Byggahus.se
Vi har en kattvind på varsin sida av vårt sovrum och har tänkt att använda dessa som garderober. Eftersom det är kallt i båda dessa funderar vi på om det går att isolera dem. Men vi vet inte riktigt hur? Och vi vill såklart inte göra något som förstör. Huset är från 1909.

Någon som har bra tips? Vad behöver du i så fall veta?

Ytterväggen verkar inte ha någon form att isolering, sitter två lager virke innan ytterpanelen (vad jag tycker det ser ut som). Bifogar bild på virket.

Under golvet är det ca 10 cm spån.

• B8C55304-2D0A-4000-9EDF-B119797F2D25.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0FE2F4C6-3190-4C38-9280-A1DFD594C134.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör gå att isolera lite, men det finns en hel del att tänka på för att inte ställa till det med fukt.

Räcker det om temp i kattvindarna kommer upp i säg 15-18C, eller vill ni ha det fulluppvärmt?

Gissningsvis är kattvindarna idag ventilerade på gammalt sätt genom otätheter/springor i väggar och tak?

Hur ser taket ut i kattvindarna? (Bilder)

Vilken typ av ventilation har huset?

Är golvet i sovrummet kallt, (särskilt i ytterkanterna mot kattvindarna)?

Är fönstret man ser på bilden ett enkel- eller dubbelglasfönster?

Är väggarna mellan kattvindar och sovrum isolerade?

Hej!
Hittat någon bra lösning ännu?

Vi står för ett liknande dilemma isolera del av kattvind men ska istället göra badrum.
Huset är byggt 1902

Ringde upp en byggrådgivare i veckan och han sa att jag kunde köra på med vanlig gul isolering rakt på ytterväggen.

Men vi ska skippa ångspärren (plasten)i väggen då vi ska ha tätskikt

Väldigt sent av mig, men tack Oldboy för att du tog dig tid att svara!

Jag läste på om Isolinas linisolering och med lite tips och råd så körde jag på det. Har isolerat väggen med luftspärrpapper, 50 mm tjock isolering och luftspalt. Kändes bra att använda naturliga material i vårt gamla hus. Ska även ta upp golvet och se hur det ser ut, speciellt längs ytterväggarna där spånet förmodligen har sjunkit ihop.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.