Byggahus.se
L
Skalllägga golvvärme i 30mm cellplastskivor i hela huset.
Jag inser att på vissa ställen behöver jag troligen göra egna spår. Kanske dum fråga men hur gör man detta bäst?

Finns frigolitskärare med varm tråd som smälter sig igenom. Kostar nån tusing

Går att göra egen ganska enkelt också. Om det är väldigt lite som ska skäras går det med lite vad som, typ fogsvans, sticksåg men det skräpar ner något fruktansvärt

Jag spårade ner tappvatten i 100 mm S100 cellplast med sticksåg. Vinklade sticksågen max vill jag minnas och körde längs en rätskiva. Gick förvånansvärt bra men precis som Johnnes skriver, det skräpar ner nåt fruktansvärt!

Kan dock bli svårt med 30 mm cellplast beroende på vad du har under cellplasten, risk att sticksågsbladet tar i.

Jag gjorde två spår med vinkelslipen, tog sedan en kniv och brände loss det som var emellan.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R
Vass kniv som används för att skära glasull eller brödkniv.

Lödkolv kan fungera. Otrevliga gaser dock.

Värm rören så de smälter frigoliten?

L Lewdis skrev:
Skalllägga golvvärme i 30mm cellplastskivor i hela huset.
Jag inser att på vissa ställen behöver jag troligen göra egna spår. Kanske dum fråga men hur gör man detta bäst?
Har du en överhandsfräs så funkar det, med lämpligt frässtål.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja om det handlar om några meter, men kommer att se ut som en snögubbe med detta statiska vita kulor precis överallt..!

Överhandsfräs med mothåll är ju perfekt för ändamålet. Blir snygga raka spår att trycka ner slangen i.
Med lägsta varv och dammsugare ansluten blir det dessutom inte så mycket skit.

Så gjorde vi när vi fräste ner tappvatten i ovansida mellersta lager cellplast i plattan. Blev skitbra (och snyggt) :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.