14 869 läst · 42 svar
15k läst
42 svar
Är detta en godkänd plattsättning/putsning
I det här fallet så ska inte entreprenören vara med alls. Han har varit här max 2ggr sen vi började göra badrummet. Han har alltid tagit klagomål över telefon. Jag har sagt åt han flera gånger att han ska komma hit men han säger bara att vi ska skicka bilder.apelton skrev:
Utan att vara särskilt insatt i reglerna så kan jag säga att när den snickarfirman jag jobbar för anlitar underentreprenörer går den mesta kommunikationen via oss. Alltså: är kunden missnöjd med tex elen eller kaklet (som vi inte utför, utan köper in från annat håll) kontaktar kunden oss, och vi vidarebefordrar det till elektrikern eller plattsättaren. Men ibland måste ju kunden vara på plats för att visa vad han eller hon är missnöjd med, och då är det kanske bäst med ett möte. Men jag tror alltid min chef brukar åka och kolla på problemet först innan underentreprenören kallas in. Eller åtminstone är han på plats samtidigt. För jag förstår att det känns lite konstigt att man köper en tjänst från ett håll, och blir insyltad i att bråka med underentreprenörer som man bara indirekt har anlitat.
Det tycker jag låter dåligt och oseriöst, men jag har som sagt bara erfarenhet av hur vår firma jobbar. Stora firmor kanske agerar mer nonchalant eftersom de säkert har tillräckligt med kunder ändå? Personligen tycker jag att du inte skall behöva ringa och tjata på plattsättaren och ta hans gnälliga attityd, utan det skall entreprenören sköta som ju ändå är den som skickat in honom i ditt hus.C Corsair skrev:
Jag får ringa till firman imorgon och sätta ner foten. Jag undrar ju hur han ska kunna ta diskussionen med underleverantörer när han inte ens vet vad det handlar om.apelton skrev:
Det tycker jag låter dåligt och oseriöst, men jag har som sagt bara erfarenhet av hur vår firma jobbar. Stora firmor kanske agerar mer nonchalant eftersom de säkert har tillräckligt med kunder ändå? Personligen tycker jag att du inte skall behöva ringa och tjata på plattsättaren och ta hans gnälliga attityd, utan det skall entreprenören sköta som ju ändå är den som skickat in honom i ditt hus.
Har pratat med firman och sa vad jag tycker. Han blev lite ställd tror jag. Jag sa som det är att jag inte kommer diskutera med plattsättaren utan bara visa vad jag är missnöjd med och sen får dom ta diskussionen. Kommenterade även att det blir svårt för dom att diskutera när dom inte varit till badrummet. Han lovade att han ska komma dit nästa vecka och kolla. Så vi får se vart det här slutar. Det är svårt när man som kund inte riktigt vet vad som är rimligt att kräva.
Bra jobbatC Corsair skrev:Har pratat med firman och sa vad jag tycker. Han blev lite ställd tror jag. Jag sa som det är att jag inte kommer diskutera med plattsättaren utan bara visa vad jag är missnöjd med och sen får dom ta diskussionen. Kommenterade även att det blir svårt för dom att diskutera när dom inte varit till badrummet. Han lovade att han ska komma dit nästa vecka och kolla. Så vi får se vart det här slutar. Det är svårt när man som kund inte riktigt vet vad som är rimligt att kräva.
Liten uppdatering: plattsättaren var här och tog åt sig kritiken på vissa saker. Han skulle snygga till en vägg och fixa plattsättningen på lådorna. Men han höll inte med om att det var bomplattor utan det var putsen bakom i den gamla väggen. Vi skulle få skriftlig garanti på att plattorna kommer sitta där i minst 10 år. Är det bra eller dåligt? Tar gärna emot lite input. Golvet var dåligt när han började sa han så det var inte mycket att göra åt att det är dåligt fall i ena änden av rummet. Men han erkände att lådan var dålig och att han skulle försöka snygga till den. Men där skyllde han på snickaren som byggt en dålig låda.
C Corsair skrev:Liten uppdatering: plattsättaren var här och tog åt sig kritiken på vissa saker. Han skulle snygga till en vägg och fixa plattsättningen på lådorna. Men han höll inte med om att det var bomplattor utan det var putsen bakom i den gamla väggen. Vi skulle få skriftlig garanti på att plattorna kommer sitta där i minst 10 år. Är det bra eller dåligt? Tar gärna emot lite input. Golvet var dåligt när han började sa han så det var inte mycket att göra åt att det är dåligt fall i ena änden av rummet. Men han erkände att lådan var dålig och att han skulle försöka snygga till den. Men där skyllde han på snickaren som byggt en dålig låda.
Frågan är ju om entreprenören också ställer sig bakom 10 års garanti. Ni har ju svårt att hämta något hos plattsättaren om 8 år. Ska han riva ner några plattor och göra om dem. Och då riva upp tätskikt m.m. Om underlag släppt. Det intyget/garantin ska vara väldigt tydlig utan kryphål...
Sen köper jag inte alls lådan. Om den var dålig skulle han vägrar arbeta med den och tagit dit snickaren igen.
mathiash77 skrev:Frågan är ju om entreprenören också ställer sig bakom 10 års garanti. Ni har ju svårt att hämta något hos plattsättaren om 8 år. Ska han riva ner några plattor och göra om dem. Och då riva upp tätskikt m.m. Om underlag släppt. Det intyget/garantin ska vara väldigt tydlig utan kryphål...
Sen köper jag inte alls lådan. Om den var dålig skulle han vägrar arbeta med den och tagit dit snickaren igen.
Får prata med entreprenören och se vad han tar för ställning till allt det här.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Undrar vems fel snickaren tycker det är att lådan inte blev riktigt bra...? Det är precis därför det är entrepenören du ska förhandla med, vems fel det var kan han, plattsättaren och snickaren göra upp om på egen hand.
Hmm. Borde han inte i så fall tagit upp det med dig som kund först så att du kunde fått ta ställning till om du vill att man åtgärdar fallet i golvet innan plattorna åker på? Och samma sak med väggen. Gillar inte att han skyller på en massa omständigheter utan att konsulterat dig först.C Corsair skrev:Liten uppdatering: plattsättaren var här och tog åt sig kritiken på vissa saker. Han skulle snygga till en vägg och fixa plattsättningen på lådorna. Men han höll inte med om att det var bomplattor utan det var putsen bakom i den gamla väggen. Vi skulle få skriftlig garanti på att plattorna kommer sitta där i minst 10 år. Är det bra eller dåligt? Tar gärna emot lite input. Golvet var dåligt när han började sa han så det var inte mycket att göra åt att det är dåligt fall i ena änden av rummet. Men han erkände att lådan var dålig och att han skulle försöka snygga till den. Men där skyllde han på snickaren som byggt en dålig låda.
Han sa att golvet var, för att citera han själv, "katastrof. Men att han spackla om det. Han hade skickat bilder till entreprenören så han vet om det. Samma sak med lådorna. Dom sa han också var dåliga men att han spacklade dom. Så jag vet inte vems fel det är. Han kanske skulle pausat arbetet så entreprenören fick ta ställning till åtgärder. Men istället fick vi en undermålig plattsättning. Han tyckte det var konstigt att inte målaren spacklat nått där han missat. Alla skyller på varandra. Men jag känner mig ändå bekymrad över när han säger att det inte är bom utan putsen i ursprungsväggen som låter. Han ville åtgärda saker direkt. Men jag sa att jag ville att entreprenören ska komma och kolla först. Vi ville inte fatta några beslut.apelton skrev: