Byggahus.se
Behövs inte, tänk efter lite, blanda inte ihop äpple och päron, att förbruka så lite energi som möjligt är smart, hur man gör det spelar ingen roll, bara man gör det, brukar löna sig i längden.
Vp är smart, men att jobba med energi i omgivningen som Stefan gör är ett plus, att ta vara på solvärme när den finns och uttnyttja mark när man kan är smart. Elda med ved är billigt men inte så smart, men bra för plånboken.

Nicklas Larsson
Tekniskfysiker och byggtekniker

Redigerat:
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Niclar72 Niclar72 skrev:
Behövs inte, tänk efter lite, blanda inte ihop äpple och päron, att förbruka så lite energi som möjligt är smart, hur man gör det spelar ingen roll, bara man gör det, brukar löna sig i längden.
Vp är smart, men att jobba med energi i omgivningen som Stefan gör är ett plus, att ta vara på solvärme när den finns och uttnyttja mark när man kan är smart. Elda med ved är billigt men inte så smart, men bra för plånboken.

Nicklas Larsson
Tekniskfysiker och byggtekniker
Bra då kan du få förklara för en mindre smart som tex jag. Du behöver inte hålla igen troligtvis kan det gå att förstå även för mig trots din fina signatur.

//Salig dumbom

GK100 GK100 skrev:
Bra då kan du få förklara för en mindre smart som tex jag. Du behöver inte hålla igen troligtvis kan det gå att förstå även för mig trots din fina signatur.

//Salig dumbom
Han har ju förklarat...

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Han har ju förklarat...
Förklarat vad? Kanske du då kan vara tolk åt översteprästen ner mot allmogen.

• Gilla
Darenhall
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Förklarat vad? Kanske du då kan vara tolk åt översteprästen ner mot allmogen.
Vet du...du är så förbannat otrevlig med dina gliringar och översittarfasoner så det tänker jag inte göra. Du är läskunnig, så läs inlägget igen och igen och igen så kommer du att förstå. Börja med lite ödmjukhet, välvilligt tolkande och lägg ner härskartekniken (som för övrigt inte funkar) så kommer du längre.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Niclar72 Niclar72 skrev:
Vp är effektivare än en vedpanna
El+Gratis energi från omgivning=husets energi konsumtion.
Jag förstår ärligt talat inte hur ni tänker. Om veden är gratis, är vedpannan effektivare då?

Man ska nog hålla isär begreppen energieffektivt (maximalt boende per energi, dvs isolering) och ekonomiskt effektiv, dvs maximalt med värme per krona.

Edit: ...eller uppvärmd boyta per krona, eller hur man nu vill ha det.

Vedeldning känns för mig som en ypperlig lösning i ett land där björken bokstavligt växer så det knakar. I vart fall i ett glesbebyggt område där man inte förpestar närmiljön för grannarna med sitt eldande.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förstår ärligt talat inte hur ni tänker. Om veden är gratis, är vedpannan effektivare då?

Man ska nog hålla isär begreppen energieffektivt (maximalt boende per energi, dvs isolering) och ekonomiskt effektiv, dvs maximalt med värme per krona.
Nej, men att använda så LITE ENERGI SOM MÖJLIGT är oftast segrande. Vad, idag, använder minst energi för att värma en byggnad?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad, idag, använder minst energi för att värma en byggnad?
Isolering och en låg inomhustemperatur. Det är en naturlag du inte kommer runt.

Edit: Det kanske är skillnad på hur en ingenjör, ekonom och miljöpartist ser på frågan. Jag är ingenjör, så har vi rett ut det.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Isolering och en låg inomhustemperatur. Det är en naturlag du inte kommer runt.
Ja, eller en väldigt effektiv värmekälla. I tråden använder man vedeldning som konsumerar 15000 kwh per år. Det är slösaktigt och inte effektivt.

Det är inte relevant HUR Man uppnår en låg energikonsumtion. Det relevanta är ATT man gör det.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
K
Nej, men att använda så LITE ENERGI SOM MÖJLIGT är oftast segrande. Vad, idag, använder minst energi för att värma en byggnad?
Ved som är huggen för hand eller taget ur spill har ju noll insatt energi (utöver solenergin) jämfört med el där man måste tillföra massor med energi (i form av olja, eller kärnbränsle som inte grävs fram för hand) för att få den till ditt hus.

Det är det ovan deltagare menar med att ved är bättre än el. El ska driva bilar, datorer och belysning inte slösas för att värma upp hus

• Gilla
Micc
  • Laddar…
Det är inte relevant HUR Man uppnår en låg energikonsumtion
Hur kan du mena att energin i berget är gratis men energin i björkveden inte är det?

• Gilla
  • Älska
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Ved som är huggen för hand eller taget ur spill har ju noll insatt energi (utöver solenergin) jämfört med el där man måste tillföra massor med energi (i form av olja, eller kärnbränsle som inte grävs fram för hand) för att få den till ditt hus.

Det är det ovan deltagare menar med att ved är bättre än el. El ska driva bilar, datorer och belysning inte slösas för att värma upp hus
Va? Vad spelar det för roll om veden är huggen för hand eller avverkad med maskin? Jag förstår inte vart du vill komma med ditt resonemang. Vi pratar om ENERGIKONSUMTION. Inte ursprung.

El är en väldigt bra energiform just för att den ganska enkelt kan omvandlas till vad man behöver energin för.
Elbilar är enorma miljöbovar för den delen. Etanol var vettigt ur de flesta aspekter, men det lyckades lobbyisterna slå undan benen på.

Återigen...det är inte relevant HUR Man uppnår effektiv uppvärmning.

Vi pratar om ENERGIKONSUMTION. Inte ursprung.
Nej, vi pratar helt olika språk, så det här är inte en diskussion över huvud taget.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
1A. Energi kan inte konsumeras.

• Gilla
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur kan du mena att energin i berget är gratis men energin i björkveden inte är det?
Jag har inte sagt gratis. Jag har sagt att en värmepump är mer effektiv än att värma upp med ved.

På 10 kbm ved fr du ut 15000 kwh. Denna mängd ved värmer upp TS hus. Om vi istället omvandlar dessa 15000 kwh värmeenergi till 10000 kwh elenergi (förluster inräknade) så kan de 10000 kwh elenergi värma TVÅ av TS hus istället för ett, om de husen värmts med värmepump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.