Byggahus.se
Varje vinter ungefär den här tiden slutar pumpautomaten på landet att leverera vattnet. Och alltid funderar jag då om frysning (det kan ju ha varit kallt innan) eller någon luftläcka. Men nu har jag till slut insett att det inte kan handla om frysning (har värmekablar plus att symtomen inte stämmer) och att det vore ytterst märkligt om det skulle uppstå en luftläcka punktligt varje december.

Symtomen är att pumpen står och går utan att få upp trycket. Så när vattnet i hydropressen är slut kommer det inget mer, utan om jag vill ha vatten får jag pumpa upp det med gårdspumpen, som finns i samma borrhål.

Sedan, antingen efter bara någon eller några dagar eller längre fram, i mars-april, går pumpen igång och drar helt normalt vid startförsök och allt fungerar som vanligt.

Eftersom pumpautomaten ju har en max-sughöjd på 7-8 meter så är det väl så här det skulle bli om vattennivån i borrhålet sjönk under den nivån. Kan det alltså vara det som händer varje vinter?

Som jag har förstått det är det ju dock inte under vintern som grundvattennivåerna normalt är som lägst utan under senare delen av sommaren. Då har jag aldrig haft något problem.

I somras talades det ju allmänt om låga grundvattennivåer. Men, som sagt, det var inga problem hos mig då.

Brunnen är överbyggd med ett stadigt fundament som gårdspumpen står på, och för att komma åt att kontrollera vattennivån skulle jag vara tvungen att demontera handpumpen (dra upp hela det långa länkaget) och bryta upp fundamentet.

Sedan har jag också hört sägas att det finns ett fenomen med borrade brunnar, att lågt vattenuttag skulle kunna leda till dålig tillrinning till hålet. Och lågt uttag blir det ju i ett fritidshus på vintern jämfört med sommarhalvåret.

Är det någon av alla kunniga på forumet som vet något om detta med grundvattnet/vattennivån eller har någon idé i övrigt? Platsen är Ornön i Östhammars kommun (strax utanför Östhammar mot Söderön, nära Öregrunds golfklubb).

(Jag har en sänkpump i lager för montering vid tillfälle, men har skjutit på det mtp jobbet, bl.a. att ta upp och sätta tillbaka gårdspumpen, som jag gärna vill ha kvar även framöver.)

J
Var sitter backventilen , på röret i botten som går ner i brunnen , det kan vara den som inte tätar som den ska , läcker lite , det verkar som att det blir problem när den inte används på länge , Då går det att sätta en backventil direkt på på pumpens sugsida , brukar vara normalt 1 tum ( 25 mm ) , då behövs en ventil med gänga på pumpsidan och invändig mot rör/slang , se bara till att den sätts rätt väg i pilens riktning

Tack för svaret. Jag har funderat på det där. Men om backventilen läckte och släppte tillbaka vatten från sugslangen ut i brunnen, skulle det då fortfarande vara tryck i pumpen och hydropressen? För det är det. Till dess att jag har använt upp allt vatten som fanns i hydropressen när pumpen slutade att dra. (Sedan är det inte heller så att pumpen inte används på vintern, jag är ute i stort sett varje helg, det är bara att det tappas mindre mängder än på sommarhalvåret. Och så hörde jag det där om att det bildas liksom en bubbla av grundvatten kring borrhålet när man tappar vatten, och att om man tappar inget eller lite så kan den processen, och därmed påfyllningen i borrhålet när man sedan tappar, komma av sig.)

J
P Pelotard skrev:
tryck i pumpen och hydropressen?
Då är backen tät , det som sägs om någon bubbla så vatten inte kommer till hålet är nog en liten skröna , vatten i mark ställer alltid sig på rätt nivå i förhållande till grundvattennivån . Hur gammal är pumpen , det kan vara att den är sliten och inte suger som den ska , framförallt så om den har gått torr så är det troligtvis en plastimpeller i den , går den torr så blir den deformerad,
och kan inte suga som den ska utan vattnet går runt med på följd att det blir kavikation som slår ut syret med massor av bubblor .
En sådan pump du har tappar vatten ganska direkt , så en ny kanske inte är fel , i har inte sett något foto på den ännu .
En pumpautomat är i flera delar och pumparna brukar till 100 % lika i anslutningarna , är lätt att byta bara pumpen då annat
fungerar

Ja, det är bara det att samma sak har hänt tre vintrar före denna och det har alltid kommit igång igen och aldrig varit något fel på pumpen eller ledningarna eller kopplingarna. Precis som ett stopp på grund av frysning - men jag tror alltså inte längre att det kan vara frysning. I så fall återstår väl knappast så mycket annat än vattennivån? Enligt gamla uppgifter skulle vattennivån i borrhålet ligga fyra meter under markfundamentet men det kan ju ha förändrats så att normalnivån ligger längre ner nu, och inte så långt ifrån den kritiska nivån för en sugpump, som väl är 7-8 meter har jag förstått.

Jag har läst om olika pumpproblem här på forumet, men inte sett något om problem på grund av sänkt grundvattennivå på vintern. Som sagt så tror man ju inte att det är på vintern som grundvattennivån ska vara som lägst.

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
Vad var det jag sa! Nu i dag kom det igång igen, när jag prövade att köra pumpen. Och det kan alltså inte ha varit frysning, för det stämmer inte med vädret/utetemperaturerna.

Fick alltså inget napp på detta men vill ändå passa på att uttrycka min stora uppskattning för detta fantastiska forum med alla dess kunniga medlemmar, där man kan få svar på allting mellan himmel och jord. (Ja, nästan allting alltså...)

• Gilla
Jag å hon
  • Laddar…
Jag kan bara tänka på Y2K eftersom du skrev den första januari.

Mamma och pappa har vissa vintrar haft liknande problem, men aldrig på sommaren. Deras brunn är ca 7-8 m djup så vår gissning är att vattnet har svårare att ta sig in i brunnen på vintern. Men denna vinter har gått fint hittills (vilket är lite konstigt kanske efter denna sommar..).

A andersda skrev:
Jag kan bara tänka på Y2K eftersom du skrev den första januari.
Ja, kanske det... Skumt är det tycker jag. Eftersom det inte verkar som om andra har sådana problem.

W wikander1 skrev:
Mamma och pappa har vissa vintrar haft liknande problem, men aldrig på sommaren. Deras brunn är ca 7-8 m djup så vår gissning är att vattnet har svårare att ta sig in i brunnen på vintern. Men denna vinter har gått fint hittills (vilket är lite konstigt kanske efter denna sommar..).
Ja, det liknar ju. Med den skillnaden att min brunn är borrad och 56 meter djup. Men det där att det krånglar just på vintern.

J
Din brunn är 56 meter , klart ingen frysriskt . men hur är det i eller strax under marknivå , det sitter en borrtopp och ska det vara riktigt så ska anslutningen ut göras på minst 1 meter ner i hålet med en s.k. hängklokoppling , allt är relativt om det ska frysa . men där på topp kan det frysa till lite om pumpen hänger i borrtoppen med en 90 graders vinkel på
Blir det en lite frysning där och pumpen startas , så byggs ett tryck upp mot en ev ispropp och det pressar sig vattnet liiiite igenom proppen och då kommer det s.k varmvatten från hålet plus flödet att smälta bort proppen .
Har du fått den uppfattningen att det kan vara så

Nej jag har värmekabel där så det tror jag inte. (Plus om det var frysning, varför skulle det komma igång igen utan att det har blivit varmare?)

J
P Pelotard skrev:
Nej jag har värmekabel där så det tror jag inte
Då är det bra , visste inget förut , har du kollat backventilen den kan kärva , ( bara en tanke ) om det blir kallare i källan så den bråkar på vintern , sen vet jag inget mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.