2 764 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Risken för bakbrand?
Hej på er! Första vintern i nytt hus och risken för bakbrand i vår pelletspanna gör mig halv lamslagen ibland... Än har det inte hänt, men vid strömavbrott (har en strömbortfallsvarnare som tjuter) måste vi ut o släcka pannan direkt vilket stressar enormt. Bor på landet/i skogen så får räkna med en del avbrott.. Tänk om vi inte är hemma? Planen är att byta till annan uppvärmning så småningom (lagt en annan tråd om detta idag) men i nuläget får vi gilla vår pelletspanna.
Hur stor är eg risken för bakbrand vid strömavbrott? De få ggr pannan stängt av sig (pga för låg rökrörstemp efter sotaren varit ute, har listat ut felet nu så det undviks) har den bara slutat brinna och deklarant men man hör ju om hus som brunnit ner osv... Jag har tyvärr utmattningssyndrom och katastroftankar om ev bakbrand/strömavbrott tar sjukt mkt energi (mest för att det är nytt och läskigt) därför hade det känts skönt att få höra era erfarenheter om detta.
Pannan är för övrigt en baxi multiheat, skruvmatad, har eldningskopp och med behållare för några (6-7 kanske) säckar pellets. Behållaren till pelletsen är sluten så det känns som att OM det skulle börja brinna kommer det ingenstans. Men jag nojjar ju ihjäl mig ändå. Vi kollar pannan 3 ggr om dagen, askar/sotar 1 gång i veckan så den sköts som den ska. Däremot vet vi ju inte om säkerhetssystemen funkar då de inte behövt användas (sotaren hade inget att anmärka på iaf) och enligt rörmokaren är säkerhetssystem med vatten meningslösa när man har hydrofor, logiskt ju, så sprinklern kan vi räkna bort för går strömmen kommer det inget (nästan iaf) vatten.
Tacksam för svar!
Hur stor är eg risken för bakbrand vid strömavbrott? De få ggr pannan stängt av sig (pga för låg rökrörstemp efter sotaren varit ute, har listat ut felet nu så det undviks) har den bara slutat brinna och deklarant men man hör ju om hus som brunnit ner osv... Jag har tyvärr utmattningssyndrom och katastroftankar om ev bakbrand/strömavbrott tar sjukt mkt energi (mest för att det är nytt och läskigt) därför hade det känts skönt att få höra era erfarenheter om detta.
Pannan är för övrigt en baxi multiheat, skruvmatad, har eldningskopp och med behållare för några (6-7 kanske) säckar pellets. Behållaren till pelletsen är sluten så det känns som att OM det skulle börja brinna kommer det ingenstans. Men jag nojjar ju ihjäl mig ändå. Vi kollar pannan 3 ggr om dagen, askar/sotar 1 gång i veckan så den sköts som den ska. Däremot vet vi ju inte om säkerhetssystemen funkar då de inte behövt användas (sotaren hade inget att anmärka på iaf) och enligt rörmokaren är säkerhetssystem med vatten meningslösa när man har hydrofor, logiskt ju, så sprinklern kan vi räkna bort för går strömmen kommer det inget (nästan iaf) vatten.
Tacksam för svar!
Ni kan ju testa nu i helgen om ni är hemma att dra ut kontakten till brännare och simulera ett strömavbrott när brännaren går för fullt.Då kan ni vara kvar vid brännaren och känna med handen om det blir varm någonstans kring brännaren.Det skall finnas en termokontakt på röret ner i brännaren som löser ut strömmen om det blir för varmt baklänges.Nu när det är kallt ute så är det bra drag i skorstenen som drar ut röken.Sotar ni pannan med jämna rum?Vilken brännare har ni?
Här finns lite att läsa om brännare och annat kring pelletseldning.
Förmodar att ni har en Eurofire brännare.
https://www.pellets.info/viewforum.php?f=14&sid=584ef49377630591dd5b15d4628726de
https://www.pellets.info/viewforum.php?f=14&sid=584ef49377630591dd5b15d4628726de
Kan du utveckla det där? Är iofs lagom trött men fattade noll.. Var ska dunken vara o hur utlöser den lixom? Finns den där givaren som öppnar ventilen redan på plats i pannan? Kan bara läsa mig till i manualen att det finns ett sprinklersystem (som enligt rörmokaren är värdelöst o vi vet inte om det funkar)H huggan skrev:
Men eftersom behållaren är tät kommer ju ingen luft in o ev eld kan inte spridas, right?
Ingen aning ang brännaren... står det nånstans? Bara hittat att pannan är en baxi... Japp vi sotar pannan en gång i veckan. Bra rökgastemp (snarare för låg än för hög). Ja det finns en rökgastemp på röret som löser ut och stannar pannan vid mer än 240 grader samt om panntempen kommer över 100 grader. Men om strömmen gått finns det ju inget som kan utlösa... är just bakbrand vid strömavbrott jag är rädd för...Taxen skrev:
Ni kan ju testa nu i helgen om ni är hemma att dra ut kontakten till brännare och simulera ett strömavbrott när brännaren går för fullt.Då kan ni vara kvar vid brännaren och känna med handen om det blir varm någonstans kring brännaren.Det skall finnas en termokontakt på röret ner i brännaren som löser ut strömmen om det blir för varmt baklänges.Nu när det är kallt ute så är det bra drag i skorstenen som drar ut röken.Sotar ni pannan med jämna rum?Vilken brännare har ni?
[länk]
Men om ni har pelletskopp och intern skruvmatning, kan man ens råka ut för bakbrand då? Menar du att det skulle börja brinna i den interna skruven? Mellan stora förrådet och brännaren finns det väl antagligen en nedfallsslang som ska brinna av? Hur tänker du dig att brandförloppet skulle gå till?
Någon nedfallsslang har vi inte. Jag vet faktiskt inte hur det skulle kunna brinna bakåt, men står i manualen att det kan ske..?P PatrikJo skrev:
En givare på/i matarskruven som mäter temperatur, vid för hög temperatur öppnas ventilen till dunken som har en ledning in i matarskruven.Tweety1985 skrev:
Kan du utveckla det där? Är iofs lagom trött men fattade noll.. Var ska dunken vara o hur utlöser den lixom? Finns den där givaren som öppnar ventilen redan på plats i pannan? Kan bara läsa mig till i manualen att det finns ett sprinklersystem (som enligt rörmokaren är värdelöst o vi vet inte om det funkar)
Men eftersom behållaren är tät kommer ju ingen luft in o ev eld kan inte spridas, right?
Du borde kanske börja med att ta reda på vad det faktiskt är du är rädd för? Baxi har väl en ganska vettig support?
Det finns säkert en halv miljon pelletspannor i landet, väldigt många av dem står på ställen som ibland får strömavbrott. Jag har aldrig hört talas om en pelletspanna som börjat brinna baklänges. Min brännare är uppbyggd annorlunda, men där är det inte ens möjligt i teorin.
Det finns säkert en halv miljon pelletspannor i landet, väldigt många av dem står på ställen som ibland får strömavbrott. Jag har aldrig hört talas om en pelletspanna som börjat brinna baklänges. Min brännare är uppbyggd annorlunda, men där är det inte ens möjligt i teorin.
Nu har jag läst manualen till din panna. Det står ju precis hur man ska göra för att koppla in sprinklern i ditt fall.
Sprinklern ska anslutas till ett expansionskärl om minst 20 liter, med en backventil från tappvattnet.
Byt rörmokare och läs manualen är mitt tips.
Sprinklern ska anslutas till ett expansionskärl om minst 20 liter, med en backventil från tappvattnet.
Byt rörmokare och läs manualen är mitt tips.
Manualen läst flertalet ggr. Men rörmokaren sa att det var meningslöst att ha sprinklern. Men får kanske byta honom dåP PatrikJo skrev:
Liknande trådar
-
Risken för Asbest i hus från 60-talet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ser ni på risken för fuktskada?
Värme allmänt -
Är risken för stor att äga en högbelånad bostad idag?
Artikelkommentarer -
Studie: Hemlarm ökar risken för inbrott
Villalarm & Hemautomation -
akrylatfärg - risken för röta?
Färg, Måla & Tapetsera