarna på plats så går det ju att platsgjuta alternativt kan man ju där köra prefab ifall du inte vill bygga så mycket stöd under, men med tanke på spännvidden så borde det väl inte vara ett jätteproblem.

...men jag förstår och delar syn på att det (som privatperson!) kan vara svårt att hitta betongföretag som gör något mer en än platta.

Hej Skys!
Tanken var att det skulle vara snabbt, 'formsäkert' och hitta ekonomi i det. Men nu förstod jag av tidigare inlägg att det var motsatsen.
I samråd med snickare föreslog denne också att någon form av leca eller liknande också var ett bra alternativ.

Bygget ska uppföras bredvid ett annat hus så jag ser också en ökad risk i rasrisk och då främst när det drar ut på denna grundläggning och bottenplan.
En naturlig fråga i med detta är också om det finns några bra och standardiserat sätt att säkra upp sluttningsmarken och runt det befintliga huset intill?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.