Byggahus.se
Jag har Mertens strömställare i hela huset. På senare tid har Scheider valt att inte importera dem längre, vilket gör att jag nu när jag ska komplettera måste beställa från Tyskland och där börjar mina språkutmaningar.

Jag kommer att få 6 st Hide a light G2 Tune (http://www.hidealite.se/Produkter/I...2_Tune/1511439-2245990.html?variantId=2245981) installerade i mitt badrum. Jag blir inte klok på tyskan, men är det följande vriddimmer jag isf ska köpa:
https://www.schneider-electric.de/d...ns%C3%A4tze&node=2640379291-merten-eins%E4tze

Eller är det någon annan?`

Hilfe! :)

Bästa svaret

tommib
Den du länkar är en infälld(unterpütz) vriddimmer (drehdimmer) för LED så den har förutsättningar att fungera. Om den är specifikt kompatibel med G2 Tune kan jag inte svara på. Det framgår inte heller tydligt om det bara är själva dimmern eller om även plastbitarna (ram, centrumbricka, ratt) följer med.

tommib tommib skrev:
Den du länkar är en infälld(unterpütz) vriddimmer (drehdimmer) för LED så den har förutsättningar att fungera. Om den är specifikt kompatibel med G2 Tune kan jag inte svara på. Det framgår inte heller tydligt om det bara är själva dimmern eller om även plastbitarna (ram, centrumbricka, ratt) följer med.
Uppmärksamt. Merten levereras ofta utan ramar, vippor etc. så har det iaf varit de gångerna jag köpt Merten.

Btw, om du kör med Google Chrome kan den översätta webbsidan.

J Johan456 skrev:
Uppmärksamt. Merten levereras ofta utan ramar, vippor etc. så har det iaf varit de gångerna jag köpt Merten.

Btw, om du kör med Google Chrome kan den översätta webbsidan.
Det är jag medveten om och en av fördelarna med systemet.

Super, då blir det en beställning på den. Och google gör ett tappert försök, men ganska styltigt vilket gör att åtminstone jag blev väldigt osäker i denna fråga.

Tack för svaren!

Downlights med eget drivdon som dimras med traditionella dimmers typ Plejd bör undvikas. Hidelite nämner varken Plejd eller Mertens i sin lista över dimmers som de provat mot G2.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Downlights med eget drivdon som dimras med traditionella dimmers typ Plejd bör undvikas. Hidelite nämner varken Plejd eller Mertens i sin lista över dimmers som de provat mot G2.
Plejd fungerar utmärkt med Hide-a-Lites G2 Tune. Min erfarenhet är att det nästan bara används spotlights med varsin egen driver idag, med undantag för mindre spots i möbler och fönster. Har hittills inte stött på några som Plejd inte klarar men jag använder bara erkända märken som SG, Hide-a-Lite och Designlight.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Plejd fungerar utmärkt med Hide-a-Lites G2 Tune. Min erfarenhet är att det nästan bara används spotlights med varsin egen driver idag, med undantag för mindre spots i möbler och fönster. Har hittills inte stött på några som Plejd inte klarar men jag använder bara erkända märken som SG, Hide-a-Lite och Designlight.
Det stämmer, iaf till privatpersoner. Till större projekt används t.ex. DALI. Det Bo menar är den typ av drivdon som ljudregleras med traditionell dimmer som är avsedd för glödljus från början. Även om de hanterar ”LED” så är det samma teknik som togs fram för glödljus.

Tvärt om!
Hidelite lista är flera år gammal och har inte uppdaterats, Plejd är en modern konstruktion som bara funnits på marknaden i volymer under 1 år, och första året 2017 var det svårt att få tag på dom till en början, (dom jäkla elektrikerna köpta alla och satte in till sig själva.):crysmile:

J Johan456 skrev:
Det stämmer, iaf till privatpersoner. Till större projekt används t.ex. DALI. Det Bo menar är den typ av drivdon som ljudregleras med traditionell dimmer som är avsedd för glödljus från början. Även om de hanterar ”LED” så är det samma teknik som togs fram för glödljus.
Nja, i så fall har Bo skrivit fel. Det står ju "traditionella dimmers typ Plejd". Jag kallar visserligen inte Plejd för traditionell dimmer så troligtvis är det en tankevurpa. :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nja, i så fall har Bo skrivit fel. Det står ju "traditionella dimmers typ Plejd". Jag kallar visserligen inte Plejd för traditionell dimmer så troligtvis är det en tankevurpa. :)
Då kanske du inte vet hur en dimmer fungerar? Tekniken är i princip densamma som när dimmern för glödljus kom.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Precis, någon tankevurpa är det inte. Man kan ju möjligen söka information hos Plejd också vilka lampor som de provat sin puck mot. Men nu skuille TS ha en Mertens. Hur kom vi in på Plejd??

J Johan456 skrev:
Då kanske du inte vet hur en dimmer fungerar? Tekniken är i princip densamma som när dimmern för glödljus kom.
Helt rätt, jag har ingen större koll på tekniken bakom hur en dimmer fungerar men att jämföra dagens dosdimmers för LED med en äldre dimmer för glödljus känns lite väl magstarkt.

Jag vet att det är ett evigt tjat om Plejd i nästan varje tråd som handlar om dimmers men faktum är att den ÄR bra. Nu var det ju Bo som tog upp Plejd och jag valde att svara på påståendet att Plejd bör undvikas i detta fallet. TS har fått sina svar så jag tycker inte lite off-topic i ämnet stör tråden allt för mycket.

Jag har inte dragit in Plejd i denna tråd.

Hum.
I inlägg #6 skrev du så här, vilket triggade tråden.
Downlights med eget drivdon som dimras med traditionella dimmers typ Plejd bör undvikas.
Att Plejd blivit så populär bland elektriker är det smarta installationsförfarandet, minimal tråddragning, flytta en knapp vart man vill utan att tråda om.
Dessutom löser den ett problem som är typiskt för Led, att minsta tändnivå är mycket högre än minsta dimnivå i motsats till glödljus där det är helt linjärt.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/januari/som-ett-apple-for-elektriker/

Redigerat:
  • Gilla
Mickwi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.