4 595 läst · 33 svar
5k läst
33 svar
Undercentral i garage
EKK 5G2,5 fungerar bra men som stamkabel brukar jag vanligvis dra en 6m2 
Serviceledare med PEN ledare ska minst ha 6m2 iallafall som ja lärde mig i skolan.
Jag skulle tagit bort undercentralen i huset och satt in den i huvudcentralen och samtidigt dragit ny service ledning till ny undercental i garaget
Jag skulle tagit bort undercentralen i huset och satt in den i huvudcentralen och samtidigt dragit ny service ledning till ny undercental i garaget
En PEN-ledare i en kabel, servis eller inte, ska vara 10 kvmm enligt gällande regelverk. Tidigare gällde 6 kvmm. Existerande kablar med 6 kvmm PEN får fortsätta användas så länge man inte gör större ingrepp i anläggningen.
Jag hade, om kabeln ska bytas, lagt centralerna parallellt. Om kabeln inte ska bytas får man säkra 16 A i matande ände. Detta läggs med fördel före centralens JFB så att garaget får en helt egen.
Jag hade, om kabeln ska bytas, lagt centralerna parallellt. Om kabeln inte ska bytas får man säkra 16 A i matande ände. Detta läggs med fördel före centralens JFB så att garaget får en helt egen.
Fanns det verkligen en minimigräns tidigare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ja tycker jag är ett lämpligt svar på detta forum.
Det var ju ett udda svar.
Skulle nog rådfråga en elfirma i närheten så dom får kika förutsättningarna så klart.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Nej inte alls, det var ett lämpligt svar på frågan om det förr fanns en minimigräns för arean på PEN. Det finns en gräns som är lämplig. Att dåtidens föreskrifter saknade ett specifik krav kan man däremot se som udda då faran med PEN knappast någonsin varit okänd.D Daniel 109 skrev:
Okej. Nu när elektrikern kommer inom en snar framtid för att byta centralen inne i huset då tänker jag såhär:
- Dra ny kabel till garaget, direkt från huvudsäkringarna så centralen ligger parallellt med centralen i huset.
- Jfb till centralen i huset.
- 3fas uttag i garaget
- 2st jfb till centralen i huset.
Något mer? Som tur är går den existerande kabeln från centralen till garaget i ett utanpåliggande rör. Så den blir lätt att byta.
- Dra ny kabel till garaget, direkt från huvudsäkringarna så centralen ligger parallellt med centralen i huset.
- 3fas uttag i garaget
Något mer? Som tur är går den existerande kabeln från centralen till garaget i ett utanpåliggande rör. Så den blir lätt att byta.
Låter bra man väljer själv om man drar för mätaren direkt eller huvudcentral.
Jag skulle spontant dra om inte långt från mätaren direkt till garaget och satt mindre central där med JBF.
I huvudcentralen i huset hade jag satt 2 JBF där en går till värme och andra går till resten.
Bra att ha liten central i garaget om man enkelt vill koppla på sig saker i framtiden
Jag skulle spontant dra om inte långt från mätaren direkt till garaget och satt mindre central där med JBF.
I huvudcentralen i huset hade jag satt 2 JBF där en går till värme och andra går till resten.
Bra att ha liten central i garaget om man enkelt vill koppla på sig saker i framtiden
Fast att dela värme och Bel/uttag kan ju kännas bra men är ur driftsynpunkt inte alls bra. Ett fel i en belysningskrets släcker då hela huset, ett fel på en radiator stänger all värme. Försök istället dela så att halva belysningen och halva värmen ligger på JFB1 och den andra halvan på JFB2.B bobbygrossmann skrev:Låter bra man väljer själv om man drar för mätaren direkt eller huvudcentral.
Bra att ha liten central i garaget om man enkelt vill koppla på sig saker i framtiden![]()
Att dra ny kabel från fasadmätarskåpet kan ju vara skönt men behövs det? Du har som det är nu 5G2,5 till garaget och det räcker gott och väl. Tänk på att många villor har 16A huvudsäkringar till huset, att du skulle behöva mer i ditt garage är ganska osannolikt. Mkt är bra att ha men inte nödvändigt.JLyck skrev:
Okej. Nu när elektrikern kommer inom en snar framtid för att byta centralen inne i huset då tänker jag såhär:
- 3fas uttag i garaget
Kanske onödigt som du säger. Kommer inte köra med några tyngre maskiner, vill mest bara ha möjligheten till det. Känns som inkoppling av ett trefasuttag är försumbart. Blir lite mer omfattande ifall ny kabel och central ska sättas.J Johan456 skrev:Att dra ny kabel från fasadmätarskåpet kan ju vara skönt men behövs det? Du har som det är nu 5G2,5 till garaget och det räcker gott och väl. Tänk på att många villor har 16A huvudsäkringar till huset, att du skulle behöva mer i ditt garage är ganska osannolikt. Mkt är bra att ha men inte nödvändigt.