Byggahus.se
Hej...

Om man ska göra en relativt stor tvättstuga, måste man ha tätskikt under hela golvet eller räcker det att man gör fall och tätskikt i närområdet av tvättmaskin och golvbrunn? Jag gjorde en enkel skiss som jag har bifogat.

Får man inte göra på detta sätt, vad är det som säger när ett våtutrymme tar slut? Är det när det kommer en dörr, eller är det en tröskel eller vad är det som gäller. Jag har försökt läsa men inte hittat nåt matnyttigt...

//Pär

• golvskiss.JPG
Gråzon skulle jag tycka. Viktigt att veta är även golvets beskaffenhet. Trägolvbjälklag eller betonggolv i källare?
Om du tänkte göra det själv (vilket är helt tillåtet) får du inget kvalitetsintyg vilket ändå kan vara ganska värdelöst. Det är bäst att lita på sitt eget omdöme (kanske med lite tips från detta fantastiska forum) än på en stressad och ointeresserad handverkare.

Jag vet inte vad som är fackmannamässigt men tycker att din kösning ser vettig ut.

BKR exempelvis kräver att uppvik vid tröskeln är 20 mm över nivå vid golvbrunn. Med ditt fall och den utbredning tätskiktet har kommer ju utrymmet att svälja mer vatten än ett mindre badrum som är gjort enligt boken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.