Byggahus.se
Hej,

Jag bor i en funkisvilla från 40 talet. Jag har en värmepump luft/vatten från 2004 som vad jag förstår ännu funkar ok, servades 2017. Villan är på 3 våningar där 2 våningar idag värms med äldre klassiska större radiatorer och kompletteras med en braskamin. Jag har en liten familj om två vuxna och ett barn. Villan har ingen isolering mer än luftspalt mellan trälager och putsad fasad. Isolering finns dock ca 40 cm på vinden för att hålla värmen från att gå ut uppåt. Vi har 2 glasfönster. Jag förstår att några eltjuvar är dålig isolering och dåliga fönster. Men jag har idag en elräkning på ca 7000:- värsta månader och ett snitt på 4500:- året runt. Vad kan jag göra för att gå till botten med elförbrukningen, kan det verkligen vara så här dyrt? Jag har testat att använda kundkraft för att inte betala för hög avgift. Skall man byta värmesystem? Det kan väl knappast vara lampor eller elektronik som ger såhär med kostad?

Tacksam för seriös rådgivning.

C
C Ceder80 skrev:
Det kan väl knappast vara lampor eller elektronik som ger såhär med kostad?
Kolla på räkningarna från några sommarmånader när ni varit hemma. Förutsatt att du inte kör pool/spa, infravärme eller andra stora sommarförbrukare så ser du ju där hur många kilowattimmar som går åt till hushållsel och varmvatten på en månad. Det varierar normalt inte mycket över året. Resten är uppvärmning. Så har du rett ut det iallafall.

Spontant låter det ju som att det finns en hel del att göra på uppvärmningssidan, men samtidigt låter snittkostnaden hög i relation till maxkostnaden.

- Hur stort är huset?
- Var i landet ligger huset?
- Vad är det för fabrikat och fullständig modellteckning inkl effekt på värmepumpen?
- Vilken är års-förbrukning och månadsförbrukning [kWh]?

Att prata om el-kostnaden säger inte så mycket eftersom den beror på elnätsavgifter, elhandelspris, elcertifikat, energiskatt, moms och moms på skatten etc. Äldre hus har ofta en mycket enkel isolering. Vissa tilläggsisolerar fasaden och byter till träpanel men det ger ju ett helt annat utseende. Fint att taket är tilläggsisolerat, det betyder en hel del.

Börja med att säkerställa att luftvärmepumpen fungerar. Rören till och från LVP ska skilja några grader. en fungerande luftvärmepump bildar ganska mycket vatten vid avfrostning som kan synas som is under (om det inte leds bort i ett rör) Vid normal drift vintertid ska LVP bilda snö över hela ytan på utedelen. Du har säkert en elpanna som spets. de brukar visa hur stor effekt som är inkopplad, när klarar LVP huset själv utan elpanna? Elektrisk golvvärme drar förvånansvärt mycket, speciellt på källargolv

Hoppas du inte har "tillsvidarepris", de är väl typ dubbelt så dyrt som vilket avtal som helst :seenoevil:

J Josth skrev:
- Hur stort är huset?
- Var i landet ligger huset?
- Vad är det för fabrikat och fullständig modellteckning inkl effekt på värmepumpen?
- Vilken är års-förbrukning och månadsförbrukning [kWh]?

Att prata om el-kostnaden säger inte så mycket eftersom den beror på elnätsavgifter, elhandelspris, elcertifikat, energiskatt, moms och moms på skatten etc. Äldre hus har ofta en mycket enkel isolering. Vissa tilläggsisolerar fasaden och byter till träpanel men det ger ju ett helt annat utseende. Fint att taket är tilläggsisolerat, det betyder en hel del.
Vi har en luft/vatten IVT Optima /IVT 290. Just runt pumpen så har jag exempelvis alltid indikator för elkassett alltid lysande, skall detta verkligen stämma, borde väl bara lysa om det krävs tillskott när värmepumpen inte hinner värma? Sen är vår tank på 163 liter, är de i minsta laget om man duschar och badar i hemmet? Vi är två vuxna och en 6 åring, vattnet tar nästan alltid slut på kvällen. Vi har idag 31 000 kw/h per år enligt el leverantören. Det förstår jag är bra mycket mer än standardvillan. De måste väl vara värmesystemet som går fel? Vi hade serviceman här förra året för att kolla över pumpen, men han sa att det verkade vara korrekt. Se här nedan hur förbrukningen skjutit i höjden efter 2015.
2014: 17588 kWh
2015: 18218 kWh
2016: 24152 kWh
2017: 29054 kWh
2018: 31003 kWh

Pumpen är från 2004, skall man bita i sura äpplet och köpa en helt ny pump inklusive större vattentank?

C Ceder80 skrev:
Vi har en luft/vatten IVT Optima /IVT 290. Just runt pumpen så har jag exempelvis alltid indikator för elkassett alltid lysande, skall detta verkligen stämma, borde väl bara lysa om det krävs tillskott när värmepumpen inte hinner värma? Sen är vår tank på 163 liter, är de i minsta laget om man duschar och badar i hemmet? Vi är två vuxna och en 6 åring, vattnet tar nästan alltid slut på kvällen. Vi har idag 31 000 kw/h per år enligt el leverantören. Det förstår jag är bra mycket mer än standardvillan. De måste väl vara värmesystemet som går fel? Vi hade serviceman här förra året för att kolla över pumpen, men han sa att det verkade vara korrekt. Se här nedan hur förbrukningen skjutit i höjden efter 2015.
2014: 17588 kWh
2015: 18218 kWh
2016: 24152 kWh
2017: 29054 kWh
2018: 31003 kWh

Pumpen är från 2004, skall man bita i sura äpplet och köpa en helt ny pump inklusive större vattentank?
Vi bor på Gotland, så vinter har vi sällen

Jag kan inte mycket om LVVP men trenden är ju oroväckande. Någonting håller på och förändras över tiden.
Har ni bott där sedan 2014? Du har säkert koll på om vanorna har ändrats. Har du bytt delar av familjen under tiden?
OM man har koll på daglig elförbrukning (genom mätaren, appar eller annat) kan man göra olika experiment: stäng av VP en dag (förbered familjen med extra godis och varma groggar), stäng av elpatron en dag mm.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan inte mycket om LVVP men trenden är ju oroväckande. Någonting håller på och förändras över tiden.
Har ni bott där sedan 2014? Du har säkert koll på om vanorna har ändrats. Har du bytt delar av familjen under tiden?
OM man har koll på daglig elförbrukning (genom mätaren, appar eller annat) kan man göra olika experiment: stäng av VP en dag (förbered familjen med extra godis och varma groggar), stäng av elpatron en dag mm.
Visst har vi väl bott in oss lite, vi är ju en yngre generation än tidigare ägare så vi har ju klart mer elektronik. Men inget spa bad eller liknande. Hur kopplar man bort driften av elkassetten, gör man sådant utan behörighet?

Måste vara något knas på uppvärmningen.
Låt oss säga att den kan "tillverka" värme och varmvatten med COP 2 över året.
Dra av 5000kWh för hushållsel 2018.
Då har ni ca 25000kWh för drivel för värmepumpen. x2 =50000kWh skulle huset ha då i bruttoenergi behov för uppvärming.
Ja egentligen mer om man räknar att de 5000kWh hushållsel hjälper också till.
Värmepumpen är trött / går på el-tillskott.

Om pumpen är från 2004 så är den inne på de sista åren. Inget jag skulle laga om den var trasig.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Måste vara något knas på uppvärmningen.
Låt oss säga att den kan "tillverka" värme och varmvatten med COP 2 över året.
Dra av 5000kWh för hushållsel 2018.
Då har ni ca 25000kWh för drivel för värmepumpen. x2 =50000kWh skulle huset ha då i bruttoenergi behov för uppvärming.
Ja egentligen mer om man räknar att de 5000kWh hushållsel hjälper också till.
Värmepumpen är trött / går på el-tillskott.
Va gör man då, byter hela paketet eller börjar göra diagnos och byter utedel exempelvis?

Kan för lite om lvvp. Men den börjar bli till åren.

Ärmepumpen kompletteras med tillsatsvärme, ofta inbyggd i ”värmepumpen” de går automatiskt in om själva värmepumpen inte orkar fullt ut, eller om värmepumpen är trasig. De elementen är direkt elvärme.

Siffrorna indikerar att ni går på tillsatsvörme i huvudsak.

Ofta finns det friftidsmätare på värmepumpen som anger hur många timmar kompressorn går och hur många timmar tillsatsen går, titta efter sådana.

H hempularen skrev:
Ärmepumpen kompletteras med tillsatsvärme, ofta inbyggd i ”värmepumpen” de går automatiskt in om själva värmepumpen inte orkar fullt ut, eller om värmepumpen är trasig. De elementen är direkt elvärme.

Siffrorna indikerar att ni går på tillsatsvörme i huvudsak.

Ofta finns det friftidsmätare på värmepumpen som anger hur många timmar kompressorn går och hur många timmar tillsatsen går, titta efter sådana.
Okej, men va sa du att en sådan mätare heter? Finns det olika beteckningar för sådan mätare, hade ju varit intressant att få fram hur mycket som elkasetten går?

Han menar inte fritidsmätare utan drifttidsmätare. Kan vara inbyggd och kanska kan avläsas i någon display. Läs bruksen.
Där kan det även finnas menuinställningar som kopplar bort den elektriska tillsatsvärmen.. Alltså utan ingrepp..

Kan ju vara så enkelt att luftcirculationen i utedelen är störd av lövansamlingar, eller att köldvästan har minskad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.