Hej alla därute,
Är det någon som skulle kunna tidsbestämma dessa detaljer i vår trappa. Huset är byggt på 50-talet och jag har försökt googla bilder men inte lyckats. Tänkte försöka ta bort färgen och bevara träet om det är original. I källartrappan är det runda ledstänger.
Ingen aning men folk gillade troligen total-make-overs också på 70-talet! Såg precis den röda mattan där också nu och då blir ju saken klar precis som @useless säger - ett praktexempel på det murriga 70-talet som en gång var det trendigaste man kunde ha
Det är lite svårt att se profilen tycker jag men första bilden liknar den ledstång som fanns i ett hus där vi bodde tidigare och det huset var byggt 1989. Lackad furu var det nog.
Tack alla. Det lutar åt 70-80 tal som jag misstänkte. Mattan är faktiskt lagd 2006 av förra ägarna. Där låg tidigare en lejongul matta och de tyckte inte det var värt att ta fram terazzotrsppan som är originalet... Det håller jag dock på med nu
Vad tror ni förresten om den andra bilden dvs. Den delen som sitter i trappan och är ledstång och skydd för att ramla ner eller vad man säger. Är den också utbytt på 70-talet tro?
Vad tror ni förresten om den andra bilden dvs. Den delen som sitter i trappan och är ledstång och skydd för att ramla ner eller vad man säger. Är den också utbytt på 70-talet tro?
Det räcket är nog original. Helt annat stuk än det yttre räcket och ser ut att vara ihopsnickrat på plats snarare än något fabrikstillverkat som skruvats upp. Alldeles för smäckert för att vara 70-tal också, får lite 30-40-talsvibbar men det beror kanske delvis på färgsättningen.
Det räcket är nog original. Helt annat stuk än det yttre räcket och ser ut att vara ihopsnickrat på plats snarare än något fabrikstillverkat som skruvats upp. Alldeles för smäckert för att vara 70-tal också, får lite 30-40-talsvibbar men det beror kanske delvis på färgsättningen.
Låter lovande . De har tyvärr målat över det men jag ska försöka ta fram träfärgen som förmodligen var originalet då. Ska ge mig ut på jakt efter ett nygammalt räcke.
Tack
Tack alla. Det lutar åt 70-80 tal som jag misstänkte. Mattan är faktiskt lagd 2006 av förra ägarna. Där låg tidigare en lejongul matta och de tyckte inte det var värt att ta fram terazzotrsppan som är originalet... Det håller jag dock på med nu
Mattan är från 2006?! Oj tänk så fel man kan ha. Ja herregd - blir ett jättelyft.