Byggahus.se
Hej

Tänkte montera ned mitt Funkis Kök från 50-talet och lägga ut det på blocket för 7500.

Har ingen erfarenhet av nedmontering av platsbyggda kök.

Någon som kan tipsa om tillvägagångssätt?

Hälsningar

• 49556683_2183107365341443_2750221199198912512_n (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
C
R Renno skrev:
Har ingen erfarenhet av nedmontering av platsbyggda kök.
Nu ser man ju inga detaljer på bilden, men jag tycker inte att det ser platsbyggt ut i ordets rätta bemärkelse. Dvs skåpen är fortfarande separata moduler i standardmått.
Det som är avgörande för förutsättningarna att plocka ner det i hyfsat oskadat skick är hur modulerna sitter ihop. Är de limmade mot varandra är det nästan omöjligt att dela på dem utan att skada dem. Är det bara spikat är det ganska lätt att plocka isär. Gissar att materialet till stor del är masonitbeklädda sandwichskivor, så det är inte supertåligt mot mekanisk åverkan.

• Gilla
Renno
  • Laddar…
Tack för info

Misstänker att man börjar plocka ned alla lister först.

Men kan man därefter få ned ett helt skåp eller måste man plocka ned varje sida av skåpet för sig?

Tror nog inte heller att det är platsbyggd men ändå av god kvalitet. Har ett liknande kök fast utan de läckra skjutdörrsskåpen. Luckorna i mitt kök är av sandwichtyp klädda med masonit. Överfalsade. Däremot är hela stommen i massivträ ihopspikade med halva Sveriges spikproduktion 1951. Upptäckte det när jag skulle höja min arbetsbänk. Men jobba lugnt och metodiskt med lämpliga verktyg ska det nog gå bra.
Lycka till

• Gilla
Renno
  • Laddar…
R Renno skrev:
Tack för info

Men kan man därefter få ned ett helt skåp eller måste man plocka ned varje sida av skåpet för sig?
Om du vill att det ska vara i säljbart skick så lämna det som det är så får köparen montera ner det

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
C
R Renno skrev:
Det är nog inte fel att överlåta nedmonteringen till köparen om det är möjligt.
Men annars, först bort med allt som sitter löst - luckor, lådor, hyllplan m.m., sedan bänkskivor och lister innan du ger dig på stommarna.
Överskåpen skulle jag försöka ta ner i ett stycke och dela dem på golvet. Vanskligt att försöka dela dem när de sitter uppe. Det som står på sockel kan du förmodligen dela på plats.
Spackelspade, träkilar och en tunt sågblad är bra verktyg för att bända och lossa utan att orsaka så mycket skador. Försök att jobba där det inte kommer att synas.
Ett bra minibräckjärn är också bra att ha, men lägg något imellan om du bryter mot en känslig yta.
Du kommer nog tyvärr att inse att det kanske inte blir något fantastisk timpenning om du räknar in tiden för nedmontering i priset.

• Gilla
Renno
  • Laddar…
Du får nog räkna med en del "skador" när dom monterar ned det, jag hade definitivt gjort det själv.
Räkna med att det kan vara spikat och inte skruvat då är det kofot som gäller.

Om det är 7500kr du vill ha så är det nog enklare att få det om det är nedmonterat och klart och bara och lasta på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.