Byggahus.se
Det står klart och tydligt!
70 r/kWh
Det är bara att räkna varven på skivan.
Har sista siffran rört sig en siffra på 7 varv är det 1/10 kWh på den sista.

• Gilla
HasseTeknik och 16 till
  • Laddar…
N
L largab skrev:
Sista siffran brukar vara 1/10 delar. Varit det på alla gamla jag sett.
Tex samma beteckn som tidigare i tråden
[bild]
Precis så! På en del mätare brukar den sista siffran (decimalen) vara övertäckt med en liten plåtbit på gamla Ferrismätare (mekaniska mätare med skiva).

Har radhus 111 m2, är elektriker och vet att jag förbrukar ca 10 kwh/dygn. Fjärrvärme, bara hushållsel. Mätaren på bild ovan säger att 70 varv är en kwh. Det är bara att räkna hur många varv som den snurrar på 10 minuter och gånger sex så har du timförbrukningen.Gånger 24 så har du dygnets förbrukning. 60 kwh/dygn är omöjligt utan elvärme eller annan elslukande anläggning, golvvärme t ex på hög temperatur.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
S schaktakonsulten skrev:
Hjälp
Hyr hus där ägaren lurar mig på elen han får mätarställningen av mig, men det kan inte stämma.
Någon här som vet hur man räknar ut kw timmar, har hört att man inte ska använda sista siffran då detta är 1 tiondels Kw timme vilket då resulterar i att decimalen kommer fel och Kw timmarna blir hutlöst högt.
i så fall har du en mycket gammal mätare, har för mig att dessa var i järn och svarta.

Men om jag inte misstar mig så är månadsmätning ett lagkrav sedan flera år tillbaka och därmed är dessa mätare ett minne blott.

Detta innebär att endast hela kWh visas,

Min tolkning:

TS bild visar 6 st siffror.
579483
Alla visar kWh. Med en faktor, från höger: x1, x10, x100 osv.
Respektive rulle i mätaren (siffrorna 57948) växlar heltalsmässigt, ett nummer i taget.
Utom rullen längst till höger(som just nu står på 3) denna rulle är steglös, därav graderingen med streck i kanten.

Alltså, står mätaren nu (snart) på: 579483 kWh!

Motivering: logiskt tänkande, är ingen mätarexpert.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jävlar vad spännande att se hur de här ska sluta.
Han som får in pengarna måste ju fått in typ 9-10x vad han betalar till elleverantörerna/nätet

• Gilla
FaffeF och 2 till
  • Laddar…
Lite googlande så hittade jag en beskrivning på mätaren i LM Ericsson Review från 1952!
På sidan 85 börjar beskrivningen om elmätarna och på sidan 89 står det om VKN 12:
"The counter has six figure wheels, the last of which (i.e. on the extreme right) is calibrated in hundreths.

• Gilla
tobbbias och 12 till
  • Laddar…
B BobLewis skrev:
Min tolkning:

TS bild visar 6 st siffror.
579483
Alla visar kWh. Med en faktor, från höger: x1, x10, x100 osv.
Respektive rulle i mätaren (siffrorna 57948) växlar heltalsmässigt, ett nummer i taget.
Utom rullen längst till höger(som just nu står på 3) denna rulle är steglös, därav graderingen med streck i kanten.

Alltså, står mätaren nu (snart) på: 579483 kWh!

Motivering: logiskt tänkande, är ingen mätarexpert.
Håller med dig. Tiondels kWh framgår av graderingen på sista rullen.

Men om TS kalkyl skulle stämma så har det dragit totalt 6KW på ett dygn, inte per timme., dvs 250W/h.
Det känns ju dock väldigt lågt. skulle innebära ca 2000KWh/år.

Samtidigt är 60KW för ett hem med pellets värmare ganska mycket också. Hälften hade varit mer normalt.
men det beror ju på hur mycket elförbrukare han ahr i övrigt. hur stort är det etc.

Ett dygn är lite kort tid att dra slutsats på. Men jag utesluter inte att värden har rätt. Blir intressant att se efter 14 dagar

• Arg
kashieda
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Men om TS kalkyl skulle stämma så har det dragit totalt 6KW på ett dygn, inte per timme., dvs 250W/h.
Det känns ju dock väldigt lågt. skulle innebära ca 2000KWh/år.

Samtidigt är 60KW för ett hem med pellets värmare ganska mycket också. Hälften hade varit mer normalt.
men det beror ju på hur mycket elförbrukare han ahr i övrigt. hur stort är det etc.

Ett dygn är lite kort tid att dra slutsats på. Men jag utesluter inte att värden har rätt. Blir intressant att se efter 14 dagar
Fast om det är en ensam person som kanske inte lagar mat och duschar mest jobbet så funkar det väl? Lite svårt att veta om det är rimligt när man inte vet allt.
Går det inte att fråga dom andra hyresgästerna?

Som Leif i Skåne skrev, 70 varv för en kw, det är väl bara att sätta sig och titta
hur räkneverket räknar fram på antingen sista eller näst sista siffran.
När jag jobbade med mätare använde man graderingen på sista siffran
på bilden till för att få en noggrannare mätning vid tex en provmätning
med en annan mätare som hade decimaler.

Ove Jansson Ove Jansson skrev:
Lite googlande så hittade jag en beskrivning på mätaren i LM Ericsson Review från 1952!
På sidan 85 börjar beskrivningen om elmätarna och på sidan 89 står det om VKN 12:
"The counter has six figure wheels, the last of which (i.e. on the extreme right) is calibrated in hundreths.
Nu vet vi ju dock från bilderna här att det finns (minst) två olika utföranden av VKN12, en med markerat decimalkomma och en utan, så vad som gäller för just denna...

Efter att ha tittat lite mer i detalj på beskrivningen så verkar det gälla den med ett decimalkomma utritat, det är det i alla fall på bilderna i det länkade dokumentet. Den mätaren verkar gå under beteckningen VKN12G, vilket skulle kunna antyda att det finns ytterligare 6 typer (A till F). (Eller så står G:et för något helt annat.)

Redigerat:
S schaktakonsulten skrev:
Sen igår har jag enligt hans uträkning förbrukat 62 KW timmar till idag dvs 24 tim.
Till saken hör att jag har pelletspanna som värmer varmvattnet, inga el element
bara kyl, frys, lampor samtliga Led, samt en dator.

Mätarn igår: 57989,2 där den sista är 1 tiondels Kw timme
Mätaren idag 57995,4
min uträkning 57995 - 57989 = 6 Kw timmar.
Ägarens uträkning 579954 - 579892 = 62 Kw timmar
Kan påpekas att pellets pannan drar ca 2 Kw dygnet resten hushållsel.

Vad verkar mest rimligt i det här..
Det kan omöjligt stämma med de 62 du nämner. Det motsvarar 7-10 villor samtidigt så hur skulle det kunna vara möjligt. Ett sätt här för att undvika tvist kan vara att byta ut mätaren till en som är digital och kan avläsas digitalt via nätet. Mätaren i sig behöver inte kosta mer än 1500 kronor (se tex Secure Meters (CeWe)). Secure kan läsa av den åt er och meddela värden varje månad så slipper ni all tvist och kan leva i god harmoni!

Den elmätare du har i huset, ERMI VKN 12, är från slutet at 1950 talet. Den kan visserligen fungera bra men det kanske kan vara en god ide att byta ut denna? På Uppsala vattens hemsida kallas mätaren för "Kulturhistoriskt föremål"...

Redigerat:
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Stickan56
M Meekael skrev:
Det kan omöjligt stämma med de 62 du nämner. Det motsvarar 7-10 villor samtidigt så hur skulle det kunna vara möjligt. Ett sätt här för att undvika tvist kan vara att byta ut mätaren till en som är digital och kan avläsas digitalt via nätet. Mätaren i sig behöver inte kosta mer än 1500 kronor (se tex Secure Meters (CeWe)). Secure kan läsa av den åt er och meddela värden varje månad så slipper ni all tvist och kan leva i god harmoni!

Den elmätare du har i huset, ERMI VKN 12, är från slutet at 1950 talet. Den kan visserligen fungera bra men det kanske kan vara en god ide att byta ut denna? På Uppsala vattens hemsida kallas mätaren för "Kulturhistoriskt föremål"...
Det är inget fel på mätaren utan problemet är de som tolkar resultatet.
Man måste väl som Meekael skriver göra en rimlighetsbedömning..

Stickan

Redigerat:
lärjungen
Oj vad många blå personligheter det fanns här på forumet ;)

För övrigt jättespännande tråd. Snälla TS, lova att följa upp vad som händer och övergiv oss inte när du kommer fram till en lösning. Alltför många diskussioner som hamnar på trådkyrkogården när livet går vidare.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.