4 392 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Plana ut skogstomt som sluttar uppför
Det låter extremt överdrivet.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Helt orimligt synsätt, det betyder att miljoner träd skulle behöva tas ned i detta land. Dessutom med ditt synsätt borde i princip varenda träd i städerna fällas för de riskerar ofta att träffa en bil eller ett hus.R RapidSledge skrev:
Trädens skick bör avgöra om de ska få stå kvar eller inte. Är man för snabb på att fälla och ångrar sig tar det åratal innan man får tillbaka träd i den storleken.
Man får förusätta att ni på forumet är så begåvade ... att ni fattar att det gäller träd som kan orsaka betydande skada på huset.A altren skrev:
Ser flera exempel runt där jag bor där man har väntat för länge med att ta ned träd vilket innebär att man inte fixar det själv utan måste leja ut jobbet på en firma. Av bilderna att döma ser det ut att finnas gott om träd även om hen skulle ta ner ett. Hen kan ju klimatkompensera genom att ge fan i nästa flygresa.
Hade folk gett fan i massa björkar på tomten så hade betydligt mindre mängd bekämpningsdmedel gått åt för alger o mossa. Medel som inte är nyttiga för vattenlevande organismer.SKJB021 skrev:
Helt orimligt synsätt, det betyder att miljoner träd skulle behöva tas ned i detta land. Dessutom med ditt synsätt borde i princip varenda träd i städerna fällas för de riskerar ofta att träffa en bil eller ett hus.
Trädens skick bör avgöra om de ska få stå kvar eller inte. Är man för snabb på att fälla och ångrar sig tar det åratal innan man får tillbaka träd i den storleken.
I de där träden har ni världens chans att bygga en magisk trädkoja!A altren skrev:Tack för många bra svar, vilket fantastiskt forum det här är!
Tänkte först att det var dåligt med en (något) sluttande skogstomt jämfört med en plan gräsmatta givet att vi har små barn, men man kan väl ställa dit en lekstuga oavsett,inser jag nu. Sen tilltalas jag väldigt mycket av utsikten - det är något rogivande med att titta på träd.
Poängen att det blir mycket mindre underhåll med skogstomt är också klart relevant då vi inte är speciellt roade av trädgårdsvård.
Det var det tramsigaste jag har hört. Att man ska låta bli att spika och skruva i träd handlar inte om att träden dör, det handlar om att inte skada motorsågar.R RapidSledge skrev:
Mina svärföräldrar har till exempel en 40 år gammal koja i ett träd, trädet har naturligtvis knutor där kojans virke är fäst, så något plankgolv blir det inte av den tallen, men i övrigt mår den prima.
Om en handfull spikar eller skruvar skulle döda ett träd, fundera då på hur många träd som skulle överleva sin första storm, där några grenar knäcks.
Jag har sett för mycket röta i träd där folk har spikat fast taggtråd för att ens komma på tanken att spika i ett träd som står inom en trädlängd från eget hus.
Friska träd och i synnerhet tallar och björkar kan man ha ganska nära hus utan någon större risk. Träd som ser sjuka ut skall man givetvis ta bort.
Om man är nojig och vill känna sig riktigt säker kan man hålla 10 meters avstånd för 10 meter upp är de flesta träden så pass klena att de bara ställer till småskador på ett hus om de faller.
Jag skulle låta de där träden stå kvar. Gräsmattor är bara tråkiga och arbetsdryga att hålla i skick.
Friska träd och i synnerhet tallar och björkar kan man ha ganska nära hus utan någon större risk. Träd som ser sjuka ut skall man givetvis ta bort.
Om man är nojig och vill känna sig riktigt säker kan man hålla 10 meters avstånd för 10 meter upp är de flesta träden så pass klena att de bara ställer till småskador på ett hus om de faller.
Jag skulle låta de där träden stå kvar. Gräsmattor är bara tråkiga och arbetsdryga att hålla i skick.
Vid vårt hus finns en stor, 25 m hög 300-årig ek som står kanske 7 m från huset. Kronan sträcker sig in över taket. Den eken fick en spricka i sig nu under Alfridastormen. En 80-100 årig, mycket hög ask på granntomten föll in på vår tomt. Trots detta skulle det aldrig falla oss in att ta ned några träd. Eken betyder mycket för husets upplevelse med solen som silas in genom lövverket.
Jag är mycket förtjust i träd i trädgården och tycker ni ska vars glada att ni har ett orört skogsparti på tomten. Sätt upp ett litet cafébord och två stolar mitt bland tallarna och njut av svalkan en varm sommardag
Jag är mycket förtjust i träd i trädgården och tycker ni ska vars glada att ni har ett orört skogsparti på tomten. Sätt upp ett litet cafébord och två stolar mitt bland tallarna och njut av svalkan en varm sommardag