Vy under diskbänk med synliga avloppsrör, sifoner och anslutna slangar, inget synligt stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet vägrar gå ner i avloppet, utan stoppar och kommer upp i diskhon igen. Alla delar är rengjorda och inget stopp någonstans. Eller tja, någonstans bör det väl vara stopp antar jag. Eller är det måhända fel i konstruktionen? Den har å andra sidan fungerat problemfritt dom senaste tolv åren. Tack på förhand!

Tycker flaskhalsen brukar va i utloppen från hoarna, har du tagit loss dom helt och gjort rent?

Stefan N Stefan N skrev:
Tycker flaskhalsen brukar va i utloppen från hoarna, har du tagit loss dom helt och gjort rent?
Japp! Allt har monterats ner och rengjorts...

V
Är vattenlåset rätt monterat?
Det ser konstigt ut.

Bästa svaret

när vattnet runnit undan så kan du ju ta loss avloppet där det kommer upp genom golvet och stoppa den korrugerad slangen i en hink och testa om utloppen från hoarna funkar
t

• Gilla
Daniel Hagsten
  • Laddar…
V volvo51 skrev:
Är vattenlåset rätt monterat?
Det ser konstigt ut.
Ja, jag håller med, men ska nog faktiskt vara så...

T tergo skrev:
när vattnet runnit undan så kan du ju ta loss avloppet där det kommer upp genom golvet och stoppa den korrugerad slangen i en hink och testa om utloppen från hoarna funkar
t
Bra tips! Det ska jag prova. Idag får vi hit en expert, så vi får hoppas han hittar felet.

Daniel Hagsten Daniel Hagsten skrev:
Ja, jag håller med, men ska nog faktiskt vara så...
Jag tycker det ser rätt ut.

Om vattnet kommer upp i bägge hoarna så lär felet ligga mellan gemensamma punkten för hoarna och där från köket sammanstrålar med annat avlopp.

Med andra ord så behövs det en ordentlig genomspolning med högtryck & avloppsspolslang.

Rensa ALDRIG avloppet med kausticksoda/propplösare eller liknande frätande medel.

• Gilla
Daniel Hagsten
  • Laddar…
Men om alla delar rengjorts, så måste ju felet sitta längre ned. Att du har stopp i avloppsrören. Vattenlåset ser lite lustigt ut, men inte uppenbart fel.

• Gilla
Daniel Hagsten
  • Laddar…
Tack för alla svar. Nu har jag haft en kille här som fixat det. Vattenlåset är helt rätt och felet är mycket riktigt längre ner. Efter vi körde några gånger med en rensslang(?) så löste det sig.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
V
Då fick man lära sig något nytt(vattenlåset).
Bra att det löste sig :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.