det börjar dra ihop sig till leverans av köket (11/1), är det nån som vet var man hittar en basic genomgång på i vilken ordning man bör göra monteringen? varje vara har ju sina egna monteringsanvisningar, men jag tänker i den större skalan.
köksbygget har påbörjats! En sak som hade varit coolt som jag kom på var en helt mekanisk pedal för att öppna sopsorteringen under diskhon. vet att ikea har sina elektriska push to open, men jag hade bara velat ha en pedal som knuffar ut lådan.
haefele.de har en, som dessutom ska funka ihop med soft-close (dvs bör vara stark nog), men kan inte hitta den nånstans där man kan beställa som privatperson. eller nån med lite metal-working-skills som är sugen på ett projekt?
I hörnet blev det ett hörnskåp som egentligen är för väggmontering eftersom det inte fanns några hörnbänkskåp för 37-djup. passade perfekt, som jag anade. lyckades dock bryta av en av plastpiggarna som ska hålle uppe relingen, så blir att be dem att skicka en ny.
Här är en annan sak jag är rätt nöjd med, jag har alltid velat ha en utdragsskärbräda, men i dagsläget verkar det bara vara de lite dyrare köksproducenterna som har dem. MEN, i Vedums webbshop gick det att beställa både beslagen och skärbrädorna. Skenorna var det väl ok pris på, men skärbrädorna var lite väl dyra för min smak - men ikea hade skärbrädor i precis samma tjocklek för under hundringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
satte skenorna i en distansram. infästningen i skenorna stämde dock med ikeas hålbild så vill man så kan man sätta dem direkt i deras stommar.men jag ville inte offra en av mina utdragslådor för skärbrädan, så därför gjorde jag såhär. så småningom blir det en eklist som döljer distansramen, och nog nån slags knopp eller handtag på skärbrädan plus nån form av stopp så det inte kan åka för långt in. skärbrädan är ikeas APTITLIG.
Här är en annan sak jag är rätt nöjd med, jag har alltid velat ha en utdragsskärbräda, men i dagsläget verkar det bara vara de lite dyrare köksproducenterna som har dem.
Hoppas du blir nöjd. Tyvärr hamnar brödsmulor väldigt ofta på golvet eller i lådan under.
de tre lådhandtagen jag beställde för 1.5 år sen har fått fötter. jag vet att jag har dem NÅNSTANS men lyckas inte hitta dem nu när jag behöver dem. får nog bli att beställa nya och sen hitta på nåt att göra med de gamla när de väl dyker upp.
vipp-gångjärnen glömde givetvis min partner att ta med sig från usa.... så väntar nu på att få dem skickade hit.
har nu beställt nya handtag nu. blev inte samma som de jag redan slarvat bort (massiv mässing), utan lite enklare från ikea. tänker att de gamla bör dyka upp nån gång och kändes lite onödigt dyrt att ha dubbla uppsättningar av den äkta varan.
blev också en av dessa utdragbara knopplister som borde funka fint i en smatt jag fått över bredvid spisen.
en fundering! man ska ju över diskmaskinen montera ett skydd på undersidan av bänkskivan, men på grund av att min vilar på lite extra reglar gör det det lite knepigt att få dit den. det ville liksom inte sitta kvar. Borde det inte gå bra att köra med 2-komp klar epoxi istället? då kan jag både skydda regeln och undersidan på bänkskivan. bänkskivan ska behandlas med osmos top-oil, kör jag epoxin före eller efter osmo i så fall? gissar att epoxin inte fäster så bra i en hårdvaxoljad yta..
givetvis visade det sig tvärt omöjligt att hitta epoxy i rimlig förpackningsstorlek i min lilla ort, och jag är för otålig för att beställa. så nu får det bli 3-4 (eller så många det krävs för att fibrerna ska sluta resa sig efter påstrykning) tunna lager av ett PVA D3 trälim istället blir ovanför diskmaskinen och vid håltagningarna för diskho och spishäll