Byggahus.se
Det snackades en del i en annan tråd här om vilka elfel som kan finnas. Vilka fel som obehöriga kan tänkas göra och om detta inte upptäcks vid en besiktning.

I dag var vi och hjälpte en kund vars lägenhet var totalrenoverad. Av förra ägaren själv visade det sig. (även elinstallationerna). Allt var tyvärr fel! Inget av dessa fel upptäcktes i mäklarens "vanliga" besiktning.

I badrummet hade han lagt 230V elgolvvärme. Både jordanslutning och jordfelsbrytare saknades. Han (och även nya ägaren) har små barn som kryper omkring där på det blöta klinkergolvet, kunde gått illa om det blivit isolationsfel på kabeln. Jordledare fanns framdragen till termostaten men den slutade i nästa dosa (förbyggd takdosa i hallen.)
2019-01-23 14.56.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I köket så gick diskmaskin, micro, ugn och bänkbelysningen på samma 10A säkring. Funkade inte så bra att använda köket tyckte nya ägaren.

Nollan till denna matning hade brunnit av i en dold skarv i nya taket. Så för att få det att funka hade han "skaffat ny nolla" genom att bygla från jord i uttaget.
2019-01-23 15.14.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla tak var nedsänkta och ALLA takdosor var förbyggda. I nya taket hade han dragit lös FK till all ny el.

• Wow
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Huga vilka läskiga fel. Men bara det att det saknas JFB med 230V golvvärme syns ju tydligt och den typen av saker tycker jag att en vanlig besiktning borde ta. Vet att el brukar undantas men att kolla till centralen och se en sådan ska borde kunna krävas.

Problemet är ju att de flesta sakerna inte märks förens något händer, och få kan det gå riktigt illa. Men mäklaren gör ingen besiktning och görs det en överlåtelsebesiktning så ingår inte elen. Dessa fel hade dock kunnat upptäckas vid en elbesiktning. Det man kan konstatera är att man som säljare bör besiktiga. Mäklare är också ofta okunniga och saknar intresse att följa upp. En tråd om ruttna mäklare? :)

Jag tror inte att det var medvetet. Vet man hur det ska vara fuskar man inte så.

5
Ber om ursäkt för att jag raderade mitt inlägg. Tyckte jag lät lite för överdriven.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Ber om ursäkt för att jag raderade mitt inlägg. Tyckte jag lät lite för överdriven.
Haha, hade varit roligt att läsa:)

• Haha
50procent
  • Laddar…
Vet ej om begreppet finns i BRF-världen men kan det klassas som dolt fel? Vid nyrenoverad lägenhet bör man väl knappast anta möjligheten att vissa fel (som dessa) kan finnas.

5
J Johan456 skrev:
Hehe, riktigt så farligt överdrivet var det inte ;)

• Haha
Johan456
  • Laddar…
Men det blir något konstigt när man skriver ett inlägg baserat på det som finns i tråden, när det försvinner.

5
D Daniel 109 skrev:
Men det blir något konstigt när man skriver ett inlägg baserat på det som finns i tråden, när det försvinner.
Ok här kommer mitt raderade inlägg

"Borde vara straff för att medvetet ha utgjort fara för sina egna barn, och övriga direkt och indirekt berörda. Straff finns, men det gäller ju att kunna bevisa det med..."

• Gilla
Marrebanan och 1 till
  • Laddar…
5
Och det är en medveten handling. Det är ganska så sannolikt att innehavaren visste om att han inte fick koppla själv.
"Köket fungerade inte så bra"
Där borde man väl ha insett att man kanske borde ha utrett och tagit reda på varför genom att anlitat en elektriker. Att jorden inte var inkopplad kanske hen inte tänkte på då golvvärmen fungerade.

Edit: det var visst nya ägaren som inte tyckte det fungerade så bra, men det borde den gamla ägaren med ha tyckt.

Redigerat:
Det är inte samma sak som att medvetet utsätta folk för fara. Det är många som kopplar själva med helt okej resultat.

5
D Daniel 109 skrev:
Det är inte samma sak som att medvetet utsätta folk för fara. Det är många som kopplar själva med helt okej resultat.
Nej uppsåtet var nog inte att skada människor, men att ha kopplat själv var alla gånger nåt hen gjorde trots att hen visste att hen inte fick ( många hen där ;))

J Johan456 skrev:
Instämmer med Johan ;)

• Haha
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
O
Rrrrr Rrrrr skrev:
Det snackades en del i en annan tråd här om vilka elfel som kan finnas. Vilka fel som obehöriga kan tänkas göra och om detta inte upptäcks vid en besiktning.
Om du tänker på min tråd så handlade den om fel som är svåra eller omöjliga att hitta. Det här är ju tvärt om väldigt uppenbara fel som är väldigt enkla att hitta.

Det som är verkligt intressant är det du inte skriver: Varför var ni där? Om anläggningsinnehavaren själv upptäckt att något inte stämmer så var ju felen så uppenbara att till och med en lekman uppenbarligen kunde inse att det var sål. Om ni var där av någon annan anledning blir istället frågan hur många undersökningar och hur lång tid ni behövde för att inse att att inte låg rätt till?

Som flera andra skrivit på Fluxio tycker även jag att Elsäkerhetsverket borde införa regler om obligatorisk överlåtelsebesiktning av elanläggningar för försäljning. Både för att hitta sånt här men också för att få en statusuppdatering på gamla anläggningar.

Edit: Det är visserligen kul att du gjort comeback här, men när jag misstänker at det mest är forumabstinens nur när Fluxio ligger nere. Hur går det med att få upp sajten igen? Jag saknar den! ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.