Förutom att kvarnen givetvis måste vara bra så skall den vara snygg. Ett kök handlar om en helhet, allt från en gedigen bänk som tål hårda tag till en liten pepparkvarn.
Även om en plastkvarn från Jula, Rusta eller Ikea är kanon så skulle den aldrig få en plats i mitt kök. Samma gäller en elektrisk som blinkar och lyser.
Säger som tidigare, är grymt nöjd med mina från Skeppshult. Gjutjärn och trä i en snygg blandning och dessutom så klarar de uppgiften utan anmärkningar.
Antar att det är denna du menar. Priset var ju verkligen överkomligt. Måste nog testas!
Efter lite investeringskalkyler och en del vånda är ikeavarianten inköpt. Initiala tester över vasken verkar lovande. Vi får väl se hur den duger i full produktion. Mäktar den inte med så lutar det åt en kvarn från Skeppshult.
Har en peugot i trä, mycket nöjd med den, och har aldrig haft problem med vanliga pepparkorn... Många andra kvarnar har jag dock fått kassera, för de funkar inte alls (därmed inte sagt att det inte finns många andra bra.)
Andra tipset är IIttala som några bekanta har: mycket bra kvalitet.
Vi har tre för svart-, vit-, och kryddpeppar. Sedan tillkommer en kryddkvarn där vi mal lite av varje efter behov. Och tre olika mortlar för allt från spiskummin via kardemumma till rosepeppar.