Jag har försökt leta överallt på exakta siffror vad det är som gäller vid nybygge.
Om vi bygger vår köksö så som vi vill är det 1200 mm avstånd till kyl/frys på en sida, 1200 mm avstånd till diskbänk på en sida, 980 mm avstånd till vägg på en sida och den sista sidan är helt öppen till där vi kommer placera ett matbord.
Behöver det verkligen vara tillgängligt runt hela ön? Om vi skulle vilja hade vi ju kunnat göra en halvö med vägganslutning så då är det ju ingen åtkomst på den sidan.
Är det någon som är mer insatt i vad som egentligen gäller än vad jag är?
Men där behöver man ju inte ta hänsyn till det finns en öppnad skåpdörr eller utdragen låda utan det är rak och jämn passage och då blir det ju andra mått som gäller för att det ska vara praktiskt och tillgängligt.
Rent praktisk funkar det ju för oss att ha en passage på ca 1 meter höger om ön. Jag vill bara inte att vi måste minska köksön om nu vår kommun anser att det ska finnas mer utrymme. Tänkte om det fanns tydliga mått angivna någonstans?
Kolla med din KA. Det är han som kommer att intyga åt kommunen så tillgänglighet och barnsäkerhet är uppfyllt. Ex så måste man ha avställning på båda sidor spis och vask i samma bänk som spis. Ev lådor vid spis måste vara barnsäkrade.
Bygger ni nytt och har problem med köksön i bygglovet?
En alternativ klösning är att strunta i köksön och bygga den efter slutbesiktning. Då har kommunen inget att säga till om längre.
Ska ni ha in el eller vatten kan det sluta under golv som ni sedan tar upp ett hål för. Har bekanta som la en kakelplatta över rören som sedan krossades när köksön byggdes.
Bygger ni nytt och har problem med köksön i bygglovet?
En alternativ klösning är att strunta i köksön och bygga den efter slutbesiktning. Då har kommunen inget att säga till om längre.
Ska ni ha in el eller vatten kan det sluta under golv som ni sedan tar upp ett hål för. Har bekanta som la en kakelplatta över rören som sedan krossades när köksön byggdes.
Nej, Vi har inga problem än så länge.
Vi har ritat upp köket och det blir perfekt som det är utformat nu. Vi har chans att fortfarande ändra hela huset ritning om vi skulle behöva göra köket större för att få plats. Vi velar lite i om vi behöver göra det större eller om det är lagom. Dock skulle det vara skönt att veta att det inte är något problem med anpassningskrav och dylikt innan vi skriver på huset och därmed säkerligen behöver betala vid eventuella ändringar. Känns även som onödig tid om vi skickar in bygglov och måste ändra i det.
800mm kort passage mellan möbler
900mm passage mellan möbler och vägg
1100mm mellan väggar
1200mm passage där man ska kunna vända 90 grader.
Sen finns det dessutom krav på tillgängligheten vid högskåp och där är minsta måttet 1200mm framför och beror på hur stor yta det finns i sidled.
Så som jag tolkar dig bör du hålla 1200mm till runtomliggande väggar. Gällande bordet så ska man kunna visa på att tillgänglighetskravet går att uppnå, inte att det gör det med just de möblerna som ni har tänkt er.