5 184 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Problem efter en fas gick.
Med alla dessa fel tyder på brott på nollan. Det kan vara t.o.m. utanför fastigheten eller att flera fastigheter är inblandade, normal balaceras lasterna så nollan bara flyttar sig några tiotal volt och dom flesta prylar tål det, men om många laster samverkar på samma fas t.ex. kaffekokare på 2kW kan nollan flyta mot den fasen och övriga två faser får upp mot 400 Volt vilket knäcker dem flesta elektronikprylar.
Så ska jag ringa Fortum och be att dom kollar så allt är ok i deras grejer?
Edit: Pratade med Ellvio som äger ledningarna och dom var inte intresserade av att kolla på nåt utan hänvisade till att det va inomhus som orsaken fanns.
Ringde även elektriker som på telefon sa att det troligen var överbelastat just för stunden.
Edit: Pratade med Ellvio som äger ledningarna och dom var inte intresserade av att kolla på nåt utan hänvisade till att det va inomhus som orsaken fanns.
Ringde även elektriker som på telefon sa att det troligen var överbelastat just för stunden.
Redigerat:
Ett sånt härligt engagemang från dessa!Stefan N skrev:
Så ska jag ringa Fortum och be att dom kollar så allt är ok i deras grejer?
Jag har råkat ut för nollsläpp 2 gånger båda gångerna var det matningen uteifrån som fått varmgång i en plint.
Den ena var en jordbruk där glödlampor ömsom lyste svagt för att sedan lyste dubbelt och gå sönder. Det var en kraftig mjölkkylare 1-fas som orsakade fenomenet . Bonden ringde en kväll till mig och frågade om jag kunde kolla. Ganska snabb fann jag att det var 48 Volt ~ mellan nollan och sann nolla (vattnet i en golvbrunn).
Efter lite mätning var skillnaden innanför den plomberade elmätarens kopplingsplint!
Den ena var en jordbruk där glödlampor ömsom lyste svagt för att sedan lyste dubbelt och gå sönder. Det var en kraftig mjölkkylare 1-fas som orsakade fenomenet . Bonden ringde en kväll till mig och frågade om jag kunde kolla. Ganska snabb fann jag att det var 48 Volt ~ mellan nollan och sann nolla (vattnet i en golvbrunn).
Efter lite mätning var skillnaden innanför den plomberade elmätarens kopplingsplint!
Som Bo skrev i ett tidigare inlägg så kan apparater mycket väl gå sönder av underspänning som skapas via andra förbrukares bakmatning.
Har själv råkat ut för att elektroniska ballaster till lysrör dött av detta.
Har själv råkat ut för att elektroniska ballaster till lysrör dött av detta.
Hände mig något liknande, ena fasen svajig för att helt sluta funka till slut. Tog dit jourelektriker då det var lördag som konstaterade att det var utanför huset. 2 timmar senare kom en vattenfallskille (ringde själv) som var ute i skåpet. Tog någon minut sen funkade det.
Han kom förbi och kollade att det funkade och sa något i stil med, ja där hade det brunnit länge.
Fick ersättning av vattenfall för både jourelektrikern och ett bytt nätagg på min stationära dator ( hade kvar kvittot)
Han kom förbi och kollade att det funkade och sa något i stil med, ja där hade det brunnit länge.
Fick ersättning av vattenfall för både jourelektrikern och ett bytt nätagg på min stationära dator ( hade kvar kvittot)
Utan att kunna hela historien i detalj så var det nollsläpp på mina föräldrars sommarstuga, det kom och gick under > 1 år, där det började med att en fas försvann och plint utanför huset (före h-säkring) fick dras. Dvärgbrytare mm slutade funka och byttes en efter en. Några saker gick flera gånger, småsaker som "mobilladdare", men även kyl, spis etc. Tillslut blev det ett generalfel så 80% av allt brann upp, vissa saker med ljus och låga, på samma gång. Jag var där nån dag innan detta hände, då hade bara typ en grej brunnit och dan efter en till. Men sen... allt på en gång... Elektriker tillkallades, misstänkte nollsläpp, elleverantör mätte och avslog. Elektriker stod på sig och ny gubbe skickades. Alla anslutningar inkl nolla var dåliga på samma ställe som pillats med förut. Elbolag ersatte tillslut vad jag förstår allt som gått sönder och reparationer. Dyrt minst sagt. Vet inte om 100k räcker... Kyl, frys, värmepump, 2xmicro, laddare, datorgrejjor mm. Men jag tror ca 1/3 klarade sig, satt allt som klarade sig på "samma fas"? Eller hade ordentliga avstängningsknappar? Vet inte... Vi grävde inte mer i det...
Kan konstatera; Elbolag har svårt hitta intermittenta fel. Nollsläpp är extremt otrevligt.
Kan konstatera; Elbolag har svårt hitta intermittenta fel. Nollsläpp är extremt otrevligt.
Det krävs inte några extrema situationer alls för att en huvudsäkring ska gå. I en normal central har man kanske åtta tio Amperes gruppsäkringar på en huvudsäkring som många gånger är på enbart 16 A. Det räcker med att varje gruppsäkring belastas till 20 procent, dvs två Ampere för att huvudsäkringen ska belastas med vad den teoretiskt tål.H hempularen skrev:
Att det ofta fungerar bra i praktiken är en kombination av tur, att många gruppsäkringar oftast har väldigt låg last och att en huvudsäkring "kortvarigt" håller för betydligt mer än nominellt värde.
Mer uppdatering.
Efter att ha haft koll ett tag märkte jag att en fas fortfarande blev lite varm så en elektriker va här och flyttade diskmaskin och tvättmaskin som låg på den fasen till separata. Fortsättning följer......
Efter att ha haft koll ett tag märkte jag att en fas fortfarande blev lite varm så en elektriker va här och flyttade diskmaskin och tvättmaskin som låg på den fasen till separata. Fortsättning följer......