C crazytok skrev:
Ring en Elektriker!
Tändtråden är till belysningen och det är verkligen bas kunskap kring el. På bilderna syns detta mycket tydligt men då denna kunskap saknas rekommenderar jag verkligen en elektriker, för din och andras säkerhet.
Vadå, får jag inte veta vilken av kablarna som är tändtråd för att jag inte är elektriker?
Trams... hjälp till istället!
I min värld är tändtråden grå vid nyinstallation. Och det är den inte här. Så därför undrar jag vilken som är tändtråden?
Så är det den blå som är tändtråd? Som sitter i korskopplaren?
Trams... hjälp till istället!
I min värld är tändtråden grå vid nyinstallation. Och det är den inte här. Så därför undrar jag vilken som är tändtråden?
Så är det den blå som är tändtråd? Som sitter i korskopplaren?
Redigerat:
Tändtråden är precis som Matthias skriver den brutna fasledare som går till lampan. Glöm färgerna! Du kan aldrig lita på att de är korrekt så fokusera på kopplingsschemat på brytaren, märkningen av anslutningarna och sen måste du faktiskt veta hur trådarna är kopplade.C crazytok skrev:
Vanliga färger på tändtråd i moderna anläggningar är vit, grå, svart eller orange. I äldre anläggningar var det vanligt med gul, grön, röd eller blå. Men andra färger förekommer också så du kan aldrig lita på att färgerna stämmer.
Nej. En korsomkopplare ansluts inte till lampan över huvudet taget så ingen av trådarna är tändtråd. Men låt oss börja från början.C crazytok skrev:
Bilden längst till vänster är en 1-pol/trappbrytare. Brytaren fungerar så att strömmen antingen leds från L till den vänstra utpilen eller till den högra beroende på brytarens position. I en vanlig lampkoppling så ansluts en "tändtråd" till den ena utpilen och den andra lämnas tom. Resultatet blir alltså att när brytaren är i ena läget så går strömmen in i L och ut till till tändtråden och då lyser lampan. Trycker du på brytaren så leds strömmen istället till dem tomma pilen där inget är anslutet och då slocknar lampan eftersom det inte längre finns någon ström i tändtråden.
I en trappkoppling så kopplar man ihop två sådana brytare med två ledare, en i varje utgående pil. De trådarna kallas då kort och gott för "mellantrådar". I en sån koppling kan man tända/släcka lampan från båda brytarna Vill man ha en tredje brytare så sätter man en korskopplare mellan dem. Dån har då bara ansluten till mellantrådarna.
Så här ser hela kopplingen ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funktionen är alltså att att i den ena trappbrytaren kommer strömmen in igenom L och går ut genom en någon mellantrådarna. I andra änden kommer den in genom någon av mellantrådarna och går ut genom L där tändtråden ansluts. Man skulle kunna säga att den ena brytaren är kopplad "baklänges".
För att lampan skall lysa så måste alltså de båda brytarna vara i samma läge. Det vill säga att om den första brytaren skickar ut ström på den vänstra mellantråden så måste också den andra brytaren leda ström från den vänstra mellantråden till tändtråden.
Korsomkopplar sätts då i mellan och kastar om mellantrådarna så att anslutningen av mellantrådarna blir tvärt om. Enklast att förstå är om du tänker dig fallet jag beskrivit tidigare: Båda trappbrytarna är i samma läge och strömmen går in genom L, ut genom vänstra mellantråden, kommer in genom vänstra mellantråden och går ut genom L´ till lampan. Då är korsomkopplaren i läget där mellantrådarna går rakt igenom. Om du då ändra korsomkopplaren så kastar den om trådarna. Resultatet blir nu att strömmen från den vänstra mellantråden som kommer från den matande trappbrytaren nu istället kommer in i den andra trappbrytaren på den högra mellantråden. Eftersom brytaren är i läget där den kopplar ihop den vänstra mellantråden med tändtråden så kommer inte strömmen fram och lampan slocknar.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Det går inte att uttala sig om för de bilder du visar.
Den vänstra bilden visar en trappomkopplare. Den är alltså en av minst två omkopplare om kan tända en lampa. Till den ena av dessa omkopplare kopplas obruten fas in på anslutningen som är märkt L (L = Live, fas på engelska). De två anslutningar med pilar har s.k mellantrådar anslutna på bilden. Dessa går till den andra trappomkopplaren någonannanstans, på den ansluts L till tändtråden som går till lampan.
En trappomkopplare går även att använda som vanlig strömbrytare, då ansluts tändtråden till den ena av pilarna, den andra lämnas oanvänd.
Mitt bilden visar en korsomkopplare. Den används i trappkopplingar där man vill kunna tända/släcka lampan från mer än två ställen. Då kopplas mellantrådarna från den ena trappomkopplaren ex. mot de nedre anslutningarna, och till den andra trappomkopplaren från de övre. Funktionen är alltså att växla de två mellantrådarna.
Den högra bilden visar en dimmer med trappfunktion. Funktionen är densamma som för trappomkopplaren, med den skillnaden att man kan dimma ljuset. Det får bara vara en sådan dimmer i en trappkoppling, den andra änden måste ha en vanlig trappomkopplare. Även dimmern går givetvis att använda ensam.
Skall tilläggas att anslutningarna märkta X har ingen funktion, de är blinda. Men kan användas för att koppla ihop andra trådar i dosan. Man kan ex. tänka sig att det finns ett vägguttag nedanför brytaren, då passerar nolla och skyddsjord igenom dosan till uttaget, dessa kan då skarvas på var sin x anslutning i dosan.
Här finns en (av många) fin bild av hur en trappkoppling skall kopplas.
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-trappkoppling.208873/#post-1685038
Edit: steamboy kom med en fin bild medan jag letade.
Den vänstra bilden visar en trappomkopplare. Den är alltså en av minst två omkopplare om kan tända en lampa. Till den ena av dessa omkopplare kopplas obruten fas in på anslutningen som är märkt L (L = Live, fas på engelska). De två anslutningar med pilar har s.k mellantrådar anslutna på bilden. Dessa går till den andra trappomkopplaren någonannanstans, på den ansluts L till tändtråden som går till lampan.
En trappomkopplare går även att använda som vanlig strömbrytare, då ansluts tändtråden till den ena av pilarna, den andra lämnas oanvänd.
Mitt bilden visar en korsomkopplare. Den används i trappkopplingar där man vill kunna tända/släcka lampan från mer än två ställen. Då kopplas mellantrådarna från den ena trappomkopplaren ex. mot de nedre anslutningarna, och till den andra trappomkopplaren från de övre. Funktionen är alltså att växla de två mellantrådarna.
Den högra bilden visar en dimmer med trappfunktion. Funktionen är densamma som för trappomkopplaren, med den skillnaden att man kan dimma ljuset. Det får bara vara en sådan dimmer i en trappkoppling, den andra änden måste ha en vanlig trappomkopplare. Även dimmern går givetvis att använda ensam.
Skall tilläggas att anslutningarna märkta X har ingen funktion, de är blinda. Men kan användas för att koppla ihop andra trådar i dosan. Man kan ex. tänka sig att det finns ett vägguttag nedanför brytaren, då passerar nolla och skyddsjord igenom dosan till uttaget, dessa kan då skarvas på var sin x anslutning i dosan.
Här finns en (av många) fin bild av hur en trappkoppling skall kopplas.
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-trappkoppling.208873/#post-1685038
Edit: steamboy kom med en fin bild medan jag letade.
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Jag har rensat lite i tråden.
Det är aldrig fel att fråga något. Det har påpekats i tråden att man bör kunna svaret på frågan om man vill ge sig på att koppla, det räcker.
Ett långdraget tjatande hjälper ingen.
/moderator
Det är aldrig fel att fråga något. Det har påpekats i tråden att man bör kunna svaret på frågan om man vill ge sig på att koppla, det räcker.
Ett långdraget tjatande hjälper ingen.
/moderator
Ja, det kan du genom att mäta med en multimeter (en billig från Biltema, Jula, etc. duger gott).C crazytok skrev:
Börja alltid med att mäta t.ex. ett uttag där du vet att det finns ström så du ser att multimetern fungerar!
Det enklaste är att mäta spänningen (VAC) mellan nolla (eller skyddsjord) och fas. Har du 230-240V är det ström på och sen är det bara att knäppa på/av knappen och se var du har spänning i de olika lägena.
Har du inte nolla att mäta mot kan du mäta strömmen genom kabeln men då måste du veta att det finns en lampa t.ex. ansluten som drar ström!
Eftersom det är ett korskopplat schema (enligt vad det ser ut som) så är det troligen (men inte säkert) så att knappen i mitten är kopplad till de båda andra. De byter ju dock färg någonstans på vägen i så fall eftersom bara korskopplaren har en blå ledare.
Med största sannolikhet är antingen den bruna i brytaren eller dimmern tändtråden till lampan så om du mäter på dem borde den ena alltid ha spänning och den andra bara när lampan lyser.
De andra (grå och svart) i brytaren och dimmern kommer i så fall att ha spänning beroende på korskopplingen i mitten, antingen den grå eller den svarta har spänning men bara en tråd kommer att ha spänning när lampan lyser och det är din tändtråd!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Ja jösses, byggahus i ett nötskal! 
Jag fattar att en elektriker skall göra detta. Men ibland är jag busig och gör saker själv ändå, ibland kör jag tom 120km på motorvägen också trots att det bara är 100km...
Tur att ingen annan än jag gör det.
För att ändå stilla er ångest kring att jag eventuellt gör sådant här själv. Så gör jag det iaf inte utan att fråga alla dom övriga snälla byggahus medlemmarna här på forumet så att jag faktiskt vet att det blir rätt!
Nu släpper vi det. Jag är en buse, fine!
Min första tanke var att tändtråden skulle vara den som gick från dimmerns ~. Dock blev jag osäker då det är en nyinstallation (3år gammal) och det går en brun kabel från denna. Tyckte den borde vara grå. Även den blå i korsbrytaren gjorde mig konfundersam. Som ni säger bör ju denna vara inkopplad till dom övriga brytarna och ingen av dessa har en blå ledare. Så alltså byter den färg någonstans på vägen, känns dock märkligt varför den skulle göra det?
Därför fick jag ej ihop det. Men ok, jag ska inte hänga upp mig på färgerna även om jag tycker det är fel vid en nyinstallation!
Och för att förtydliga bilden jag la in. Så visar den enbart vilka färger på kablarna som Idag är inkopplade i respektive ingång. Det är alltså en fullständig installation som fungerar som den skall. Men jag har inte en aning om hur allt är sammankopplat då jag inte forskat i detta.
Ville helt enkelt bara veta vilken som var tändtråden...
Dumma mig...
(för övrigt är det ändå intressant när vissa skriver att det är solklart vilken som är tändtråden och andra skriver att det inte går att avgöra på bilden...)
Jag fattar att en elektriker skall göra detta. Men ibland är jag busig och gör saker själv ändå, ibland kör jag tom 120km på motorvägen också trots att det bara är 100km...
Tur att ingen annan än jag gör det.
För att ändå stilla er ångest kring att jag eventuellt gör sådant här själv. Så gör jag det iaf inte utan att fråga alla dom övriga snälla byggahus medlemmarna här på forumet så att jag faktiskt vet att det blir rätt!
Nu släpper vi det. Jag är en buse, fine!
Min första tanke var att tändtråden skulle vara den som gick från dimmerns ~. Dock blev jag osäker då det är en nyinstallation (3år gammal) och det går en brun kabel från denna. Tyckte den borde vara grå. Även den blå i korsbrytaren gjorde mig konfundersam. Som ni säger bör ju denna vara inkopplad till dom övriga brytarna och ingen av dessa har en blå ledare. Så alltså byter den färg någonstans på vägen, känns dock märkligt varför den skulle göra det?
Därför fick jag ej ihop det. Men ok, jag ska inte hänga upp mig på färgerna även om jag tycker det är fel vid en nyinstallation!
Och för att förtydliga bilden jag la in. Så visar den enbart vilka färger på kablarna som Idag är inkopplade i respektive ingång. Det är alltså en fullständig installation som fungerar som den skall. Men jag har inte en aning om hur allt är sammankopplat då jag inte forskat i detta.
Ville helt enkelt bara veta vilken som var tändtråden...
Dumma mig...
(för övrigt är det ändå intressant när vissa skriver att det är solklart vilken som är tändtråden och andra skriver att det inte går att avgöra på bilden...)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Ja om installationen är 3 år gammal så kan man med rätta ha synpunkter på färgvalet. Det finns visserligen inga krav för tändtrådar m.fl men man brukar välja en färg på tändtråd och mellantrådar som avviker från de tre fasfärgerna. Det är t.o.m så att den blå som mellantråd här är ett grovt regelbrott (förutsatt att det handlar om FK i rör).
Är inte det enda jag har åsikter kring gällande installationen kan jag meddela. Så egentligen är jag inte förvånad....
Men visst, självklart ska man ringa en elektriker så fort man behöver professionell hjälp med något. Så att det blir riktigt gjort menar jag...
Men visst, självklart ska man ringa en elektriker så fort man behöver professionell hjälp med något. Så att det blir riktigt gjort menar jag...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Mystisk dimmer - ingen vet vilken det är!
El -
Kan man se vilket märke på golvet detta är, vilken tillverkare
Golv -
Någon som vet vilken insekt som har orsakat detta?
Lösvirke & Timmerhus -
Vem vet vilken värmesystemet jag här?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur vet jag vilken typ av lösull jag har?
Tak & Vind