Byggahus.se
Av samma kvalitet? Vet en som hade kromade tvättställs bottenventiler i en badtunna, höll knappt en månad så var dessa rostiga, syrafasta alt lacka dem med pulverlack.

R
Rostfritt får ytrost om man inte skötet det.
Och det spelar ingen roll om det är A4.

Bra rostfritt är omagnetiskt, testa med en magnet.

Det är inte rostfritt, det är chromad billig plåt

• Gilla
J.Wentzel
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej. Urin är surt vilket gynnar rosten.
Skojar du.... Har pinkat i 50 år i duschen, det rostar aldrig.

• Haha
Jesqua och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Rostfritt får ytrost om man inte skötet det.
Och det spelar ingen roll om det är A4.

Bra rostfritt är omagnetiskt, testa med en magnet.
Att det inte är magnetiskt innebär ju bara att det är austenitiskt rostfritt. Duplex stål som är magnetiskt är ju överlägset vanligt rostfritt i många fall. Nu pratar vi dock applikationer långt värre än badrum, så det är väl off topic.

Men att bedöma rostfritt med en magnet säger ingenting om kvaliteten.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
R
"Austenitiskt rostfritt stål
Kännetecknas av en hög krom- (Cr) och nickelhalt (Ni), låg kolhalt (C) och ofta en tillsats av molybden (Mo). Detta är den allra största och viktigaste gruppen inom rostfritt stål, både det vanliga 18/8 och "syrafasta" stålet hör hit. Normalt sett är det omagnetiskt, men blir svagt magnetiskt vid kallbearbetning."

Om det en gång börjat rosta är det ju ingen idé att polera, bara kasta och fixa nytt.

Varför det? Nu så det där ganska rejält angripet ut, men annars går det definitivt att få bort.

R
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Om det en gång börjat rosta är det ju ingen idé att polera, bara kasta och fixa nytt.
??

Rostfritt är ingen ytbeläggning, går det att polera upp/ betas så blir det som nytt.

Fulkemisten
Min rostfria brunn (eller tekniskt sett slukrist då) brukar rosta lite på undersidan, dock inte så där mycket. Jag gnuggar rent med stålull någon gång om året. Funkar perfekt. Det där går nog också att få bort.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Håller med Fulkemisten! Går att rengöra med stålull många gånger innan det blir för ojämt eller för tunnt.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Håller med Fulkemisten! Går att rengöra med stålull många gånger innan det blir för ojämt eller för tunnt.
Just stålull ska man väl undvika, det består ju av stål som rostar.
Jag tycker slipdukar fungerar bäst,
957362_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
Kasta och skaffa bättre kvalité på grejerna, vem orkar polera golvbrunnen hela dagarna finns roligare saker att göra.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Just stålull ska man väl undvika, det består ju av stål som rostar.
Jag tycker slipdukar fungerar bäst,
[bild]
Går säkert lika bra med slipduk. Jag har brunnar med massvis av hål i och där hålen har droppkant, så då fungerar bara stålull.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Går säkert lika bra med slipduk. Jag har brunnar med massvis av hål i och där hålen har droppkant, så då fungerar bara stålull.
Stål kombinerat med rostfritt bäddar ju för ett evigt putsande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.