Byggahus.se
Hej alla, jag tänkte få få lite goda råd: vi bor i ett ca 10 år gammalt lösvirkeshus och jag upplever att det är kallt i garaget närmast skjutportarna (Crawfordportar). Har skaffat en enklare värmekamera och konstaterat att det är nio minusgrader på innerväggen allra närmast portskenan(!) och ungefär nollgradigt på golvet just innanför porten. Visserligen bor vi i Norrbotten och det är -22 ute just nu men nog känns detta kallt...

Och tittar man närmare så ligger inte den här lodräta skenan an mot väggen utan det är en glipa om ca 7 mm mellan innerväggen och skenan. Och skenan ligger istället an mot golvlisten längst ned, dvs golvlisten verkar vara monterad före garageporten.

Visserligen är det en gummilist på utsidan som tätar men visst var det lite besynnerligt? Nog borde väl skenan ligga an direkt mot innerväggen?

Jag har försökt läsa på i monteringsanvisningar på Crawfords webbplats men dessa består bara av bilder och ingen text så det gav tyvärr inget...

Cheers!
Rikard

• 20190127T182536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4188.JPG
    Skapa konto
sunnis
Ja skenan ska ha direkt kontakt med väggen. Men det ser ut som man har gerat in golvsockeln mot skenan på bilden?

Hur som helst så har jag lite samma problem med köldbryggor via portskenorna hemma. Ska bygga en ram runt och täta med en plastad drevremsa och sen skruva vanlig dörrfoder runtom så det är lätt att skruva bort ifall man behöver "meka" med porten.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Glipan i sig är väl inte största boven? Även om skenan skulle legat dikt an väggen så är ju skenan i sig en rejäl köldbrygga.
Peta in lite drev i glipan och dölj men en list.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Hmmm, jag provade just att peta med en mejsel och en bit "in" verkar faktiskt skenan ligga an mot innerväggen så det har du nog rätt i Sunnis. Försökte ta en bild in i springan nu också...

Så då kanske det är en köldbrygga som du och Stuff säger, besynnerlig konstruktion om jag får säga min mening speciellt med tanke på hur kallt vi har det här uppe (varit mellan -19 och -33 i flera veckor i sträck nu).

/Rikard

• IMG_4189.JPG
    Skapa konto
Skenan i sig på taksjutportar har stort kallras, inte mycket att göra åt. Tror det finns nån tillverkare som har dubbla lister, men det gör nog ingen gigantisk skillnad.
Vanliga slagdörrar är betydligt bättre på den punkten.

Jag börjar fundera om man kunde fixa någon form av extra isolering på insidan av portarna, typ i 15/20 cm tjock "frigolit" som man formskär och limmar ihop. Som går utanpå skenorna och allt

Det blir ju bökigt varje gång man ska öppna en av portarna men det står bara två motorcyklar och två "sommarbilar" där inne så när väl vintern kommit så öppnas inte garageportarna förrän till våren i april så det blir inget problem... nu under vintern har jag rent utav föst upp torr pudersnö mot portarna ändå...

/Rikard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.