Byggahus.se
Läs frågan en gång till.

D Daniel 109 skrev:
Läs frågan en gång till.
Haha, såg det nu. Skämsmössan på. :oops:

D Daniel 109 skrev:
Vad skulle någon kunna göra med kontonumret?
Sätta in pengar på ditt konto?

T Thomas_Blekinge skrev:
om jag skulle vilja veta grannens personnummer, hur går jag till väga, rent praktiskt?
Det är som sagt bara att ringa skatteverket och fråga. Skulle de, vilket aldrig händer, undra varför du vill veta det bryter de faktiskt mot svensk grundlag (Tryckfrihetsförordning) då en myndighet inte får efterforska syftet med att någon önskar ta del av en allmän handling.

T Thomas_Blekinge skrev:
PN är första steget till ID-kapning.
Ditt personnummer är offentligt, det är bara att besöka skattverket så kan man få fram det från folkbokföringen.

Jag har bekanta som förr brukade tillbringa tid vid "allmänhetens terminal" på skatteverket,

useless useless skrev:
I och med införandet av GDPR har många butiker slutat be kunden läsa upp personnumret. Om dom behöver det så får dom läsa/scanna din legitimation.
Om det är ett uttryckligt krav i GDPR, eller om man bara är nervös inför de nya reglerna vet jag inte.
GDPR handlar väl bara om lagring av uppgifterna? Ber dem folk låta bli att läsa upp personnumret borde det innebära att de har ljudinspelning (vilket mig veterligen inte åt tillåtet i butiker).

GDPR handlar om skydd av personuppgifter. Vad jag förstår så är det artikel 87 som är intressant här. Enligt den ska personuppgifterna i form av personnummer skyddas och ett sätt är ju att inte uppmana någon att säga det högt i en kassakö.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jo, men det är ju inte innehavaren av personuppgiften som behöver skydda den, utan bara andra parter.

Eller menar du att folk på gatan blir fällda mot GDPR om de lyssnar när jag står och skriker ut mitt personnummer?

Det borde ju i mina ögon vara "värre" att de öht lagrar mitt personnummer i sitt system för att använda det för att hitta mina uppgifter.

Ni får ursäkta en utlänning, men hela personnummergrejen är i mitt tycke ett otyg. Inte så konstigt att DDR införde PN 1970 och det superdemokratiska Kina lärde sig systemet av - Sverige. Västtyskland planerade även att införa PN 1970 för att underlätta förvaltningen men det stoppades av integritetsskäl.
Att folk utan personnummer (tillfälligt bosatta, arbetskraftinvandrade den första tiden, utländska sommerstugeägare mm) vägras bankkonto, telefonabonnemang, försäkringar, ja till och med tidningsabonnemang, bara för att företagens datasystem blinkar rött visar att PM-terrorn har gått för långt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ni får ursäkta en utlänning, men hela personnummergrejen är i mitt tycke ett otyg.
Lätt att säga!
Men den dag du själv säljer något till en privatperson, en begagnad bil, gammal sticksåg eller vad som helst, och inte får in betalningen, är du säkert väldigt glad att personen går att identifiera.

S Skärkarln skrev:
Jag förstår inte problemet med att nån tar kreditupplysning?
Problemet är att en del bankers svoring tittar på antalet upplysningar, och har du många sjunker din kreditvärdighet, eller så nekas du helt

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jo, men det är ju inte innehavaren av personuppgiften som behöver skydda den, utan bara andra parter.

Eller menar du att folk på gatan blir fällda mot GDPR om de lyssnar när jag står och skriker ut mitt personnummer?

Det borde ju i mina ögon vara "värre" att de öht lagrar mitt personnummer i sitt system för att använda det för att hitta mina uppgifter.
GDPR rör lagring och behandling av personuppgifter, och det finns massa undantag, t.ex. konstnärliga och inom den personliga sfären. Folk är helt bananas över GDPR, men det är egentligen ingen större skillnad mot gamla personuppgiftslagen. Det är bara en uppdaterad lag med lite vassare tänder.

Excel Excel skrev:
Klarna kan inte heller skicka en e-faktura. De mailar över den vilket krånglar till det om man ska betala med mobilbanken.

Antar att det hänger ihop med deras strategi att öka påminnelserna som de tjänar mest på.

Skitföretag!!!!!
Visst är det då.skickar ett mejl dom försvinner bland alla vardagliga mejl och man glömmer bort det. Sen kommer en påminnelse 50 spänn. Ringer man och berättar att jag har inte fått/ sett mejlet då är svaret att du som konsument har skyldighet att följa upp och betala för den vara som du har köpt, enligt lagen. Det är Helt korrekt i sig. Om Klarna struntar i att skicka mejl eller om det filtreras bort som skräp ( vilket kan hända) då är det ändå vi som bär ansvaret att betala i tid.
Fick i början några påminnelse med Klarna, då bytte jag till auto giro.

N Nalleman64 skrev:
I Klarnas app gick jag in för att läsa mera om deras Klarna-kort. Alltså bara för att kolla villkor o.s.v. Vips så hade de tagit en kreditupplysning. Det får de gärna göra men i så fall först när jag gjort en ev. beställning tycker jag. Blir inget kort från Klarna utan jag fortsätter med mitt kort från Bank Norwegian som är avgiftsfritt och fungerar utmärkt.
Detta med icke legitima och respektlösa kreditupplysningar som Klarna håller på kommer att drabba fler och fler kunder.
De som avsluta sin tjänst hos Klarna kan skicka ett mejl till dataskydd@klarna.se för att helt enkelt skydda dig mot icke önskvärda överraskningar.
Jag hat mejlat de men hat inte fått något svar än. Enligt deras kundtjänst det kan ta upp till 14 dagar innan jag får svar.
Motiveringen är att jag kanske har gjort affärer som inte är avklarade.
Om någon har snott eller använt mitt Klarna konto olaglig då kan jag tydligen inte spärra det när jag vill ! utan måste vänta i värsta fall 14 dagar på besked. Vad säger ni om det ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.